| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kompressor köp
|
1237 besök totalt |
|
Kompressor köp
Hello, Sitter i liknande tankar vad gäller att skaffa en kompressor från Biltema. Tänkte använda den till att blästra, fylla luft, blåsa rent och lite annat. Inget slipande. Vad tror ni om denna kombination? Kompressor: http://www.biltema.se/Archive/Produc Kompressoraggregat 24 l Transportabla kolvkompressorer med direkt-/remdriven motor och luftbehållare. Med manometer, och tryckregulator för inställning av lämpligt arbetsryck för olika verktyg. Helautomatisk drift: en tryckströmbrytare startar och stoppar kompressorn vid dess nedre respektive övre tryckgräns. Snabbkoppling typ CEJN.Luftbehållare: 24 l Motoreffekt: 2 hkGenomlupen cylindervolym: 222 l/min Fri avgiven luftmängd: 145 l/minMax. arbetstryck: 8 bar Cylinderantal: 1 Motordriven: DirektVikt: 25 kgEl: 230 V/1-fas Skåp: http://www.biltema.se/Archive/Produc Blästerskåp Litet och behändigt, för blästring av mindre detaljer. Rymmer ca 14 kg blästringsmedel. Glasruta i locket. Blästringspistol, skyddshandskar och invändig belysning. Levereras med nätadapter (220-240 V), 4 keramiska blästringsmunstycken, 4 luftmunstycken, kraftiga skyddshandskar och skyddsfilm för glasrutan. Luftförbrukning: ca 140 l/min. Arbetstryck: 6,9 bar. 1/4"-tryckluftsanslutning. Yttermått: 600 x 515 x 585 mm, innermått: 580 x 430 x 300 mm. Vikt: 25 kg. Biltema verkar ha tagit bort möjligheten att kopiera länkar till produktsidan, därav ovan lösning /Gustaf _________________ Gustaf Hörnestam Porsche 911 SC 1983 PCS: |
||
|
Även om du inte tänker blästra några stora delar så skulle jag råda dig att köpa en större kompressor och gärna en med större tank.
När vi blästar (också i ett blästerskåp) brukar vi parallellkoppla två kompressorer, en skruvkompressor med ganska stor tank och sedan en mindre (samma tankstorlek men med två cylindrar) och det räcker knappt. Det går åt en jäkla massa luft när man blästrar... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
Jag har den kompressorn. Den klarar att blästra i ca 10s sen får du vänta ett par minuter på att fylla tanken. Däremot är den utmärkt till "tandläkarborr" för slipning, pumpa luft i däcken och blåsa rent.
_________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||
Nej det går inte - och jag tror knappast du vill det heller med tanke på vilket saneringsarbete som krävs efteråt. Kör istället med grov stålborste på borrmaskin/vinkelslip och lacknafta + pensel och därefter vanlig avfettning + varmvatten så blir det bra. Har gjort detta förr med gott resultat... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
Kanske något av intresse för frågan kan hittas här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
|
||
|
Jag vet inte riktigt hur mycke luft som går åt när man blästrar men det beror på många saker men ska du blästra nått och har en sån stor kompressor så finns det risk att den inte klarar det pga värme och då är det ändå att du kan blästra i knapt en minut och sen vänta (även en punktbläster kräver en hel del luft och den jag har orkar inte blästra under 5bar och den går bäst på 7bar och mer men det är bara några sekunder som man har ett sån tryck)
så ska du blästra så skaffa nått bätre som klarar att leverera mer luft och har en riktigt tank (men då kostar det mer) _________________ // Mikeal Rylen |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Kompressor köp
|
1237 besök totalt |