Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Höstlov
1833 besök totalt
TuristMats
Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Höstlov

Hej på er! Ny här och egentligen ingen banåkare utan mer turist. Dock så pass ringintresserad så att jag bestämt att ta mina två 12 åriga söner och mig själv till ringen för att köra några varv med en hyrbil i TURISTTEMPo . Är där 1/11. Tar tacksamt emot tips på aktiviteter som kan tänkas passa två motorintresserade 12 åringar, utöver att åka på banan + lämpliga restaurangtips + alla tänkbara tips.

Har följt detta forum en tid och imponerats både av kunskaper och tonläge. Även läst en del på Ben Lovejoys sida.

MVH

Mats

Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Fick omedelbart ett föreläggande om att visa signaturen i medelandet - här är den se nedan ! ordnung must sein !

Åkersberga
Här sen Nov 2002

En tur på museet och lite go-kart uppskattas säkert.

Tyskland
Här sen Sep 2004

En besök på "Manthey-museet" ska vara mycket spännande också.......eller en tur på Phantasialand-Brühl (65 kilometer från banan)

Ystad
Här sen Maj 2004

Simone skrev:
En besök på "Manthey-museet" ska vara mycket spännande också.......eller en tur på Phantasialand-Brühl (65 kilometer från banan)

"Manthey-Museiet"??? är det i den ena "hallen"?

Nick

Tyskland
Här sen Sep 2004

För mig är det ett museum .........men för proffs om du är...

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Re: Höstlov

TuristMats skrev:
Hej på er! Ny här och egentligen ingen banåkare utan mer turist. Dock så pass ringintresserad så att jag bestämt att ta mina två 12 åriga söner och mig själv till ringen för att köra några varv med en hyrbil i TURISTTEMPo . Är där 1/11. Tar tacksamt emot tips på aktiviteter som kan tänkas passa två motorintresserade 12 åringar, utöver att åka på banan + lämpliga restaurangtips + alla tänkbara tips.

Har följt detta forum en tid och imponerats både av kunskaper och tonläge. Även läst en del på Ben Lovejoys sida.

MVH

Mats

Hej, Mats och välkommen till rejsa!
Kul att det är fler från Eskilstuna, som är intresserade av ringen!
om du använder sökfunktionen här på forumet, så kan du nog hitta en hel del matnyttigt ang ringen.
Trevlig resa!

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Gillar man modellbilar ska man titta in på macken vid Döttinger Höhe. Även butiken vid muséet har en del.

Lycka till! Har man varit där en gång är man fast...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003

Hej Mats,

Jag är också där ner då med min 14årige son + fyra andra rejskillar, var ska ni bo?
Vi bor första natten på Dorint, åker ner den 29/10 - 2/11.

Vi kanske ses
Citera
TuristMats
Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Vi bor på Hotel An Der Nordschleife nära Bredscheid, kommer ned måndag 31/10 och åker hem torsdag 3/11

MVH

Norge
Här sen Jul 2004

Ringen er ikke åpen for turistfart mandag 31.oktober. Siste dag er sondag 30.oktober.

Citat:
Nein, die Nordschleife ist geschlossen am 31. Oktober diesen Jahres.

Mit freundlichen Grüßen

i. A. Bertina Rednak

Nürburgring Ticket Service GmbH
Kartenvorverkauf
53520 Nürburg/Eifel

Tel.: 02735-77516-31
Fax: 02735-77516-50
Internet: http://www.nts-gmbh.net
Email: rednak@nts-gmbh.net

Motala
Här sen Dec 2002

Spooz skrev:
Ringen er ikke åpen for turistfart mandag 31.oktober. Siste dag er sondag 30.oktober

Men är öppen tisdag 1 november mellan 9 - 17.

TuristMats
Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Nu är höstlovet slut och såväl barn som hyrbil är återlämnade i oskadat skick. Vi åkte ned som planerat och genomförde det vi planerat: 5 varv, museibesök, karting och turistande i Moseldalen.

Mycket trevligt och lyckat. På måndagen var vi vid starten och vid Brunchen och tittade. Jag vet inte vad som pågick, men det var en del fina äldre bilar ute t ex DB5, E-type och Ferrari Dino. Vackraste motorljud: Äldre Mustang (Shelby GT350?)

På tisdag fm. körde vi våra 5 varv. Banan var våt när vi körde och vi var ganska ensamma - vi blev inte omkörda mer än 2-3 ggr/varv och det berodde inte på att vi höll högt tempo. Alla omkörningar gjordes snyggt och prydligt efter att jag blinkat höger.

Banan var stängd en halvtimme, ryktesvis pga. att en S2000 kraschat. Underlaget var nog besvärligt för dem som körde fort - mycket våta löv ovanpå den våta asfalten. Esp system är en bra grej på hyrbilar..

Jag hälsade som hastigast på Magnus Lohm som frågade vad jag tyckte om banan. Eftersom jag, till skillnad från Magnus, inte har någon erfarenhet av bankörning så tycker jag den mest liknar en slingrig och backig svensk 70 väg utan tjälskott men med ovanligt bastanta vägräcken. Hur någon kan köra 160 i snitt övergår mitt förstånd. Hur någon kan göra det på motorcykel övergår också mitt förstånd men på ett annat sätt.

Efter lunch på tisdagen torkade banan upp och det var fler bilar ute, utan att det verkade trångt. Vi avstod dock från att köra mer utan nöjde oss med att titta.

onsdagen ägnades åt museet och go-kart - klart kul!

Den lyckade resan hade inte kunnat genomföras utan information som inhämtats på detta forum. Ett stort tack till Magnus Thomé och alla er som bidragit med info.

Gävle
Här sen Jun 2004

TuristMats skrev:
Eftersom jag, till skillnad från Magnus, inte har någon erfarenhet av bankörning så tycker jag den mest liknar en slingrig och backig svensk 70 väg utan tjälskott men med ovanligt bastanta vägräcken.

Underbart..... Den har jag aldrig hört!

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003

Underbart..... Den har jag aldrig hört!

Näe, det hade inte jag heller, klart skön inställning från en snubbe som inte brukar jaga varv efter varv på banor som vi andra rejsnördar brukar göra
och j.....gt modigt att ge sig ut på en bana som när man inte brukar köra rejsing, men det bevisar ju att det funkar med "turistkörning" som det är tänkt.
Det var kul att morsa på dig Mats och jag hoppas att du liksom jag blev biten och tänker återvända fler ggr, tyckte dina grabbar oxå om ringen?

Mats, ett tips: löven låg inte i idealspåret.
Citera
TuristMats
Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Trevligt att hälsa på Magnus. Om det var modigt eller dumdristigt kan nog diskuteras - kul var det. Grabbarna var mycket nöjda och i varje fall Gustaf har pratat om att han skall dit igen någon gång med egen bil. Själv är jag osäker - tror att man som total nybörjare har ett behov att lära sig när däcken inte orkar längre och då är nog den lokala halkbanan lämpligare än ringen.

Fast när man nu lärt sig racingens grunder (lövhög ej lika med rätt spår) så kanske man kan sikta på en tid under 12 minuter...

Allvarligt: Det var så jäkla kul att man riktigt kände hornen växa i pannan - därav drar jag slutsatsen att om jag skall prova igen måste jag vara HELT på det klara vad som gäller vid skrotad hyrbil. Så länge jag inte vet det så avstår jag.

Höstlov
1833 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande