Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förarkurser och banåkning
1309 besök totalt
redestad
Eskilstuna
Här sen Apr 2003

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Hej allihopa!

Jag är intresserad av att aktivera mig och bilen på lite banåkning. Jag är dock inte säker på hur detta bäst skulle kunna ske, har funderat på BMW-klubben (har en M3) men undrar om det är "vanliga" eller Sportklubbsdelen som är aktuell? Erfarenheter och råd emotses tacksamt!

Behöver jag någon form av licens och hur skaffar man sig i så fall det? Vad för typer av banträffar anordnas och vad skiljer mellan de olika arrangemangen vad gäller bl a trängsel och kompetens?

En detalj i sammanhanget är också; gäller försäkringen vid klubb- och banträffar?

Hälsningar

Björn Redestad
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Tips
Alla frågorna stötta och blötta sedan tidigare
Gör sökningar på
försäkring och bankörning
Licenskurs

Har du fler frågor återkom!

Välkommen i gänget!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Hej redestad!

Som cat7even skriver kan man hitta mycket genom sökfunktionen på forumet.
Snabb info dock, Försäkring är ett evigt ämne. Det beror på vilket bolag du har, hör med dem. Kolla också tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1792

När det gäller banköra skall du definitivt gå med i Sport Club. Man kan säga att det är en underorganisation till stora "BMW Club Schweden"=märkesklubben.
I Sport Club ägnar man sig nästan bara åt banträffar. Ett medlemskap kostar 900:- i år vilket är Råbilligt! (Du kan lösa ett stödmedlemskap för 300:- och sedan betala en liten avgift för varje bankörning men det är inget jag kan rek.)
För att få köra i Sport Club (mer än 1 gång/år) behöver du racinglicens. Det tar man snabbt på en dag. Det är intressant och lärorikt! (Se länk nedan för info om licenskurser)

På banträffarna är det mycket M3:or av olika årgång, så du kommer passa väl in. Det rullar dock en del annat också. (Jag åker std.pråm ex.vis)

Mer info: http://www.bmwsc.com/

Kom med i gänget - du kommer inte att ångra dig! (Speciellt inte om du har en M3a!)
Att börja köra med Sport Club är som att testa rökherion - immediate addiction!

Mvh /Micke

Här sen Nov 2002

BTG skrev:
Att börja köra med Sport Club är som att testa rökherion - immediate addiction!

Mvh /Micke

Snygg jämförelse Micke. Vad säger det om oss som medlemmar...

Stockholm
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
Vad säger det om oss som medlemmar...

Kanske att man inte behöver skämmas för sitt beroende?
In i dimman!

Mvh / Micke

Slåtte
Här sen Nov 2002

Öhh, vad dimmigt det blev...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

BMW Club Schweden ordnar dessutom en banträff 25 maj på långa Mantorp speciellt för folk som vill prova på för första gången. Den tycker jag du definitivt ska åka på!

Eskilstuna
Här sen Apr 2003

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack för all bra information. Ska söka runt lite i arkiven och en kontakt med Sport Club skulle kanske vara på sin plats.. Vi ses kanske framöver!
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

redestad skrev:
Tack för all bra information. Ska söka runt lite i arkiven och en kontakt med Sport Club skulle kanske vara på sin plats.. Vi ses kanske framöver!

Såg ju nu att det stod "Förarkurs" också, när BMW Sport Club arrangerar (och även när BMW CS står som arrangör) så finns det instruktörer som gärna åker med (gärna och gärna, det kan man diskutera ) eller som du kan åka med för att få en uppfattning om hur du skall tackla svängar osv..

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Det finns rätt många tillfällen att ta racinglicens på sviestad motorstadion nu under våren, kostar 800 kr. Kontakta Sven-olof Sandberg tel 0142-57133. Den 9 maj kl 14 går en kurs och så kan du fortsätta till mantorp dagen efter och köra med bmw sport klubb, om lusten och kassan tillåter.

/Johan

1309 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande