Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3647 besök totalt |
Lexus IS200, Lämplig för banåka?
om ca ett år planerar jag att göra mitt första egna inköp av bil. Är ute efter en bil som fungerar för vardagskörning samtidigt som den inte blir allt för ledsen av att luftas på bana så fort tillfälle ges ![]() Har tittat runt en massa och fastnat lite för Lexus IS200. Verkar vara en väldigt driftsäker och prisvärd kärra, sen är den ju snygg också! ![]() ![]() Men hur tror ni den skulle fungera på bana? Har sökt runt lite här men inte hittat något matnyttigt. Effekten är väl inte den högsta men väghållningen är kanske desto bättre? Med några mods kanske den kan uppföra sig riktigt trevligt? Ös gärna på med tips och synpunkter kring mina tankegångar! mvh _________________ Ola Ekström, Skåne |
||||
Det är en väldigt välbalanserad bil! Kan säga så mycket iallafall.
Inte snabb rakt fram dock. http://www.automotorsport.se/biltest 0-100 9.8 sek 100-0 38.2 meter _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||||
Chassit ska väl vara riktigt bra har jag förstått, med dubbla A-armar runt om. 6-växlad låda är väl inte heller fel.
Det är lite synd att inte Japan-varianten med 2-litersfyra på 210 hk inte kom hit till Europa. Det hade ju kunnat vara en värdig efterträdare till M3 E30 nu när BMW inte ville göra en sådan. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Har läst att TTE erbjuder ett kompressorpaket som ska ge ca 50hk extra och då är vi ju nästan uppe i effektsiffrorna du talar om ![]() Men det tar ju inte bort några cylindrar iofs... Men sexan som sitter i kanske inte är så tung ändå? _________________ Ola Ekström, Skåne |
||||
Enligt "Rides" på Discovery som jag såg i söndags så är det en gjutjärnssexa eller något sådant i IS300 iaf, så hur är det i 200:an? För de bytte från en IS300 spis till en GS430 aluvinkelåtta med 6 växlad supralåda eller något liknande... Och den kombinationen med nya motorn/lådan var enbart 1 kilo tyngre än den gamla. _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Problemet är väl att det finns lite banåkaprylar att köpa/låna erfarenheter av, ingen aktiv märkesklubb osv.
Jämför man tex med motsv. BMW (320?) så finns det redan färdiga recept på lämpliga uppdateringar. Fast för en del är halva utmaningen att vara udda ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag skulle tippa att det körts flitigt på bana med den i Japan och kanske även i USA så prylar finns nog att få tag i. TTE i Tyskland verkar också ha lite prylar. Men på hemmaplan är det ju förstås värre. Då är nog bristen på en aktiv banåkamärkesklubb en större nackdel eftersom man inte har så många att lära sig av och dela erfarenheter med. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
![]() ![]() Idén är klockren i mina ögon! |
||||
Jo det är lite så jag tänker också. Alltid roligt att sticka ut lite från mängden! Kolla bara antalet bmw här på rejsa och jämför det med det obefintliga antalet Lexus; valet är ju självklart! ![]() ![]() Jag ska försöka söka vidare vad det finns för eftermarknadsalternativ. Än är jag inte bortskrämd iallafall ![]() _________________ Ola Ekström, Skåne |
||||
ALLT går att åka bana med, man gör bara mer eller mindre svårt för sig.
Så du behöver inte vara orolig, det finns värr dårar än du ![]() citat: Jag ska försöka söka vidare vad det finns för eftermarknadsalternativ. Än är jag inte bortskrämd iallafall ![]() Vad spesefikt letar du efter? _________________ Johan Sjölinder |
||||
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23647&start=0&
Min banåkardebut skedde i just en Lexus is200. Det var 2001 och kompisen och jag satt och funderade på vad som kunde vara lämpligt att åka bana med. Att det skulle hyras bil var redan bestämt då vi inte ville "slita på våra egna grejor". Läste biltester på löpande band och kom fram till att en Lexus 200 måste vara perfekt. Som av en händelse råkade det finnas just en sådan att hyra hos ![]() Banan var Gelleråsen, genomgång innan körning var olidlig pga nervositet över vad vi hade gett oss in på. När vi sedan blev utsläppta på banan tog det inte många varv innan hornen växte ut och bilen fick verkligen "veta att den levde". Motorn är lite klen, men jag blev mycket överaskad av hur välbalanserat chassie den hade, mycket lättkörd och förlåtande. Med rätt grejor på blir den säkert tokrolig att köra bana med. Att de andra på banmötet tittade snett på vårat "lyxåk" var lite tråkigt, men när de fick reda på att det var en hyrbil så blev de plötsigt mycket intresserade och frågvisa. Vad ville jag säga med detta då? ![]() Usch, blir fortfarande kallsvettig när jag tänker på vad som hänt om något gått snett den där dagen. Jocke _________________ Jocke Rydell |
||||
IS200 med kompressor har sålts i tyskland. Jag suktade efter en sådan på bilmässan i stockholm nån gång 99-00. Tyvärr så togs den varianten aldrig in i sverige. _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||
Försök få tag i,/importera en japansk (JDM) Altezza, samma bil men med en trevlig maskin under huven.
Motorn är en 3SGE på 2,0 l fyra med 217Hk, VVT-i teknik,(även kallad BEAMS Blacktopp) 6-petad låda och diff. (jag har koll på var en sådan frontcut finns men den ska jag själv ha när jag får råd) ![]() / Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
Jo det var nog lite luddigt uttryckt. I det här fallet verkar det som det är motoreffekten som är den svaga länken. _________________ Ola Ekström, Skåne |
||||
Är det inte enklare (läs: bättre och billgare) att köpa en bil med mer effekt från början? T ex IS300 eller en BMW 330i? |
||||
![]() Fungerar utmärkt på bana med R -däck. Bromsarna ger upp efter ett tag bara bilen är ju tung. Hängde med snabba bilar på Gotland med min ex Is. Ps bästa bil jag haft så långt. ![]() _________________ Lexus is200 And GT4-R.ST205 www.GT4-R.com Håkan Aldemo innehar Racinglicens,Draglicens |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3647 besök totalt |