| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Spridarflöde...
|
4429 besök totalt |
|
Spridarflöde...
Har parat ihop spjällhus från en Gsxr 750 med fuelrail och spridare från Mazda mx6, som någon gång i framtiden skall sitta på en Zetec
Spridarna kommer från Mazdas 2-litersspis som även sitter i 626an, denna motor ger 86kw. Frågan är om någon vet ungefär hur mycket dessa spridare flödar, och hur mycket mos dom räcker till.
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Ta mina uppgifter med lite skepsis, har Mazda workshop manual 7/87 framför mig och har aldrig tidigare kollat i den men detta har jag letat upp:
Injector Type High-ohmic Type of drive Voltage Resistance 12-16 ohm Injection amount cc(cu in) 15 seconds 38-53 (2.3-3.2) _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
|
Tack!
Visserligen är ju dessa spridare lite nyare än de som boken behandlar, men då ligger de förmodligen i närheten av de värdena, alltså mellan 150 och 200cc/min. Mina är även dom av den hög ohmiga modellen ca 14 _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Tyvärr så tror jag dom ligger närmare 150 än 200....vore jag i ditt läge så skulle jag söka andra spridare, tex Saab Turbo etc.. För du har väl inte heller tänkt att Zetec motorn skall vara original
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
vad är det för system du ska driva dom med? för jag antar att det ersätter förgasaren ?
sen så tycker jag om du ska lägga ner lite mer så skaffa månghåliga spridare (4-6 håls) fast det funkar nog bra med saabspridare eller volvos R spridare (antar att du inte kan plocka ur motorn så mycke att de inte ska räcka) _________________ // Mikeal Rylen |
||||
|
Saab turbo spridare var ett bra tips!
Dom spridarna jag har nu är 4-håls, har även spridarna som satt i spjällhuset från början, men eftersom Motorcyckeln "bara" är på 750cc har jag utgått från att dessa spridare flödar för lite... (visserligen presterar dom 140 hk på hojen )
Dom kommer att styras av Ett omex 600 sprut, som redan sitter på motorn. _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
man räknar jue efter effekt, inte motorvolym, eftersom det går åt en specifik mängd bensin för att uppnå en hästkraft ....
ska du ha mindre än 140 hk klarar du dej med motorcykelns spridare ... Spridare: http://www.geocities.com/MotorCity/P mer spridare: http://www.telusplanet.net/%7Echichm lite om spridare: http://www.megasquirt.info/v22manual |
||||
Tänkte kanske att Mc-motorn var något "effektivare" eftersom man plockar ut effekten vid högre varvtal, men då åker dom i soporna...
Mycket matnyttig info på länkarna! Tackar! _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
De där spridarkalkylatorerna är lite av ett skämt. Enligt dem räcker inte mina orginalspridare till för orginaleffekten på motorn.
Tror att de värdena som de använder på hur mycket bensin det går åt att producera en hk är avsedda för en amerikansk jättemotor Iaf de som är avsedda för turbo och kompressor! Att klassa spridare, turboagg mm efter hk är jättekorkat. Det är vad sakerna flödar som är intressant! Värt att tänka på är att motorcykelmotorn varvar mycket mer än en bilmotor vilket leder till att spridarna har kortare tid på sig att leverera den mängd som krävs då de ska hinna öppna och stänga på en kortare tid. Dvs det kan fungera utmärkt att köra med MC spridarna på en bilmotor. Trots att bilmotorn levererar lite fler hk. Koppla upp grejerna till en bränslepump och mät hur mycket spridarna flödar. Ta ett par flaskor och en noggran våg så är du i hamn. Om spridarna är högomiga går det att koppla direkt på 12v, annars behöver du ett motstånd. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Jag har 8 st (2 matchade set om 4) 55 lbs/hr spridare till salu samt ett set om 4 37 lbs/hr spridare om du är intresserad. 37:orna är goda för ca. 350 hk med lite marginal vid 3 bar bränsletryck och 55:orna ca 450 hästar.
2900:- per uppsättning kan väl vara ett rimligt pris. _________________ Anders Hansson |
||||
Tack för erbjudandet, men det kanske blir lite overkill, räcker nog med drygt 200cc/min.
Sierra Cosworth spridare använder de engelsmän som har parat ihop Mc-spjällhus med Zetecen, men jag hade tänkt att det skulle gå att plocka från nån bil på den lokala skroten... (behöver ev en annan fuelrail så jag tvingas ändå dit igen)
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Brukar finnas för runt 500 kr på www.FMCS.nu
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
|
förslagsvis som millbro redan sagt tidigare i tråden.
Man kopplar in 12V till högohmiga spridare. Lågohmiga så får man ta en sån där effektresistor som sitter i delninsfilter till högtalare. typ ett par ohm i serie bara. Man ser till så att man har en lös fuelrail med den Bränsletrycksregulator man har tänkt använd, förslagsvis orig. Kopplar in en soppapump som man låter ligga i nån pet flaska med sås i eller så. Se i min projekttråd om Fiero GT -87 hur man gör en "kvick-fix" soppatank. Sen tar man ex en läskflaska i glas, lättilgängliga och fungerar bra för syftet. Stoppar ner en eller flera spridare i varsin läskflaska. Innan har man vägt flaskorna tomma och numrerat dem. Kopplar in 12 V till spridaren/na , dvs det motsvarar en 100%ig duty-cycle. Kör spridarna i nån minut tills flaskorna är hyffsat fyllda. Mäter såklart tiden. Tar bort spridarna och mäter flaskorna med soppa i på vågen. Sen drar man av vikten från mätningen av den tomma flaskan. Resultatet blir: Spridarna flödar XXX gram per tidsenhet. Så får man dela eller gångra så att man får flödet i g/s eller g/min eller vad man nu önskar. OBS: detta är för 100% duty-cycle. Man vill inte gärna använda mer än 80% av spridarens maxkapacitet. Så du får ta det slutliga resultatet gånger 0.8. klart. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Skall testa denna metod, och jämföra hojspridarna med dom andra, innan jag köper några nya, vill man ha cc/min måste man ju även veta densiteten för bensin...
Skulle dom visa sig vara för klena, får jag titta efter Cosworth, Saab turbo eller liknande, lite stöddigare grejer. _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Hur mycket effekt siktar du på att plocka ut?
Med tanke på att hojen levererar 140hk vid ca 14000rpm så innebär det att spridarna max kan vara öppna 8,5ms vid det varvtalet och på den tiden ska de även hinna öppna och stänga... Vid 8000rpm som även det är i högsta laget så är tiden det tar för ett arbetsvarv på motorn, dvs 2 motorvarv på en fyrtaktsmotor, 15ms. Med andra ord borde då spridarna räcka till ca 75% mer effekt eftersom de har mycket längre tid på sig att vara öppna. Dvs nästan 250hk. På M3:an sitter det spridare som är på 237cc när bilen lämnade fabriken. Med dessa spridare bromsade jag min motor till 238hk. _________________ Jonas Edling |
||||
|
jo. vill man ha i cc / min måste man mäta volymen. Eller veta densiteten.
Det är vilket som. Jag tänkte lite vetenskapligt att g/s var den önskade enheten. Men cc/min är väll lite mer användbart kanske i vardagligt bruk. Men då är det bara mäta upp på flaskan vad som motsvarar . säg 30 cc. så fyller man bara dit. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Mycket intressant! läste precis på ett engelskt forum att Gixxer spridarna flödar 270cc/min, låter mycket!?? (dom är ju så små...)
Sant, kanske lättare att gå det den vägen, Att tex klocka hur lång tid det tar innan spridaren flödat 100cc... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Spridarflöde...
|
4429 besök totalt |
