| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Besiktigade bilen idag, vakumläcka verkar det som
|
4192 besök totalt |
|
Fick iaf besiktigat bilkräket idag, allt gick som smort, förutom en sak. HC värdet igen. Alla andra avgasvärden var ok me det var just HC vid tomgång som låg på 1000 nånting. Jag börjar tro att det är någon sorts vakumläcka. Har haft lite problem med att slå av tändningen. Slår man av tändningen helt så dör inte motorn, all el slocknar men motorn forstätter gå en stund, håller man dock ner bromsen när man slår av den så dör den direkt. Så det verkar vara en vakumläcka någonstans. Antar att det är det som påverkar tomgången, den svajar lite. Ska felsöka i EM. Får iaf köra bilen lagligt en månad, och jag har två månader på mig att göra efterkontroll, efter det så måste jag göra nu besiktning. Tydligen kan ackrediterad verkstad "släcka" felet, vilka är ackrediterade tro? _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
_________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Hej hopp
Har samma proplem med min motor,blev så efter att jag bytte kammar låg på ca 900 i hc
Jag pluggade tomgångsmotorn så att jag kunde justera tomgången med spjälvinklen istället.Enklast så för mig iallafall. Höjde tomgången till ca 700-800 varv å vips så vart den ren som snövit
orginaltomgång ca 600rpm. Den går ju som en påse nötter innan den blivit riktigt varm motorn men det funkade
Men det kan ju vara något annat latjo med din motor men testa å se om den bli renare om du höjer vartalet lite. _________________ Jan Ekehage |
||||
Behöver man ha någon varvräknare? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
Jag tror inte att SBP bryr sig om ditt tomgångsvarv och varvräknare är det inget krav på. Kul att du fått ordning på dina värden. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
oj måste du varva så mycket, men 2000rpm som tomgång ät nog liiiite för mycket när man besiktar
Prova med mycket K-sprit eller Etanol, har iofs inte provat själv med de lärde säger att det ska funka
Annars kan du väll backa insugskammen några grader, lite av varje kanske gör att man får ner värderna Men kolla så det inte läcker om insuget först som sagt. _________________ Jan Ekehage |
||||
|
Bytte olja idag, det som kom ut var ingen vacker syn kan jag säga. Glömde kameran hemma men den var kolsvart och seg som kola. körde igenom två gånger med billig olja och nya filter båda gångerna. Sen sista gången åkte det i Castrol och nytt oljefilter,
Ska testa och höja tomgången och kolla vid vilket varvtal värdena blir bra. Är det inte för högt kanske man kan testa. Förhoppningsvis gjorde även oljebytet en del för HC värde _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
Jo tack, den oljan som kom ut först skulle inte
äns en rysk räktrålare köra på
förstår inte riktigt hur i hel... den har blivit så enormt äcklig när bilen bara har stått still
Men nu är oljan efter 3-byten Hoppas det går bra på testet nu
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Kan säga att jag fick nedslag på för hög tomgång FAST den låg strax inder 1000 strecket på mätaren. Det och ett hål strax efter sista ljuddämparen bidrog till förhöjt lamdavärde enligt besiktningsmannen (värdet pendlade mellan 1,15-1,20) fast jag kom igenom besiktningen med lika högt/lågt tomgångsvarvtal och hål i systemet året innan. Enligt den besiktningsmannen så hade Ford dispens gällande lambdavärdet
_________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
|
Vilka andra saker kan vara fel om man fått för högt HC värde (ca 220)? Jag har en läcka innan slutdämparen och vad jag läst kan det sänka Lambdavärdet. Jag har inte så bra koll på modernare bilar med Lambdasensor och sånt. Vad ska man kolla efter?
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4192 besök totalt |