| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gjorde avgastest idag... Igen
|
1 besök senaste veckan (10162 totalt) |
|
Var nere hos Ford idag för att göra ett avgasstest innan besiktningen på måndag. Fick lite luriga avgasvärden, runt HC 900 första gången. Sen varmkörde vi den lite till och kom ner på 116. Kan inte göra så mycket mer rent mekaniskt så det blir väl till att ta till fulknep, alltså K-sprit eller E85, har inte så mycket andra val. Vilken ratio är att föredra 30&% etanol? _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
Jag körde med ca. 10 liter 95-oktanig bensin och en flaska K-sprit. Efter besiktningen fyllde jag upp full tank direkt.
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||
|
jag kanske minns fel men E85 gör väl inget på HC värdet?
jag körde nyss genom med en skvätt E85 i tanken och fick andra värden perfekta, men just HC var för högt (150) _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
Provade med E85 i en bil för ett tag sedan. Mätte värdena före och efter tankning och gasade ordentligt en lång runda för att det skulle hinna bli varmt och etanolen cirkulera runt. Ingen skillnad, nästan högre hc efter tankningen än före... K-sprit funkar bättre.
|
||||
|
Hmm, ingen aning. Läste lite på fordsidan och där verkar det ha funkat med E85. Ska tillbaka imorgon och testa med insugsröret som jag hade på när jag mappade. Hade på original luftburk, luftmängdsmätare, och rör för att det skulle se lite mer besiktningsvänligt ut idag.
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
ok, kanske är bättre med k-sprit då. Borde köpt mig en M3 medans jag hade pengar
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
Det där hörda jag något om. Vilken blandning körde du? Det är tydligen viktigt att man får just 4-takts bensinen annars går katten åt skogen _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
||||
var hittar man detta? EDIT: var kanske inte så svårt...
http://www.aspen.se/Templates/standa _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Kommer inte riktigt ihåg. Tror det var mellan 200 och 300. På besiktningen var det runt 50 har jag för mig. Har besiktningspappret hemma, men är på resande fot just nu. Kan kolla i morgon när jag kommer hem igen. Sprit som man har i spritkök ska tydligen med funka bra. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||
Tja, nu sklijer sig bränsle för 2takt och 4takt åt en del även utan oljeinblandning... Och det finns 2takts motorer med katalysator! _________________ Roland Johansson |
||||
|
Jag hade i 4 flaskor K-sprit till 10-15liter soppa, det skulle vara tillräckligt... Å andra sidan glömde han kolla HC på ombesiktningen. Annars finns det ju miljöbensin till motorsågar/gräsklippare (men det var kanske den som nämdes ovan) motorn går som en kratta och dricker mängder men HC går ner drastiskt.
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
Jag körde slut på bensinen i tanken och körde på REN aspen bensin 4T.. INTE 2T det går nog inte så bra
Har både 4T och racing soppan på jobbet
Har inte kollat hur det blir med racing soppa men det går nog lika bra... men inte samma pris
Det är ganska otroligt vilken skillnad det blev på bilen av att köra på aspen... den gick mycket renare och mjukare! Hur dålig kvalitet är det egentligen på dagens bensin?
MVH Bylund _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||||
|
[quote="Alpina"][quote="RS 1800"]
På en vanlig mack kan du få riktigt ok bensin men du kan få någonting som är närmast att likna med gammal rysk bensin också, tyvärr vet du inte i förväg. Riktig räjssoppa brukar hålla specen i varje fat mig veterligen. 48kr litern
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Patrik, Nox var inte med på utskriften, men jag hittade en utskrift från när kammarna stod fel och då var N0x 0004 ppm och HC var 0386ppm
Var ner hos Ford idag och fick låna testutrustningen stund, värdena jag skrev igår var visst vid 2000 varv. Nedanstående värden är med vanlig 98-oktan macksoppa. Dagens värde vid 2000 rpm Co: 0.00% Co2: 15.4 % HC 0057ppm 02: 00.7 % Lambda: 1.023 Vid tomgång C0: 0.54% Co2: 15.0 % HC: 1183 ppm 02: 00.9% Lambda: 0.972 Har köpt 20 liter Aspen 4t idag, får se om det hjälper _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (10162 totalt) |