Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Bra tidpunkter att besöka ringen?
1972 besök totalt
Momosport
Sverige
Här sen Jul 2005

Trådstartare

Tjenare!

Tänkte för första gången besöka nordslingan nästa år...
Blir la lite hotell o körning på banan...

Ngn som har bra tips på tidpunkter som man kan o bör åka ner...
Bokning av hotell, bokning av ringtaxi osv...

Behöver all info som går att få...

Med vänliga hälsningar

Åkersberga
Här sen Nov 2002

En regnig söndag kanske?

Skämt åsido, med årets säsong i åtanke så är förmodligen det bästa tipset att sikta på några vardagkvällar istället för en helg. Undvik framförallt storhelger med bra öppettider, tex påsk. Som nybörjare på banan så kan det lätt bli för mycket att titta i backspegeln ist för frammåt som man oftast behöver när man inte kan banan ordentligt.

Annars kan en VLN-helg vara riktigt bra med möjlighet att titta på rejsing på lördagen och köra själv på söndagen. Det är dock ingen garanti att det inte är överbefolkat på banan på söndagen...

När det gäller Ring-Taxin så misstänker jag att det bara är ta vad som finns ledigt. Bokning långt i förväg är det som gäller. Nu har jag iofs aldrig åkt ring-Taxi och därmed heller inte behövt boka någon, men om det är så ont om tider som ryktena säger så kan det mycket väl innebära att det är taxin som bestämmer vilken helg du åker ner.

Edit: för boende kolla här: http://www.nuerburg.de/tourist-info/deutsch/ Hotell, Pensionat eller Gästehaus väljer du efter egen plånbok. Av de ställen som jag bott på så kan jag faktiskt inte komma på något som jag INTE skulle rekomendera.

Sverige
Här sen Jul 2005

Trådstartare
hmm, ja det låter ju inte helt fel...
men då får man väl kanske passa på att köra på måndagen efter oxå då...

VLN? är det ngt 6timmars race eller vad är det för ngt?

HUr brukar det vara upplagt på en helg? Misstänker att kvalificering är på fredag, race på lördag o öppte för turister på söndagen?
och iså fall, är det bara att åka ner betala biljett som åskådare på plats eller är det förhandsboknign som gäller?

Sen när det gäller ringtaxi så får vi se hur det blir med det, men det hade ju vart kul o åka med i den först, innan man ger sig ut i sin egen...

Men som sagt, det var ett bra förslag - ska ha det i åtanke

//R

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Momosport skrev:
VLN? är det ngt 6timmars race eller vad är det för ngt?

HUr brukar det vara upplagt på en helg? Misstänker att kvalificering är på fredag, race på lördag o öppte för turister på söndagen?
och iså fall, är det bara att åka ner betala biljett som åskådare på plats eller är det förhandsboknign som gäller?

VLN är en långloppserie med race på 3.5-6 timmar. Träning fredag 16:00-18:00, kval lördag 8:30-10:00 och race från 12:00. Biljett behövs bara på lördagen och enbart om du vill in depån eller upp på läktare på GP-slingan. Kostade i år 9 euro. Runt Nordslingan kostar det gratis.

oftast är banan öppen en liten stund efter racet på lördagen (undantaget 6-timmars). Söndagen öppet som vanligt. Vanligtvis brukar dessa helger vara något lugnare och dessutom får man köra själv OCH se racing. Mycket trevligt.

Lidköping
Här sen Apr 2004

Lite ot!
Anders, kommer det finnas möjlighet att köpa sej ett varv i passagerar stolen under någon fredags träningen nästa år?

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Tobias H skrev:
Lite ot!
Anders, kommer det finnas möjlighet att köpa sej ett varv i vänster stolen under någon fredags träningen nästa år?

Vänsterstolen? Vill du köra? Det går säkert att ordna för en vettig peng. Menar du som passagerare i högerstolen så ska det säkert gå bra nästa år också.

Ett passagerarvarv i en racebil på fredagsträningen är ju fö också något som det finns möjlighet att uppleva om man åker ner en VLN-helg.

Jkpg
Här sen Nov 2002

Anders Dauner skrev:
Ett passagerarvarv i en racebil på fredagsträningen är ju fö också något som det finns möjlighet att uppleva om man åker ner en VLN-helg.

Lägg av och paja bilen varje gång jag är nere då

för att svara på frågan: Det är aldrig fel med Ringen. Mars är kallt men det går. Inte så mycket folk då.

Lidköping
Här sen Apr 2004

Anders Dauner skrev:

Vänsterstolen? Vill du köra? Det går säkert att ordna för en vettig peng. Menar du som passagerare i högerstolen så ska det säkert gå bra nästa år också.

Jag var trött Men köra vore ju aldrig fel? Fasten ja tror dock ja nöjer mej och klarar mej ganska bra på ett varv i passagerar stolen.

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Som tidigast har jag åkt ner 21 mars och sista resan för säsongen har varit första helgen i november, men sämsta vädret har jag haft under dom besök jag har gjort maj till juli.

Visst kan det vara kallt i mars och november, men det har man ju med sig kläder för.
Då är det värre och vara där i maj och det blåser och är snöblandat regn hela helgen, och ingen värme på hotellet så man var blöt och frusen fredag till måndag.

AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004

Köp dessutom ett Playstation 2 (om du inte redan har) samt GT4 och lägg några hundra varv innan så du är bekant med banan när du kommer ner. Vet inte hur många varv du tänkt lägga, men jag körde 11 varv och det kändes som att om jag inte spelat först hade det blivit frökentempo hela helgen...
/ Andreas

Du borde cykla mer!
Citera
Momosport
Sverige
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Hattori Honda skrev:
Köp dessutom ett Playstation 2 (om du inte redan har) samt GT4 och lägg några hundra varv innan så du är bekant med banan när du kommer ner. Vet inte hur många varv du tänkt lägga, men jag körde 11 varv och det kändes som att om jag inte spelat först hade det blivit frökentempo hela helgen...
/ Andreas

Haha... det spelet har ja redan haft ett tag... O naturligtvis tillryggalagt x antal varv på nordslingan

Sverige
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Som tidigast har jag åkt ner 21 mars och sista resan för säsongen har varit första helgen i november, men sämsta vädret har jag haft under dom besök jag har gjort maj till juli.

Visst kan det vara kallt i mars och november, men det har man ju med sig kläder för.
Då är det värre och vara där i maj och det blåser och är snöblandat regn hela helgen, och ingen värme på hotellet så man var blöt och frusen fredag till måndag.

så din rekommendation är alltså att åka ner i augusti månad o framåt

Motala
Här sen Dec 2002

Momosport skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Ja, från augusti och t.o.m. april rekomenderar jag.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Momosport skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Ja, från augusti och t.o.m. april rekomenderar jag.

Förutom svenskhelgen i september...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
Förutom svenskhelgen i september...

om det fortsätter som i år så är svenskhelgen inget jag skulle rekommendera ens min värsta fiende. Då kan man lika gärna sätta sig i valfri kö under rusningen i stockholm. Enda skillnaden är att det är mer bling-bling i köerna kring ringen.

Fö så verkar inte höger-regeln gälla F430, DB9 och Coninental GT i Eifelbergen.

München
Här sen Aug 2003

Re: Bra tidpunkter att besöka ringen?

Momosport skrev:
Tänkte för första gången besöka nordslingan nästa år... Ngn som har bra tips på tidpunkter som man kan o bör åka ner...

[OT]Frågan påminner lite om frågan i den där gamla klassiska reklamen från Tuborg: "Hvornår smager en Tuborg bedst?", eller hur?! [/OT]

Täby
Här sen Nov 2002

Re: Bra tidpunkter att besöka ringen?

Peter D skrev:

[OT]Frågan påminner lite om frågan i den där gamla klassiska reklamen från Tuborg: "Hvornår smager en Tuborg bedst?", eller hur?! [/OT]

Jag tänkte också på den: Vher gang!!! (stavning?)

Nürburgring
1972 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande