| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Beräkna bränsleåtgång per motorvarv ?
|
1280 besök totalt |
|
Hej Jag bygger på en 02a racer, och lurar på hur mycket en kugelfischerpump måste ge för att räcka till. Har sökt och funderat massor, men jag får inte till det, så kanske någon kan hjälpa till ? Jag har en 2L maskin med en vass kam och hög komp o separata spjäll. Vi kan säga att jag vill varva 7500rpm och ha 180-200hk. Pumpen är en 4-cyl kolvpump, varje kolv är 6,5mm x 2,2mm slag, vilket ger ca 292mm3 som mest. Jag kan öka på slaget ca 0,5mm, och var nyfiken hur långt det skulle räcka. Mvh Mikael _________________ Mikael Hägglund |
||
utväxling mellan pump och vev torde vara 2:1 då varje pumpcylinder ger en dush per förbränning för sin egen cylinder, det du egentligen behöver veta är hur mycket sprutet räcker till för i orginalutförande, vid givet varvtal. Och sedan räkna på hur stor den procentuella ökningen är. |
||
|
Precis som Magnus L skriver så är utväxlingen 2:1.
Pumpen kommer ursprunglingen från en 2002tii med 130hk, dock nyttjar man inte hela kapaciteten då. Man kan kanske räkna med en fyllnadsgrad på 100% ? Mikael _________________ Mikael Hägglund |
||
|
om man räknar med att motorn har en verkningsgrad på 30% enligt
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php så får man ett bränsleflöde på 54 L/h för 146 kW. Vid 7500 varv ska pumpen då ge 240 mm^3 per pumpvarv men eftersom pumpen har fyra cylindrar så behöver varje cylinder bara ge 40 mm^3 per pumpslag. Enligt detta skulle Kuegelfisherpumpen räcka till 1000 hkr vid 7500 rpm (Nån får gärna räkna igenom detta en gång till )
Jag tror inte att pumpens fyllnadsgrad är 100% men den borde räcka till i alla fall. Bredbandslambda rekommenderas om du ska leka med Kuegelfisher. Jag tror inte det är världen enklaste att få till. Nils-Gustav Wiik körde en turboladdad BMW 320 (e21) med Kuegelfisher på 80-talet och bränslepumpen räckte till åtskilliga hundra hkr. Det var en gammal Schnitzer BMW så pumpen kan iofs varit större än på de gamla Tii. _________________ Sten Isaksson |
||
|
Tja, det är mer rimligt att tro att pumpen räcker till ca 170hk, schnitzer hade defenitivt större kolvar i sina pumpar. Det har funnits upp till 10mm kolvar att tillgå.
Även kammar med längre slag. Hmm, det var nog knepigt att räkna ut. _________________ Mikael Hägglund |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1280 besök totalt |