| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R-däck i regn !?
|
2241 besök totalt |
|
R-däck i regn !?
Vilka r-däck ( 205-50-15 ) anser panelen fungerar bäst i regn ? Får naturligtvis inte vara odugligt på torrt underlag för det..... Har kört på Toyo Proxxes R-888 i sommar, och de har väl varit hyffsade i regn också faktiskt, men jag har inte vågat ladda fullt på långa raksträckor om det varit väldigt blött, då känner man planingstendenser uppåt 150 - 160 km/h, kanske lite innan tom ! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
|
vart ska du köra? på banan eller transportsträckor?
om det är på banan skulle jag rekomendera en uppsättning däck ytterligare istället! F1 eller S03 är bra däck som man faktiskt kan bygga värme i även när det är blött (och inte allt för kallt) mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Gäller på bana.... Har funderat på en uppsättning Toyo Proxes T1-R 195-50-15 som enbart regndäck ( tror inte att S-03:orna finns kvar i den dimensionen va...!? ), att använda om det utan tvekan är hällregn när man ger sig ut på banan, men om banunderlaget är lite tveksamt med risk för blöta, fast troligast torrt vill man ju helst ge sig ut med r-däck, och då helst ett r-däck som funkar så bra som möjligt i regn också, för i BMW-Cup har man inte precis tid att göra ett depåstop för däckbyte om himlen öppnar sig....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
|
de verkar tyvärr inte finnas kvar i den dimensionen nu när jag söker...
jo e det fallet så kanske r-däck är bra att ha men skulle gissa att de flets (läs nästan alla) går att överglänsa med bra gatdäck med många tionderlar per varv.. skulle dock rekomendera dessa, du verkar ha en relativt lätt bil så de borde funka: http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenb mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Här är en instruktion för att skära vanliga MPSC till regndäck.
http://www.pcsracing.nu/upload/fil_2 _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
Toyo Proxes RA-1 har Mats Kinnby i viss mån använt som "regndäck" och vad jag kunnat förstå har de fungerat riktigt bra utan för den skull vara odugliga när det torkar upp.
Ett annat alternativ är att öppna upp mönstret på dina R888:or. Som jag förstod Martin (Wheelbase) så gjorde det rejäl skillnad om man skar upp mönstret så att alla "kilarna" gick hela vägen ut till kanten. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
Fick tag på fräscha begagnade S-03:or 205-50-15, två däck 5,5 mm och två däck 7 mm så de lär väl duga.....
Hmm, hur är det nu igen, ska de bäst mönstrade däcken vara frma eller bak för att man så gott det går ska undvika risken för vattenplaning...!? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Ska du undvika vattenplaning så ska de bästa däcken sitta på alla platser...
Rekommendationen för std-bil är väl annars att de bästa ska sitta bak men det har nog mer att göra med att det anses svårare att häva ett bakvagnskast än att det understyr lite? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
själv skruvar jag oavsett de bästa däcken fram, då jag både bromsar och styr med framhjulen, och kan jag varken bromsa eller styra är det junk.
|
||||
det är rekomenderat på det sättet för svensson... Och av en anledning... överstyrning är överrepresenterat gämfört med understyring i statistiken på olyckor.. men de som kan köra bil och han hantera den vid snabb överstyrning (så som säkert de flesta kan som läser på rejsa) så är det bara att sätta de bästa fram för att rensa lite för de bakre däcken.. själv kör jag alltid bäst fram, just pga det jag skrev.. hällre broms grepp än att slippa ta hand om bakvagnen så ofta.. S03 är ett utmärkt val för väta!
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Jag har aldrig fattat den där rekommendationen, när man kör i väta som kommer ju framhjulen i viss måt trycka undan/slänga upp vatten från vägbanan och då är det ju torrare för bakhjulen.
Jag sätter bästa hjulen fram iaf. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Tappar man greppet helt på bakhjulen kan ingen hantera bilen. Det går varken styra eller bromsa. Tappar man greppet helt på framhjulen går det inte styra, men det går att bromsa i viss mån.
Vitsen med sämst däck fram är att du garanterat vattenplanar först med framhjulen (om man nu inte kommer till en "sjö") Att man vattenplanar upptäcker man lättast på en framhjulsdriven bil, om man inte har problem med att kopplingen slirar för det ger samma fenomen. Då går det faktiskt att bromsa ner farten tills man får grepp. Det känns även i en bakhjulsdriven bil, men det är inte riktigt lika uppenbart Dessutom har man mer nytta av bakdäcken när man svänger än många tror. Något som Saabs rallyteam med Rolf Mellde i spetsen lärde sig på 50-talet då man satte snökedjorna fram på 92:orna. _________________ Henrik |
||||
|
Jag åker med Dunlop Supersport Race, har åkt halva sommaren + hela hösten på bana, autobahn, ringen, i regn och till jobbet och det funkar fint! Även i fart på blöta vägar. Har inte provat i tok-ös-regn dock.
_________________ Henrik Troeng |
||||
![]() |
Däck för banåka
R-däck i regn !?
|
2241 besök totalt |