Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Seven med M3-prylar?
<<   1, 2, 3, 4   >>
6213 besök totalt
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Superswift: jag har redan svarat ju... fast lite längre upp i tråden ( fast jag lyckades hålla mig ifrån märkesdyrkan, det var kanske därför du missade det.. )

Vad gäller seven med värstingbromsar, så behövs inte det i samma utsträckning som för en M3a...
6-700 kilo bil med förare behöver inte samma prestanda som en snudd på 3 gånger så tung bil..

Gällande Honda så har de faktiskt mer och mer börjat göra motorer som roterar "rätt"...
Som Andreas skrev så snurrar bla K20 (CivicTypeR) och F20,F22 (S2000) åt "rätt" håll...
Tydligen snurrar alla nyare (efter -00) motorer åt rätt håll.. Ex: K-serien (Accord, CRV, FR-V m.f)

sedan vad gäller en seven å aerodynamik så tror jag inte det är största anledningen till varför man kör en seven...
Själv gillar jag känslan av att köra gocart på allmäna vägar..

Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Ang Hondas felsnurrande. Med rätt låda är det inget problem. Svaret heter DAF

apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Acke skrev:
Vad gäller seven med värstingbromsar, så behövs inte det i samma utsträckning som för en M3a...
6-700 kilo bil med förare behöver inte samma prestanda som en snudd på 3 gånger så tung bil..

Det beror väl på vilka prestanda man vill ha ..... de brukar ju ha rätt bra bromsar på en 500 kg F1-bil?

A master of going faster!
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Millbro skrev:

Att ange vikt på något annat sätt än med förare och full tank känns helt fel! En bil utan förare och bensin är inte speciellt snabb. Är viss skillnad på min bil om jag anger 920 kg med förare och full tank jämfört med 800kg utan förare och med tom tank.

OT
Fast jag vill inte veta vad en bil väger med den som sitter i bilen för ögonblicket. Jag vill oftast veta vad den skulle väga med mig bakom ratten. Lättast är det ju att inte inkludera föraren så kan man själv plussa på sin egen eller nuvarande förarens vikt beroende på vad man vill få ut av siffran. Behöver man sedan tex vikta upp den för en specifik klass så vet man ju det då.

Full tank är inte heller intressant, det beror på hur stor tanken är och vad man tänker köra. Min tank rymmer 16 liter och för en konbana tex eller liknande så kommer ju en jämförelse med någon med 60 liter i full tank att vara helt meningslös.

och vill man ha F1 prestanda så kör man F1.....

Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

När jag har tänkt Super seven/Caterham/Robin hood osv så har jag alltid tänkt BMW 318is (undrar varför ). Lagom motor som är hyffsat lätt 4 ventilsteknik och utan några större problem går att få upp i 160 hk. Dessutom är bromsarna bra och växellådan samt den bromsade diffen användbar.

om jag mot allt sunt förnuft skulle få för mig ett sådant bygge så skulle det vara bilen jag tog delarna ifrån.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Jag är lite nyfken på om det finns någon som byggt med wankel. Det borde väl annars ta lite plats och vara ganska smidigt?

EDIT: fast då måste man ju gilla wankelmotorer förstås.

Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
JohnC skrev:
När jag har tänkt Super seven/Caterham/Robin hood osv så har jag alltid tänkt BMW 318is (undrar varför ). Lagom motor som är hyffsat lätt 4 ventilsteknik och utan några större problem går att få upp i 160 hk. Dessutom är bromsarna bra och växellådan samt den bromsade diffen användbar.

om jag mot allt sunt förnuft skulle få för mig ett sådant bygge så skulle det vara bilen jag tog delarna ifrån.

Bra idé!! Samma idé men billigare s.a.s.

SuperSwift skrev:
Jag är lite nyfken på om det finns någon som byggt med wankel. Det borde väl annars ta lite plats och vara ganska smidigt?

thumbs up Ja, något med hög effekt per kg. Tvåtaktsmotor, stjärnmotor................

Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Du menar en sån här motor

BMW 801D, 1,270 kW (1,700 hp), 1,600 kW (2,100 hp) with boost för att inte lämna BMW temat .

Annars så tycker jag boxer alternativet är klart lockande , okej cylindrarna kanske sticker ut , men vem bryr sig

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

krister Andersson skrev:

Annars så tycker jag boxer alternativet är klart lockande , okej cylindrarna kanske sticker ut , men vem bryr sig

Bara det fungerar för ramen så är det ju ett litet plus med lufkylning.

Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

318is-motorn verkar vara ganska hög och det kan ju ställa till med problem.

Det största problemet med wankel är nog att få plats med alla ljuddämpare på en sån liten bil.

Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Superswift skrev:
Jag är lite nyfken på om det finns någon som byggt med wankel.

Hade jag haft råd så hade jag byggt med wankel! Det är en gammal dröm. Lätt, kompakt och kraftfullt! Perfekt för en Chapmankonstruktion. Med Alfa-transaxel eller som nämnts tidigare en DAF. Hade Colin klurat vidare så tror jag nog han hade insett DAF-transaxelns storhet.

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Superswift skrev:
om inte Subaruns boxrar vore så breda så vore den ju perfekt för att få ner tyngdpunkten och höjden.

oj hoppsan, ber så mycket om ursäkt för trådkapningen. Detta handlar ju om M3-delar egentligen....

sätt den på tvären

Men det där med M3 prylar i en seven är ju kanske att gå över ån efter vatten.

Det är enklare/billigare att ta en sierra för de flästa delarna och en vättig motor fråjn anan bil sedan.

motorer som väger som en M3 motor och lämnar samma effekt och hållbarhet är ju inte så svåra att uppbringa för en bra mycket mindre slant.

som jag har förstått det, och nu är ju inte jag helt insatt i BMW, så är det inte direkt små smidiga delar i drivlinan.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

krister Andersson skrev:
Du menar en sån här motor

BMW 801D, 1,270 kW (1,700 hp), 1,600 kW (2,100 hp) with boost för att inte lämna BMW temat .

Finns ju Lomax framhjulsdrivna citroen 2CV baserade, ibland med enbart ett bakhjul i mitten.

Lomax har motorn framför framaxeln och cylindertopparna utstickande genom noskonen

Citroen 2cv motorerna är tvåcylindriga boxermotorer på mellan 400 och 700 cc nånstans, mellan 7-8 hkr och uppemot 30-40 i de nyare

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Joakim Winkler skrev:
318is-motorn verkar vara ganska hög och det kan ju ställa till med problem.

Det största problemet med wankel är nog att få plats med alla ljuddämpare på en sån liten bil.

Inga problem, ljuddämparen sitter ju på utsidan

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Naqref skrev:
Superswift skrev:
Jag är lite nyfken på om det finns någon som byggt med wankel.

Hade jag haft råd så hade jag byggt med wankel! Det är en gammal dröm. Lätt, kompakt och kraftfullt! Perfekt för en Chapmankonstruktion. Med Alfa-transaxel eller som nämnts tidigare en DAF. Hade Colin klurat vidare så tror jag nog han hade insett DAF-transaxelns storhet.

Problemet med de flästa bakmonterade växellådor är att de hamnar mellan stolarna i en seven.

Vilket antingen medför att sittholkarna blir extremt smala (20-25 cm eller så) alternativt en mycket bred, det vill säga stor bil, vilket går emot hela sevenkonceptet.

Skulle du gå på en DAF/Volvo-variator så är den nästan lika bred som bilen, så då blir det problem

--VVTS--
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Det finns väl atmosfäriska wankel-motorer på 180 hk. Jag vet att man monterat dem med adapter på folkalådor. En liknande adapter till någon kompakt 6-växlad låda, vore mumma!

