Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vart köpa detta Grupp 5 kit till BMW E21?
1379 besök totalt
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare

Har sett det till salu en gång på autopower längesen.. det är alltså karosskittet/breddningen jag pratar om:
Har även för mig att det finns olika breddningar på grupp5 eller är jag ute o cyklar? Finns väl en "oäkta" E21 med grupp 5 breddning samt "MER" dekor som är högerstyrd i sverige? man kanske ska ta kontakt med den herrn?

mer bilder på: http://www.lisa-racing.com/Gruppe_5_DRM/Galerie_DRM/DRM_Galerie_1/drm_galerie_1.html

Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Det finns fler som tänker på samma sak:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21975

Kristianstad
Här sen Feb 2005

oäktingen du pratar om (vet inte om den är oäkta?) har ju bosse emma tävlat med (och var väl med och byggde?) förr i världen! tillhör förenade bils samling...kördes på knutstorpsträffen förra året.

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
M3 Compact
Malmö
Här sen Sep 2005

MER-bilen som nämns i tråden är exakt den bil som Bosse Emma körde på 70-talet, och allting på/i den är original (förutom växellådan som sitter i för tillfället). Tyvärr finns det ingen vagnbok just nu, men det är på gång. Så kanske kommer den att köras i en del tävlingar nästa år.

Den går som f-n; på Knutstorp är det knappt att man behöver använda 4:an på rakan eftersom den varvar strax över 9.000 rpm. Det är lite ovant med högerstyrning, men efter ett par varv så går det fint. Trots att den är 30 år gammal så gör den under 1.06 (manuell tidtagning) på Knutstorp (med rätt förare).

Angående formar till breddningen så är det lite oklart var de kan finnas numera; ägaren har dock inga kvar.

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Infogar det jag skrev i tråden ovan:

På Falkenberg i somras sa speakern (LG tror jag det var...) att det var Bosse Emanuelsson som tog fram formarna till 320:n och att han sedan sålde dem till BMW Motorsport, som i sin tur byggde sina bilar därefter.
Tyckte det lät lite skumt...
Tror dock att det stämmer tidsmässigt för Emma var väldigt tidig med sin bil, om jag inte kommer ihåg helt fel?

Kan detta stämma?

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Peter Sundfeldt
Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004

Inte här så ofta nuförtiden, men kolla in denna länk. Vill inte förhäva mig själv, men provkörningen av BMW:n var något av det roligaste jag gjorde den säsongen. Visste inte att Kanal 5 hade vårt arkiv kvar på hemsidan, så det var ju trevligt. Hela inslaget ligger streamat eller vad det heter, men på den linan där jag sitter idag, Hotell Rival i Sthlm, blev det svindålig kvalitet.

http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=8345

Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Bra artikel och suveränt klipp thumbs up

Det är kul när såna här bilar hålls i körskick och kommer ut på bana ibland!

Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Scotty2 skrev:
MER-bilen som nämns i tråden är exakt den bil som Bosse Emma körde på 70-talet, och allting på/i den är original (förutom växellådan som sitter i för tillfället). Tyvärr finns det ingen vagnbok just nu, men det är på gång. Så kanske kommer den att köras i en del tävlingar nästa år.

Den går som f-n; på Knutstorp är det knappt att man behöver använda 4:an på rakan eftersom den varvar strax över 9.000 rpm. Det är lite ovant med högerstyrning, men efter ett par varv så går det fint. Trots att den är 30 år gammal så gör den under 1.06 (manuell tidtagning) på Knutstorp (med rätt förare).

Angående formar till breddningen så är det lite oklart var de kan finnas numera; ägaren har dock inga kvar.

Ursäkta frågan men hur snabbt är 1.06 på knutstorp? några referenstider med andra bilar?

Malmö
Här sen Sep 2005

Tro nu inte att det är jag som kör 1.06 med den bilen , det krävs det en klart mer erfaren förare att göra, t.ex. Rune Tobiasson som vi klockade under 1.06 manuellt förra året. Idealiska förhållanden visserligen och minimalt med annan trafik, men ändå......

Referenstider? De snabbaste i SLC kör runt 1.02-1.07, STCC 1.03-1.05, Radcial 59 sek, de snabbaste i BMW Cup runt 1.04-1.05 och de snabaste jämförbara bilarna runt 1.07-1.08.

Peter Sundfeldt (tidigare i tråden) har jag för mig körde på strax under 1.09 när han testade den förra året, och det är snabbt med en bil han aldrig kört förut + att jag misstänker att han kanske höll igen något för att inte riskera att smälla den.

Så jag hoppas att vagnboken blir klar tills nästa år + att det finns tid att köra tävlingar med den......
[/img]

1379 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande