Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 24237 besök totalt |
Nja, jag saknar B-måttet, skulle vara bra att ha för;
* E30 "stora huset" (som väl Antons bilder visar) * E28 "lilla huset" (det som är samma som E30) Dessutom är det alltid intressant med motsvarande mått (alla mått i bild alltså) på andra diffar som man kan hitta med diffbroms, e28 M535 till exempel. Så mät gärna om du kan! ![]() /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Måtten på den stora E28-diffen: A: 290mm B: 170mm C: 290mm enligt BMW ETK fanns dessa monterade på 535i, M535i och 635CSi BMW:s artikelnummer 33101210692 Vikt: 45,5 kilo Bild på diffen: ![]() Locket: ![]() _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||
Tack! Vilket monster
![]() Den får inte plats under Caprin (inte utan att ta till ![]() ![]() Jag ska påminna AL tror jag. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Hm.
Bultcirkeln på drivaxelflänsarna på Sierra är 100 mm, på BMW (e30) enligt era mått 85-85,5 mm. Det passar ju inte... Stora BMW-diffen har enligt Tony "Saab-Sierra" 108 mm, samma som Sierra Cosworth rwd. Ska jag få ihop drivaxlarna någorlunda enkelt och billigt bör jag alltså ha stora diffen i alla fall - men då måste jag bygga om tanken (eller lösa diffens bakre fäste väldigt klurigt). Om det inte går att flytta fram klumpen i vaggan några centimeter... Hm. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Går det inte att borra om bultcirkeln på flänsarna? |
||||
Nu blir jag oerhört förbryllad..
Jag rasade min diff som satt i min 635csi, det borde då alltså ha varit den stora diffen. Jag fick en komplett klump av en kompis som enligt honom kom från en E28528, den passade rätt upp i min bil, samma storlek som den gamla. och nu håller jag på med Frazzes klump som är en M3E30, det skall alltså vara mellan klumpen om jag fattat det hela rätt? Den verkar nämligen vara av samma storlek som den som sitter på min bil nu... och enligt de uppgifter som uppgivits här så ska 635csi ha den stora diffen.. hmmmeee ![]() |
||||
Mja, det ser ju knappast ut att finnas plats för 100 mm bultdelning på BMW-flänsen, och ska man minska delningen på Sierraflänsen hamnar man nog inne i knuten (bultskallarna är ju tajt mot damasken redan från början). En helt annan lösning kanske öppnar sig, det finns en firma i England som "rekalibrerar" viskodiffar så de låser upp hårdare. För runt 2800-3000:- verkar man kunna få en nyrenoverad och omkalibrerad viskoenhet. Klart kostnadseffektivt om den håller vad den lovar... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tänkte erbjuda mina tjänset första gången jag läste om dina bestyr...men minnet du vet...
![]() Sprang förbi den igår...och ska försöka göra det samma idag. Dock med ngn form av mätning idag. Återkommer...eller skrik på mig. ![]() |
||||
Tjenis jag har en e21 diff på garage golvet som jag snabb mätte på. Den kommer från en 323 79-83 men passar rakt på en 02a med bakgavelbyte. Dom är tyvärr inte helt lätta att hitta
![]() Mått A 224 Mått B ca 135 Mått C 239 Flänsen 104,5 Bultcirkel ca 86,5 _________________ Christer Hellquist BMW 2002 -73 iT MSx |
||||
Eventuellt så går det att byta medbringarna till drivaxlarna mellan de olika klumparna. Jag vet att det går åtminstone mellan ett par av dom. Kanske går det att montera en av de stora medbringarna på en av de mindre klumparna. Jag är ganska intresserad av att se dina resultat, eftersom jag själv funderar på att köpa mig en gammal ford ![]() _________________ Kalle Birgersson |
||||
Tja, jag har nog lagt ner idén med BMW-diff eftersom hela tanken var att få ihop något som var billigare och enklare än en Ford-diff. Om det ska bli plock från 3-4 olika bilar för att få ihop en fungerande (passande) klump och kanske ändå specialdrivaxlar så är det nog ändå en bättre affär att behålla Sierraklumpen och betala för en "riktig" diffbroms...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Diffhusbryderier...
Ehhh. Nu är jag lite förvirrad (igen ![]() Har en M535 -87 som jag vill ha 3,46.1 utvxl på, vill inte ha org 3,07:1. Då köpte jag en 528i -86 bakaxel som har just 3,46:1. Den är utan diffbroms, så jag tänkte flytta över min M535-broms. Döm om min förvåning när 528ans diffhus var betydligt mindre! Ändå så är de flesta rörande överens om att det är fritt utbytbart mellan 528/535. Vad är felet? Har jag fel årsmodell på 528-bakaxeln? Mvh Christer Mer förvirrad än vanligt _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||
Re: Diffhusbryderier...
Jag har konstaterat ungefär samma sak. De klumparna som passar rakt på är från E28 535 och 635CSi. Däremot passar innehållet från vissa E34:or, är dock inte helt säker på vilka men jag skulle tippa på M5:an, M535:an och 535:an. _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||
Jo, innehållet stämmer från de stora e34/32-diffarna.
I den andra M535an åker jag med M5 e34 3,91:1 utväxling. Men vill ha något mer gatanpassat än 3,91:1 och sportigare än 3,07:1. Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||
Re: Diffhusbryderier...
Men jag satte ju en 528E28 klump på min 635csi, det ska ju inte vara samma ![]() |
||||
Ett förtydligande:
Jag kan montera hela bakaxeln på min M535, det passar fin-fint. Men då är den utan diffbroms, tänkte bara sätta i mitt bromsade diffhus i 528-axeln. Men det går inte, skulle tro att 528an har samma storlek som den stora e30-klumpen. Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||
Re: Diffhusbryderier...
Ja själva monteringsfästena i karossen är nog ungefär samma, det är locket som skiljer dom åt. Det fanns till och med olika lock beroende på årsmodell på E28:an. Det ETK säger är att just den diffen även fanns monterad på 635csi. _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||
bmw Diffar då
![]() lilla E30 klumpen sitter i 318, 320i, finns med 4:10 o 4:27 finns ingen diffbroms som passar i den den e skrot och pallar inte 300hk. den pratar vi inte ens om ![]() Stora E30 diffhuset är samma som sitter i E28 518-535 fram till 84- därefter får M535-535-635 Stora E28 diffhuset går i 2L olja 3:07 som även sitter på 7serien E23. 728i-3:64 är fin vet att det finns även med 2:73 eller likande från 745i pallar lika mycket som den nedanför 800++ med banzaistarter på dragstripp stora E30 och lilla E28 har samma diffhus rymmer 1L olja den är svårdödad pallar 800hk minst.. finns de som kör med mer den som kallas lilla e28 diffen finns med (de utväxligar som e kul på bana tar jag upp) 3:46-528i, 4:10-518i. allt innehåll mellan stora E30 diffen 325-M3 passar i lilla och stora E28 diffen alltså alla stora E30 diffar har samma hus som lilla E28diffen allt innehåll passar rakt över mellan dessa olika diffar även innehållet från alla E34or även M5 med goda 3:91 passar i alla diffhus till E28 och i stora E30 huset dock så passar inte E34ans diffhus då det har andra infästningar. ![]() så leta reda på den stora E30 eller lilla E28 diffen med den utväxling man vill ha köp odiffad klump för 500kr köp en E28 m535 diff för 1500kr och ta lamellpaketet sätt på ditt kronhjul istället stoppa i den i din E30/E28 diff o var glad _________________ Alex Hellbom |
||||
_________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 24237 besök totalt |