Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
K-jetronic, bränsleblandning samt lambda
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (20029 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Har K-jetronic på 924 turbon. Har också monterat en enkel lambdamätare. När motorn är kall och normalt driftsvarm vid försiktig körning så visar lambdamätaren fet (0,85-0,9) och bra blandning. Men efter en liten stunds aktiv körning (på bana) så visar lambdan att bränslet magrar (>1,1). Givaren sitter ca 3 dm efter turbon

1) Kan K-jetronicen verkligen dosera annorlunda för att motor blir varmare eller så?

2) Är mitt lambdainstrument eller lambdagivare kass?

3) Är lambdagivaren så initusan påverkad av avgasvärmen?

Tokholm
Här sen Jan 2003

Pär Hylander skrev:
...Kan K-jetronicen verkligen dosera annorlunda för att motor blir varmare eller så?...

JA! Styrtrycksventilen (warmlauf) tyngst vägande indata är temperaturen. På en turbobil påverkar även insugstrycket (MAP).
Att åka med lambda > 1.0 vid pådrag, brukar sluta med att något går sönder.

Möjliga felkällor, i någon typ av sannolikhetsordning:

I warmlaufen regleras styrtrycket m.h.a. fjädrar. Med åren blir dessa fjädrar trötta, vilket resulterar i magrare blandning. Fjädrarna behöver inte bytas, men väl spännas. Det finns minst två justeringar:
En generell, som påverkar trycket under alla förhållanden, och
en som påverkar trycket då motorn är kall
(på en turbowarmlauf kan det även finnas justeringar för styrtryckets beroende av MAP).

I bränslefördelningsdonet (spindeln) sitter regleringen för systemtrycket. Systemtrycket brukar inte förändras särdeles mycket, men om bilen är trimmad, bör systemtrycket höjas en smula.

Flödesmätaren (klappan) kan bottna, det fanns bilar, där man för att få bättre tomgångsegenskaper, tog en för liten flödesmätare, lät den bottna vid fullast, och sen fick kallstartsprutan sköta fullastberikningen.
Att trimma dessa bilar, utan att byta till en större flödesmätare, är inte rekommendabelt.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ice skrev:
Pär Hylander skrev:
...Kan K-jetronicen verkligen dosera annorlunda för att motor blir varmare eller så?...

JA! Styrtrycksventilen (warmlauf) tyngst vägande indata är temperaturen. På en turbobil påverkar även insugstrycket (MAP).
Att åka med lambda > 1.0 vid pådrag, brukar sluta med att något går sönder.

.....
lång bra förklaring
.....

.

Aha!

Kalas, jag ska försöka kolla upp detta. Vet att tryckregleringsenhten (eller vad den heter) är bytt till en från Audi 200 som ska ha just den effekten att den kan ändra styrtrycket i takt med turbotrycket.

Fisåkte nerför rakan för att inte riskera alltför mycket.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Det är ju också så att nr 3 är sant, temperaturen påverkar utspänningen en hel del.

Se bilden:

Vid högre temp sjunker normalt utspänningen för samma lambdavärde på "feta" sidan, det är bland annat därför en smalbandssond inte är helt lämplig på fullgas, speciellt i en bil med höga avgastemperaturer. Mäter man avgastemp samtidigt kan man få lite bättre hum. Den "översta" linjen ska förresten motsvara 600 grader.

Därmed inte sagt att man ska nöja sig med det som förklaring, och inte försöka se till att man få mer soppa - men man bör ta med fenomenet i beräkningarna.

/Gustaf

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
therealpinto skrev:
Hej

Det är ju också så att nr 3 är sant, temperaturen påverkar utspänningen en hel del.
Vid högre temp sjunker normalt utspänningen för samma lambdavärde på "feta" sidan,

Därmed inte sagt att man ska nöja sig med det som förklaring, och inte försöka se till att man få mer soppa - men man bör ta med fenomenet i beräkningarna.

/Gustaf

OK!

Men precis som du skriver är ju största avvikelserna på den feta delen, min mätare steg från 0,9 till 1.1 ungefär, det är ju avsevärt mer än "felvisningen" i diagrammet. Så alt 3 är nog långt ifrån hela förklaringen.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Inga försök att strö grus...

Men var det inte du som hade en kolv som hade mulat och du visade bilder på tidigare? Mätaren kanske visar ganska rätt, och insprutningen lirar inte helt eller är felinställd.

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:

Men var det inte du som hade en kolv som hade mulat och du visade bilder på tidigare? Mätaren kanske visar ganska rätt, och insprutningen lirar inte helt eller är felinställd.

Helt rätt, jag är smått paranoid nuförtiden.....

Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Skulle nog tippa att din insprutning lider av tidigare ägares superba kunskaper att justera rätt och kanske lite slitage.

Har du kollat att din pump e i form, att den håller trycket vid full belastning och även när bensinen blivit lite varm (och pumpen). Se till att ledningarna till pumpen e fräscha, att du har redigt med spänning till pumpen även vid belastning. Brukar kunna vara lite si och så med den biten.

Hur är sprutbilden ur spridarna? Vid låg belastning, mellan och hög.

Är dessa delar ok är det kanske läge att åka till någon med rullar och lite kunskap och lägga några kronor. Kristos på Autokinito brukar ha känsla för sånt.

Täby
Här sen Nov 2002

Pär, frågan är också hur rättvisande din lambdamätare är.

Vore nog läge för att göra en ordentlig genomgång, kontroller att du har bra tryck, att spridarna funkar som dom ska, att lambdasonden funkar, "frequency valve" funkar etc.

Personligen skulle jag lämna in bilen, CIS-system är det många som kan.
Rätt verkstad har ju en bredbandig lambdamätare, CIS-testkit, kamvinkelmätare etc.

Finns en bra bok om K-Jetronic:
"Bosch Fuel Injection and Engine Management" finns att beställa hos www.bokus.com, fick min på några dagar.
I boken står exakt hur man felsöker.

Men som sagt det är förmodligen både billigare och mentalt enklare att lämna in bilen.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Pär Hylander skrev:
Rolle Scirocco skrev:

'brukar bli billigare så.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Du vet att det går att modda styrtrycksregulatorn så du kan justera blandning själv va?

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hej igen!

Nu biter jag i sura äppel och köper en avgastempgivare.

Ja, styrtrycksgivaren lär vara uppborrad på baksidan så att en justerskruv går att komma åt, är det den som avses Maz?

Spridarna så mycket bra ut vid lite och mycket last, dock i mitt tycke lite ojämn sprutbild vid mellanlast. Flödena var ok. Får kolla tryck och spänning från pumpen.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Det är den jag menar ja, skruvade ner styrtrycket lite på min Saab, nu ryker den så fint när man får upp lite tryck...

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Hej igen!

Nu biter jag i sura äppel och köper en avgastempgivare.

Ja, styrtrycksgivaren lär vara uppborrad på baksidan så att en justerskruv går att komma åt, är det den som avses Maz?

Spridarna så mycket bra ut vid lite och mycket last, dock i mitt tycke lite ojämn sprutbild vid mellanlast. Flödena var ok. Får kolla tryck och spänning från pumpen.

Är kanske så enkelt att tidigare ägare tyckte han (?) var proffs på att skruva k-jet men inte var det...
Kanske behövs en ordentlig justering av bränsle och tändning... Å inte bara vrida lite på en skruv och hoppas.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Att justera bränsletrycken på K-Jetronic är grisenkelt! Det finns ingen som helst anledning att göra fel, när det är lättare att göra rätt.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Pär Hylander skrev:
Hej igen!

Nu biter jag i sura äppel och köper en avgastempgivare...

Avgastempgivare i all ära, men med den kan du bara kolla att det är fel, och det har ju din lambda redan berättat.
Köp två tryckmätare och en avstängningskran istället, så du kan justera bränsletrycken, en gång för alla, så kan du, därefter, koncentrera dig på körningen, och inte på en massa instrument.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag har tänkt att bygga en sån där bränsletrycksmätar utrustning för K-jet ett bra tag nu faktiskt, har till och med köpt all hårdvara men har inte fått tummen ur. Man kanske skulle dra igång projektet igen.

Avgastempmätare kombinerat med lambda är bra, bara smalbandslambda är kass, då kan man typ konstatera att sonden funkar men värdena är inget att lita på. IMHo

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

MaZ skrev:
Jag har tänkt att bygga en sån där bränsletrycksmätar utrustning för K-jet ett bra tag nu faktiskt, har till och med köpt all hårdvara men har inte fått tummen ur. Man kanske skulle dra igång projektet igen...

Har du K-Jetronic?

MaZ skrev:

IMHo

Vad betyder "IMHo"?

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Glöm inte att jag har en Grön Saab 900T -80, "Hulken", den har verkligen K-Jet.
Jag kanske skulle göra en presentation på den, skulle nog kunna höja ett ögonbryn eller två.

IMHo = In My Humble opinion. Mao, jag tycker smalbandslambda på turbobil är rätt värdelöst men det är ju min åsikt, folk får ju faktiskt tycka vad som helst. [/i]

BMW 330i -05
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

MaZ skrev:
IMHo = In My Humble opinion. Mao, jag tycker smalbandslambda på turbobil är rätt värdelöst men det är ju min åsikt, folk får ju faktiskt tycka vad som helst. [/i]

Min erfarenhet av turbo-bilar är ju inte så långvarig, bara ett par, tre år, men allt jag läst och alla erfarna jag pratat med säger samma sak. Den fungerar för att kolla cruising-värdena och att styrdatorn "pendlar" mellan rikt och fett, annat än det är den värdelös.

Det finns smidiga wide-band att köpa för ett par tusen, med både sensor och elektronik för att behandla signalerna och koppla till exempelvis laptop eller annan dator så man kan "logga" vad som händer. Bästa är ju att som jag hade det, ha en styrdator som loggar till PC och som kan använda wide-band för autotuning (jag kom dock aldrig till stadiet att köpa en wide-band, men jag hade all annan utrustning och ECU'n stödde den typen av autotuning fast jag nyttjade det inte).

Här är en link: http://www.lambdaboy.com/

Lycka till!

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

kollar man avgastemp så kan man ju kolla så att tändningen står rätt också...

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (20029 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande