| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
280mm 4x100 skivor passande BMW E30, sen flytta ut oken!?
|
<< 1, 2, 3 10182 besök totalt |
|
BMWTobbe:
är medveten om att orig. ligger på 260mm... men om du tittar lite längre ner på listan så ser du att det finns 286x22mm skivor, slitzade och borrade, och passar UTAN mod. enligt dem iaf... _________________ V a n d a d.B a n i a n O=O===ll=ll===O=O |
||||
Jo, men jag är ganska säker på att de har skrivit fel i måtten på dessa skivorna. Jag har nämnligen varit deras svenska representant tidigare och beställt skivor på det artikelnumret som är angivet (BRSP30) och de håller 260 mm. Dessutom är jag ganska säker på att originaloket inte rymmer skivorna utan att flyttas ut, precis som i kitet rallydesign sålde för något år sen. Deras skivor var på 280 mm och den satsen innehöll två skivor och två distanser för oken. Edit: Någon kan ju kanske maila dem och fråga? |
||||
Litet tips innan du försöker svarva dem själv är att du måste svarva båda sidorna i samma uppsättning om du vill få det bra. Vänder du på skivan så kommer den komma lite snett. _________________ Roland Johansson |
||||
Hehe! Självklart gör jag så mycket jag kan i en och samma uppsättning som vanligt! Jag är verktygsmakare och så det är inga problem med enkla svarvjobb av denna typ hehe!
Men jag förstår att du bara menar väl! Tack för tipset ändå! _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
Nu har jag kommit lite längre vad gäller bromsarna. Alla ok och hållare mm är blästrade och lackade, på måndag åker det på nya packningar osv.
Jag har tyvärr stött på ett problem. Jo det blir svårt att flytta ut oken "bara" 10mm även om man försöker att vrida oket upp eller ner i förhållande till orginal monteringspunkt. Så jag har nu beslutat mig för att skita i dessa 280mm Corradoskivor och köpa mig ett par Cupra 312mm skivor istället. De verkar vara rätt lika orginalskivorna. Jag hittade ett par fina på Alingsåsskroten. De hade bara rullat 2800mil och dom skulle ha 300:-st. Då får jag flytta ut oket 26mm istället. Det är mycket bättre med plats för adaptern då! Vet inte vad besiktningen säger om detta??.. Det syns ju lättare om man monterat 312mm skivor mot 280mm skivor..... Kanske dom inte bryr sig? Det blir förhoppningsvis lite bättre bromsverkan fram i alla fall. Jag fick tag i jättebra begagnade skivor bak med. Dem har jag blästrat och sen jämnat till lite i svarven. Idag tänkte jag sticka ner till jobbet och slitsa dem.
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
Ärligt talat så vet jag inte vad man måste ha för fälgar.... När jag hade en E34 för några årsen så hade jag i början 15" fälgar över de 302mm skivor som var orginal på den.. Men det var tight som fan.. typ kom det en sten mellan ok och fälg så blev det repor i fälgen.. Men nu har jag 16" på min E30, så det ska väl inte vara nått problem med 312mm när det gick att ha 15" över 302mm skivor. Nån som vet?? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
Jag har kommit en bit nu med mina 312mm skivor. Dom är svarvade, slitsade osv anpassade för 4-bult mm. Har även fräst lite i bromsokhållarna för att den större radien ska få plats, (även fast jag flyttat ut oken). Imorgon ska jag ut till garaget och provmontera en skiva och tillhörande ok. Har tillverkat en "provadapter" för att kunna se om det blir rätt utflyttat och offset mot skivan och belägg mm. Ska verkligen bli kul att testa nu när man lagt många veckor på att få iordning allt
Jag kommer nog inte fortsätta skriva så mycket mer i denna tråden.. utan skapar ny egen tråd om min bil och dess uppdateringar i spalten "Våra race och banåkarbilar" Skivorna är förövrigt samma som finns på Audi S3, octavia RS och Golf VR6 mfl. Dessa jag har är som sagt från Leon Cupra turbo då
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
280mm 4x100 skivor passande BMW E30, sen flytta ut oken!?
|
<< 1, 2, 3 10182 besök totalt |