Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Var sitter styrboxen på Porsche 928 GTS?
1 besök senaste veckan (1314 totalt)
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Var sitter styrboxen på Porsche 928 GTS?

Frågas, kom?!

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Var sitter styrboxen på Porsche 928 GTS?

Qvarnis skrev:
Frågas, kom?!


Framför fötterna på passagerarsidan. Under mattan, om jag inte minns fel.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



kan man programmera om styrboxen för att få automaten att "hänga" kvar längre på växlarna ??
Eller är det rent mekaniskt i lådan? som styr uppväxlingarna......?

tycker min växlar alldeles för fort speciellt på låga växlar , innan man kommer upp i dom varvtal som behövs för riktig grunt....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Fredrik - SLC skrev:
kan man programmera om styrboxen för att få automaten att "hänga" kvar längre på växlarna ??
Eller är det rent mekaniskt i lådan? som styr uppväxlingarna......?

tycker min växlar alldeles för fort speciellt på låga växlar , innan man kommer upp i dom varvtal som behövs för riktig grunt....


Tror inte Porsche blandat in styrboxen. Det är för övrigt två stycken, en för tändningen och en för sprutet.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Fredrik - SLC skrev:
kan man programmera om styrboxen för att få automaten att "hänga" kvar längre på växlarna ??
Eller är det rent mekaniskt i lådan? som styr uppväxlingarna......?

tycker min växlar alldeles för fort speciellt på låga växlar , innan man kommer upp i dom varvtal som behövs för riktig grunt....


På sena GTS (94-95 tror jag) sitter det en adaptiv kickdown men det är ingen revolution att tala om. Om du vill ha mer kontroll kan jag rekommendera en att tjuvkoppla en knapp eller switch till kickdown-givaren under gaspedalen. Lite egenheter med lådan är att den startar på tvåan på de fyrväxlade bilarna om man inte lägger den i tvåan vid start.

Det är justerbart hur hårt lådan växlar, har för mig att det är vakumstyrt.

_________________
Anders Hansson
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Det sitter en "tumskruv" på lådan som man ska skruva på för att justera växlingarna.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Rehan skrev:
Det sitter en "tumskruv" på lådan som man ska skruva på för att justera växlingarna.


Lättåtkomligt ?
Nackdelar ?

Finns det någon som gjort det och framförallt då lätt kan göra det igen ??

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599




_________________
Anders Hansson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



sweanders skrev:
Lite länkar för att ändra växlingsbetende:

http://www.nichols.nu/tip066.htm

http://www.nichols.nu/tip047.htm

http://www.nichols.nu/cat09.htm


thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Här finns en länk

http://members.rennlist.com/v1uhoh/kickdown.htm

När jag läste den så insåg jag att den endast justerar hur hårt den ska växla, men du kan justera och prova hur det känns, tycker du inte om det så är det bara att skruva tillbaks.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Rehan skrev:
Här finns en länk

http://members.rennlist.com/v1uhoh/kickdown.htm

När jag läste den så insåg jag att den endast justerar hur hårt den ska växla, men du kan justera och prova hur det känns, tycker du inte om det så är det bara att skruva tillbaks.


Aha, fast då fixar den ju inte alls det jag är ute efter egentligen..... hårdheten på shiftningarna tycker jag är helt ok..... utan det jag skulle vilja är att växeln hänger kvar upp på högre varvtal innan den växlar.... fast det kanske inte går att fixa ?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Det finns ett trevligt kit från Jaeger som förmodligen är precis vad du är ute efter:

http://www.marketworks.com/StoreFrontProfiles/DeluxeSFItemDetail.aspx? . . . .

Launch from first gear, push to pass, full power, all on your command with the GTRSS kit. In the final years of production, Porsche added a little transmission program to make the 928 automatic more "sporting". Jager Engineering developed a cool kit that will unleash the beast in a similar way, but with you in control. Fully compatible with all Jager shifters as well as the Factory standard shifter, the GTRSS is a new kit that puts you in command of your driving style. By simply depressing the button of your shifter, you can go from mild to wild. Aggressively launch from 1st gear, delay upshifts to stay in peak power range, and "push to pass" function when you need to clear civilian traffic. The GTRSS kits comes complete with electrical parts, wiring harness, hardware and instructions. Installs in about 30 minutes. Disclaimer: Use at your own risk. Always obey traffic laws. Drive safely!

Det är en kompis till mig, Nicole Mossinger, som har webbutiken hookedoncars.com.

Jag skulle tro att de kopplar in en extra brytare för kick-down till knappen på växelspaken. Säkert något en händig person kan göra själv för en bråkdel av kostnaden.

_________________
Anders Hansson
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Fredrik - SLC skrev:
kan man programmera om styrboxen för att få automaten att "hänga" kvar längre på växlarna ??
Eller är det rent mekaniskt i lådan? som styr uppväxlingarna......?

tycker min växlar alldeles för fort speciellt på låga växlar , innan man kommer upp i dom varvtal som behövs för riktig grunt....


Tror inte Porsche blandat in styrboxen. Det är för övrigt två stycken, en för tändningen och en för sprutet.
Göran Malmberg


Sitter bägge boxarna där?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Qvarnis skrev:
Göran Malmberg skrev:
Fredrik - SLC skrev:
kan man programmera om styrboxen för att få automaten att "hänga" kvar längre på växlarna ??
Eller är det rent mekaniskt i lådan? som styr uppväxlingarna......?

tycker min växlar alldeles för fort speciellt på låga växlar , innan man kommer upp i dom varvtal som behövs för riktig grunt....


Tror inte Porsche blandat in styrboxen. Det är för övrigt två stycken, en för tändningen och en för sprutet.
Göran Malmberg


Sitter bägge boxarna där?


Jepp, och ett hav av säkringar och reläer.

_________________
Anders Hansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Var sitter styrboxen på Porsche 928 GTS?
1 besök senaste veckan (1314 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande