Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort Cosworth -92 | 1 besök senaste veckan (5670 totalt) |
Ja, i början av oktober så köpte jag denna lilla pärla. Har endast gått 8200mil, och är i mkt fint skick!
Hade en Escort RS2000 innan, som jag bytte bort mot denna.. Så ja tänkte ja presenterar den lite, då den kommer va med en hel del nästa säsong! Kommer åkas både på bana och på strippen! Lite fakta/info om bilen då! Motor: Cosworth 2.0 Turbo Portad topp Portad insug Värre kammar Ställbara kamdrev 511cc spridare Forge RS500 IC 360-lagrad Flowpreppad T34 Samco slangar i hela motorrumet Grupp A packning Vibratech motorfästen Öppet filter -31 Wastegateklocka 3bars mapsensor MSD tändspole Pysventil Kraftigare soppapump ARP bultat Pace vevhusventilation Mappad av TREND Växellåda, drivlina: Grupp N kulpenad växellåda Shortshift Sachs organisk koppling Polyrethan bussningar i växellådsracket Avgassystem: Mongoose 3" rostfritt avgas Racekatt 3" Downpipe Specialtilverkat Turboskydd i rostfritt stål. Chassi: Bilistien dämpare Eibach fjädrar Polyrethan bussningar överallt! Fjäderbensstag m.m. Fälgar: OZ Racing Superturismo 8,5x18" Däck: Bridgestone S03 235/40-18 Bromsar: Tarox slitsade skivor fram. Bättre belägg runt om. Prestanda: 0-100 på 4,32s mätt med g-tech i blött underlag. (Mätt med DYR g-tech ) Interiör: Recaro säten. Mocka ratt. Wolf instrumentering. Extra laddtrycks mätare oljetemp mätare Diskanter i A-stolpen. Momo mattor OMP växlespaksknopp Exteriör: Dubbelljus Vita blinkers Tonade bakljus Hockey stickers En liten extra läpp.. Lätt tonade rutor bak Övrigt: DEFA Larm Märkta rutor Brandsläckare Sony CDX-M8800 MP3/CD stereo Liten liten 8" bas i skuffen. Jaa, det va la lite info om min bil... Ni kanske vill se lite bilder med? Jaa, hoppas ni gillar den MVH Istvan [/b] _________________ István Csiszár |
||||||
Nu till det lite tråkiga, efter ja haft bilen nån dag, så märker ja att den trycker ut vatten från
exp. kärlet, luktar lite, å tycker det luktar avgaser! Drar iväg till en kompis, och kollar upp det, visst är det avgaser i exp. kärlet Så, bara till att ställa bilen, å börja riva, igår började ja riva.. å så här blev det! Iaf, började då med att tömma kylet på vatten, ta bort fjäderbensstaget turbo skyddet, å lite sån små skit. Sen plocka vi filter, alla slangar å sån skit som behövdes tas av.. Nästa steg va att skruva ner insuget (fan va de skruvarna under va jobbiga..) Å skruva ner grenröret (samma me de jädra skruvarna.. haha) Å här lyfter vi toppen.. Portade insuget.. :^o Tralala.. Vid 4ans cylinder.. Som tur ingen spricka någonstans Kolla här över 4an, på toppen, ligger massa klägg, å glykol där i. Medans alla andra utom ettan e skit rena å fina, 1an började med få lite sånt. Så antagligen började det ge sig där med.. Kammar å allt ur, å lyftarna i numrerade påsar!! Jaa, det va vad vi gjorde, e iaf lättad att det inte va nån spricka eller så! MVH Istvan _________________ István Csiszár |
||||||
|
||||||
ett tips är att bygga om insuget så det får lite större volym, de har nämligen problem med att treans cyl. får för mycke luft. populärt är att bygga en 10mm distans och sätta i delningen på plenumet. motorn får mycke jämnare gång då. helt klart värt att investera i.
en annan bra sak är ett tändsteg, typ MSD 6a elller 6al, hjälper också mycket. (jag har en kompis med en cossie, det har blivit en del skuvande. både rep och utveckling. vi har bytt topp-packning 2 ggr så vi kan det nu ) _________________ Björn Forsberg |
||||||
Jopp, det e dt, iaf enligt Trend som byggt motorn, rätt svårt att se om det e grp a eller original. Enligt de flesta som skruvar cossien så syns det inte.. Bjarne, som du kanske läser så e både topp och insug portat. Å mappat å allt, har faktiskt aldrig hört talas om det du säger.. Fast nu när du säger det så är 3an grenrör lite vitare inne än de andra, 1an å 4an e mörka. 2an å 3an e vitare, å 3ans e vitast... Men ja hoppas i så fall att Trend fixade det när de trimmade bilen Ps. där ser motorn skitig ut som fan, nu har ja putsat upp den lite MVH Istvan _________________ István Csiszár |
||||||
|
||||||
Trevliga bilar de där! Har några polare som åker Cossie Fordar i varierad trimningsgrad (en Escort och fyra rwd Sierror nu tror jag), och jag måste säga att det är riktigt bra fart i dom när det väl funkar som det ska.
_________________ Peter Karlsson |
||||||
Varför svårt? Grupp A packningen är metallpackningen som består av 3 layers (eller 4). Skaffa en sådant så är det enklare att riva toppen bort nästa gången Annars verkar det konstigt att du har topplocksbultar bytta men ändå "vanligt" packning. Men kanske den som gjord motorn vet... _________________ Tomi oksanen Diesel-POWER since 2006 |
||||||
BTW: varför använder du KentCams drev om dom inte är injusterade mot kammarna
För på de bägge bilderna ser de väldigt toligt ut att det står på 0°.... Eller är det orginal kammarna i? (du skriver ju iof att det sitter "värre" i) och om de inte är justerade så gör inte kammarna specielt mycket för motorn, Kolla bara på "RS1800" hans motor fick ett nytt liv efter injustering som sagt BTW. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Det e Cometic packningen du snackar om, de kallas med för grp A av vissa. Finns typ 100 olika, men edn "normala" grp A är en "vanlig" packning som e förstärkt! Jaadu, de tycker ja med, lägger 50papp på motorn, sen sparar på 1000lappen... Jovani, hur ser du på de pyttesmå bilderna att de står på 0? hehe, bra ögon? Nää, men de står inte på noll, de e injusterade! oscar, tackar tackar (sett den bilden innan) MVH Istvan _________________ István Csiszár |
||||||
Ja, nu ska bilen ställas av efter ja fått ihop den å allt lirar.
Nu kommer det bli kallare här nere med enligt vädret, har ju varit väldigt milt här nere, runt 10grader.. Så de har funkar fint att köra Här är de, släng gärna in lite komentarer! Vissa av bilderna blev tyvärr lite suddiga.. MVH Istvan _________________ István Csiszár |
||||||
Tja! Vad har du för lyft på kamaxlarna? Är dom lika på båda sidor avgas/insug? Hur är dom ställda grader hit å dit? //Jörgen _________________ Jörgen hayd |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort Cosworth -92 | 1 besök senaste veckan (5670 totalt) |