| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ändra i mappen för att få bättre motorbroms!!?? DTA P8
|
2 besök senaste veckan (1360 totalt) |
|
Hej! Jag tycker att motorbromsen är riktigt dålig på min bil... Och jag har en DTA P8-styrning.. så jag undrar om jag då bara kan ändra i mappen så att den inte får någon bensin alls när jag motorbromsar.. typ som det brukar vara på standardbilar för att spara bränsle vid motorbroms!? Jag kan ej så mycket om mappning än, men har läst igenom manualen till DTA-styrningen, och har kommit fram till att man borde kunna göra så att man stänger spridarna helt när man motorbromsar över 1000-1500rpm. Bra idé eller dålig? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
|
Re: Ändra i mappen för att få bättre motorbroms!!?? DTA P8
Iden är inte dålig, jag har själv den funktionen med brytpunkt 2000 rpm. Man kan ifs anföra att den kan kännas lite abrupt, men varvet är såpass lågt att det inte påverkar vid bankörning. Hur man går in i din ecu vet jag dock inte. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re: Ändra i mappen för att få bättre motorbroms!!?? DTA P8
Man bara kopplar in sin PC till uttaget på ECU'n.. Har gjorde detta en gång för att spara befintlig mapp osv. Så jag har något att gå tillbaka till om jag har knappat bort mig. Det är bara att gå in och skriva att spridarna ska vara öppna NOLL millisekunder. Men frågan är väl om det är så enkelt som det verkar. Och om det är bra för motorn att den plötsligt inte får någon bensin när man släpper av vid 6000rpm+. Eller om man borde göra något mer? Kanske ska man ha nån liten millisekund öppet.. så den får lite soppa i alla fall?? Detta borde ge lite bättre motorbroms eller hur! _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
|
Finns det ingen enkom funktion för att stänga av bränslet? För det är ingen bra ide att gå in i mappen och göra det för då kommer den inte gå bra på förhöjd tomgång.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Lite beroende på hur du har lagt dina lastpunkter kan det bli lite knepigt när du fisåker med väldigt lite öppning på gasspjället, detta beroende på att sprutet känner av flera värden och utjämnar dem.
Kör du med tomgångsmotor eller hur styr du tomgången? Annars kan du alltid göra så att om du har mapsensor till sprutet kan du minska sopan rätt mycket vid mycket vaccum för att då få till en kraftigare motorbroms. _________________ Jonas Edling |
||
|
Hmm.. Jag får nog kolla lite närmare på det där... Kanske ska man testa att stänga av spridarna om varvet är över 1500rpm vi noll gaspåverkan.. så det inte trasslar med förhöjd tomgång.. (Vid kallstart antar jag att du menar Niklas!?)
Lastpunkter? Är det hur många steg gaspåverkan ligger på eller? Jag har köpt bilen färdigbyggd.. så jag har inte 100% koll på allt än. Men mapsensor sitter där och ingen tomgångsregleringsventil. Vet inte vad som styr tomgången egentligen? Ingenting? Eller om mapsensorn känner nått? Vet inte riktigt? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
|
om du inte har tomgångsmotor så styrs tomgången av inställningen av soppan och tändningen vid lägsta lastpunkten/öppningen av spjället. Samt så styr du lufttillförseln via en skruv på spjället, dvs du ställer upp spjället litegrann.
om du kopplar upp dig med datorn mot sprutboxen och går in på det som heter essential map settings och sen vidare till pressure compensation, vad har du då för värden där? _________________ Jonas Edling |
||
|
om man ställer tomgången med en skruv som håller upp spjällt lite. Blir det då inte lite sämre motorbroms än normalt? Bara en tanke men jag kan ha fel.
|
||
|
Det borde det bli. Men å andra sidan är det så man alltid justerat tomgång på förgasarbilar och de har motorbroms.
Jag kommer iaf att montera tomgångsmotor på min bil, det är inte helt lätt att få till en vettig tomgång med bara spjällöppning när det är massa andra faktorer som spelar in, tex temperatur etc. _________________ Jonas Edling |
||
Jag tycker inte det är något fel på min tomgång måste jag säga. Dock så är den lite för låg de första 30sekunderna när jag precis har startat bilen.. Ska väl testa att lägga på lite mer bränsle där i mappen. Såhär ser min Pressure Compensation ut!
Jag vet inte om det är bra eller dåligt? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1360 totalt) |