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Superswift skrev:

EDIT: fast då måste man ju gilla wankelmotorer förstås.

John Bergfeldt ifrån Vetlanda körde sin Caterham i både Roadsport och Modsport med wankelsnurra nån gång runt 96-97. När den höll, vilket inte var ofta, fanns det inget i roadsport som hade en chans, och i modsport tog han pallplaceringar. Detta trots att han åkte på 008:or även där... Hade han fortsatt med den motorn hade det nog blivit regeländringar... men det fick bli Zetec istället, för då kom han åtminstonne i mål. Och ja, det satt ljuddämpare monterat runt HELA bilen.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Magnus L skrev:

...
Men det där med M3 prylar i en seven är ju kanske att gå över ån efter vatten.

Det är enklare/billigare att ta en sierra för de flästa delarna och en vättig motor fråjn anan bil sedan.

motorer som väger som en M3 motor och lämnar samma effekt och hållbarhet är ju inte så svåra att uppbringa för en bra mycket mindre slant.

som jag har förstått det, och nu är ju inte jag helt insatt i BMW, så är det inte direkt små smidiga delar i drivlinan.

Potentialen i en 4-cyl M3 snurra vad gäller effektuttag överglänser väl en sierra motor rejält? Visst kostar den mkt mer pengar och allt blir möjligen mer komplicerat än ett Ford koncept men enkla val är inte alltid dom roligaste... Hurvida det är lämpligt att uttnyttja en M3 potential i en Seven kan man ju alltid diskutera, själv skulle jag nog valt något mer vridstyvt och säkrare med 300+ Hk...typ en Morgan eller nåt...

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004

Svante skrev:
KristianAE86 skrev:
Svante skrev:
En kille i Klippan har en seven med en trimmad Volvo T5 motor och den är allt annat än slö..

Min har ca140hk och det är fullt tillräckligt, det går åt lite mycket däck bara..

Staffan heter han & finns här på rejsa okså :-)

Visst gör han det... har tom åkt i bilen...

Det är jag som har bilen.
Lite uppdaterad fakta:

Hemmabyggd superseven (SEPTEM) med Volvo T5 motor (chippad). Bilen är besiktigad med en Volvo 850 GLT motor (170hk).
Bilen väger ca 700kg (jag vet att den är lite tung men jag höll mig till hyfsat billiga delar).
T5 motorn har 225hk orginal, 290hk chippad samt närmare 400Nm (enligt chip-tillverkaren).

Detta gör den aningens svårkörd på banan (men förmodligen beror det mest på föraren) och därför har det mest blivit rakt fram köra denna säsong (tänkte ta banlicens i vår...).
Bästa tid på 201m: 7,43s med 155km/h i slutfart.
Med GLT-motorn körde jag 0-100 på 5,56s (uppmätt)

// Staffan

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Intressant! En rejsian i ÖSK har en Ginetta med Vovoturbo, som tydligen är svårkontrollerad oxå. Han åker atmosfärisk Porsche istället när han ska åka fort numera.

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

apex skrev:
Intressant! En rejsian i ÖSK har en Ginetta med Vovoturbo, som tydligen är svårkontrollerad oxå. Han åker atmosfärisk Porsche istället när han ska åka fort numera.

Min gissning (och förhoppning med tanke på mitt eget bygge) är att anledningen till att det är svårkört mest beror på att chippet inte är framtaget för en så pass lätt bil som en Se7en. Om man fixar ett specialprogram som tar i beräkning att bilen inte väger så mycket så borde det med dagens moderna styrsystem för turbomotorer inte vara något problem att fixa körbarhet för bana - även med lite mer effekt.

Donkervoort lyckades ju ganska bra på Ringen med en turbomotor...

MGB GT 1967
Citera
Allmänt banåkaforum
Seven med M3-prylar?
<<   1, 2, 3, 4   >>
6213 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande