| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R-däck för lätt framhjuösdriven bil (Golf MK1)
|
1512 besök totalt |
|
vad skall man välja för r-däck, som passar en Golf MK1 (850kg och 120hk)? bilen är ju lätt, så det krävs en mjuk gummiblandning där bak? inga krav på komfort, skall användas på banan mvh Richard
_________________ Richard Sverkersten Golf GTi MK1 Mini Cooper S R53 |
||
|
Har tyvärr inget konkret tips att bidra med men lite funderingar kan jag väl få slänga ur mig...
Med tanke på hur sänkt det ser ut att vara så skulle jag nog välja det R-däck som är minst kännsligt för "felaktiga" hjulvinklar. om det inte redan är positiv camber på bilden så lär det bli det med mer fäste. Själv ska jag prova med nya R888:or (205/50-15) nästa år men det beror mest på att jag fått dem till ett bra pris. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
|
Ett alternativ till mjukare gummi kan vara smalare däck (om det gäller att hålla värme i dem). Balansen kan iofs bli lite knepig. Isolerskivor på bakfälgarna verkar vara ett XTCC-trick för just värme.
|
||
|
Hur breda däck får du plats med fram?
Viktfördeling på bilen? (fram/bak) Tempen i däcken från man upp bara man åker tillräckligt fort så åk på det som är lättast att få tag på. Lite högre kalltryck bak är också ett tips. Lättast är det med samma bredd runt om men fram däcken bör/borde vara bredare pga viktfördelingen. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag kör med 205 55 15 R881 fram och RE 540 195 55 15 bak på min kadett och bara lufttrycket justeras så blir bilen väldigt lätt att kontrollera mellan över och understyrning. Dock känns R881:orna mycket mer känsliga för temp och lufttryck än RE 540:ina . Har inga som helst problem med att få upp tempen bak trots att just RE 540 sägs vara svåra att ha bak på en lätt fwd bil.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
framtill får jag plats med 195/50 (15"), sedan blir det till att använda spacers för att klara bredare/högre profil. har ingen fördelning på vikten av bilen, men visst det är den lätt i häcken, speciellt om du kommer i snabbare/nedförs-partier och gör en inbromsning, då kan det lätta rejält. det jag undrar mest är hur hård stomme som behövs, speciellt för framvagnen. eller det kan man släppa, då hela bilen är så pass lätt? har hört att just Bridgestone RE540 skall vara bra för framtunga framhjulsdrivna bilar, då deras stomme skall vara lite hårdare än ex. Yoko el Toyo (stämmer det?). _________________ Richard Sverkersten Golf GTi MK1 Mini Cooper S R53 |
||
vad för däck kör du nu? din bil ser ju ut att vara i samma kategori som min _________________ Richard Sverkersten Golf GTi MK1 Mini Cooper S R53 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1512 besök totalt |