Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka R-däck och "oil surge"? | 1, 2, 3 >> 15270 besök totalt |
Har sökt forumet, hittat "Slicks på standardbil ?" och läst "Baffled & Confused"-artikeln (och en del annat material) men inte hittat direkta praktiska erfarenheter av "oil surge" (vad kallas det på svenska förresten).
Jag förstår att det inte går att säga ngt generellt för alla bil- och däcktyper, men är det ngn som i praktiken blivit av med oljetrycket efter byte från högprestandadäck till r-däck? Eller är det kanske så att det sker under så kort stund att man inte märker det men att det skadar motorn ändå? När föreligger största risken, kurvtagning eller inbromsning? Eller kanske ska ställa om frågan; är det längs eller sidledes i tråget som oljeförflyttningen är farligast? Kör själv en bil med tvärmonterad motor och 235/40-17 S03:or och håller på och velar om r-däck, isåfall blir det troligen 205/50-16. Hjulupphängning och så har jag hyfsad koll på, men har ingen lust att baffla tråget. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Inget svar egentligen. När det var körning på Anderstorp för några år sedan stod jag bredvid en kille med en 80-tals Ford Escort, helt standard förutom slicks. Vi snackade lite och han sa att han höll 130 på mätaren i karusellen, jag höll 105 med min Accord med standarddäck. Alltså körde han cirkus 25% snabbare i kurvan. Om Accorden kanske svängde med 1 G (det är ju rätt ordentligt doserat) så svängde han alltså med 1.25 G. Uppenbarligen inga oljeproblem trots standardtöntig bil och ditå oljeförsörjning.
Gissningsvis skulle man då hålla 1.15 G med R-däck. Broms borde förbättras motsvarande. Borde inte vara några problem. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||||
Det brukar vara sidledes som är bekymret men jag antar att det beror på konstruktionen av oljetråget. Ett sätt att slippa oroa sig är att bygga om till torrsump men det brukar vara ganska kostsamt och omotiverbart för en bil som går mest på gatan. Ett vanligt alternativ är istället att installera en Accusump i bilen, med den har du alltid ett garanterat oljetryck oavsett hur det svänger. Jag har en accusump i min bil och har aldrig noterat något problem med oljetryck så jag tycker det är en billig försäkring mot totalt motorhaveri. _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||||||
25% högre hastighet i en kurva ger 1.25^2=1.56 ggr högre sidoacceleration, han hade alltså drygt 1.5 g isf. "Sidoacc" = v^2/r, v = hastighet, r = kurvans radie. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
En accsump är en tank med en kolv där den är 'förladdad' med lufttryck på ena sidan av kolven och oljan är på andra sidan. Oljesidan (självklart ) är ansluten till bilens oljesystem. Vid normal körning 'laddas' tanken med olja under det tryck oljepumpen orkar prestera, skulle det uppstå ett tryckfall pressas oljan tillbaks in i motorn av det mottryck som är på luftsidan av kolven. Ju större tank ju längre tryckfall klarar systemet av. Lite länkar om Accsump: Installation i en BMW M3, http://drautox.sphosting.com/install En av de större leverantörerna av Accsump system, http://www.accusump.com/acc_tech_acc _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||||||
Räcker det med en oljetrycks mätare? Ser man att trycket blir dåligt eller sker detta under så kort tid att mätaren inte hinner med?
Iom att jag alltid är orolig för att bilen ska rasa(hänger kvar sedan ett totalhaveri med en Clio 16v), så vore det skönt att vara på den säkra sidan. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Efter att ha haft problem med oljetrycksfall i Kvarnkurvan på Kinnekulle (en av råttfälleklaffarna hade lossnat), räknade jag ut, att för att ta sig igenom hela Kvarnen, med min lille bil, går det åt ÅTTA! liter olja. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
En elektrisk oljetrycksmätare är tillräckligt snabb, men för att slippa sitta o snegla på den hela tiden (det finns viktigare saker att titta på) skulle jag sätta dit en herrejösseslampa istället. Är man skitfeg, kan man även bryta tändningen vid oljetrycksfall. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
om oljetråget fungerar som det ska behöver du bara en 1qt tank till en mindre motor, till V8:or som min är det lagom med en 2qt tank. Jag kommer inte ihåg hur mycket en qt är i liter men jag tror det är omkring 0.9liter. De största tankarna är 3qt. _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||||||
Ja där ser man! Jag trodde det var linjärt. Såna här viktiga saker lärde dom minsann inte ut i skolfysiken >, däremot en massa tjafs som nån gubbe som hette Ajnstajn, eller nåt, hade suttit och hittat på. Jag har en gång kört i cirkus 160 i samma kurva, det skulle då bli 2.5 G. Häftigt JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||||
En oljetrycksmätare räcker bara till för att du skall veta att det gått åt h---ete. Tillsammans med brytning av tändningen måste man sätta dit en bypass switch eller liknande så att bilen går att starta. Lampan bör varna i god tid så att man hiunner reagera och den skall som Ice säger vara stor och stark. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Ja, under förutsättning att 105 km/h verkligen ger 1 G. Skulle kräva en kurvradie på ca 85 m. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Vart hittar man en oljetrycksmätare som kan ge en utsignal vid för lågt oljetryck? Kanske tillochmed vid ställbart tryck? om man bara har en sån borde det vara lätt att bygga in med en stark lampa/diod mitt framför näsan.
_________________ ///Anders Åberg BMWCS/SC |
||||||||
Anders Åberg:
När jag har kopplat STOR RÖD LAMPA för oljetrycket har jag använt den oljetryckgivare som sitter std. Då tänds lampan vid ca 1bar. Hmm nu får jag på huden av ice om oljetryckgivare som skulle heta något annat. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Jag tror inte man är uppe i 1G vid 105 km/h i Karusellen. Jag har ett starkt minne av att jag åkte 115-120 med 911:an på gatdäck förra året. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Det finns oljetrycksgivare som både har analog utgång till ett instrument och växlande kontakt till oljetryckslampa. De flesta Porsche har det så, sådan kan köpas på typ Mekonomen och sådana ställen, kostar 3-400 kr. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Njaaa, nu kanske jag är lite krånglig men...
1 bar tycker jag är alldeles för sent/lågt varningstryck, jag tror det är i närheten av vad den originalmonterade oljetrycksvarningslampan tänds vid? Jag skulle vilja komplettera med en lampa som tänds vid kanske 3 bar om jag antar att jag har ett oljetryck som pendlar mellan 4-5 bar vid hård körning. Jag har ingen oljetrycksmätare i nu så jag vet inte exakt vad det är för tryck i min bil. Nån som vet om det går att lösa? Hur gör dom på rena race-bilar? _________________ ///Anders Åberg BMWCS/SC |
||||||||
Däck för banåka R-däck och "oil surge"? | 1, 2, 3 >> 15270 besök totalt |