Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4
13622 besök totalt
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
Nu behåller jag bilen, tycker om den så mycket
Befarar dock att en kolvring e kass då jag får in lite olja till andra tändstiftet. Går kanon just då man bytt stift men sen börjar den misstända och ha sig, speciellt efter några varv på banan. Stundade motorrenovering? Vad bör det kosta att lämna bort sånt här arbete till firma/kunnig privatperson? Material? Arbete? Vad finns det för möjligheter att "optimera" motorn då den ändå ska rivas?

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104



Johan Mähler skrev:
Nu behåller jag bilen, tycker om den så mycket
Befarar dock att en kolvring e kass då jag får in lite olja till andra tändstiftet. Går kanon just då man bytt stift men sen börjar den misstända och ha sig, speciellt efter några varv på banan. Stundade motorrenovering? Vad bör det kosta att lämna bort sånt här arbete till firma/kunnig privatperson? Material? Arbete? Vad finns det för möjligheter att "optimera" motorn då den ändå ska rivas?


Ska skruva ner och köra en snabbrenovering på min också. När jag kommer hem från Australien i vår.

_________________
Victor Frykholm
Citera
M.Håsteen
Sollefteå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 4



Johan Mähler skrev:
Hjälp mig nu... Vad ska jag göra för att köra snabbare?

Varför jag frågar? Polaren med en Honda Accord 3.0 kör flertalet sekunder snabbare på Mittsverigebanan. Illa...


Hehe, undra om det är bilen, föraren eller bilen och föraren?

Jaja, du kommer nog att bli snabbare nästa säsong. För mig kanske det blir någon liten ponny till på hjulen. Sen har jag beställt en oljekylare till automatlådan så att den kanske håller nästa säsong. Tänkte eventuellt prova med R-däck också. Kraftigare krängningshämmare fram och bak har jag beställt, men jag behöver lite bättre bromsar och det kan jag inte bestämma mig för vad jag ska ha.

Lycka till i alla fall. thumbs up

_________________
Markus Håsteen
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
Nu har jag handlat en bakaxel med diffbroms från E28 för artonhundra spänn. Sitter fortfarande på en 528 men det fixar vi på tisdag typ. Den har en spärrverkan på ungefär ~40nm så den är rätt så slut. Men den är inte värre än min nuvarande som har 0nm i spärrverkan
Lite meck behövs ju såklart för att få den utväxling jag vill ha, men det är inte större problem

Tog bort antennen bak och satte dit en svart täckbricka istället. Mycket cleanare intryck!

16" alpinafälgarna fick sprillans nya däck också, ska vara däckrazzia här i området nu så. Sen så har ju Gestapo redan sagt att jag skulle köpa nya däck.

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
M.Håsteen skrev:
Johan Mähler skrev:
Hjälp mig nu... Vad ska jag göra för att köra snabbare?

Varför jag frågar? Polaren med en Honda Accord 3.0 kör flertalet sekunder snabbare på Mittsverigebanan. Illa...


Hehe, undra om det är bilen, föraren eller bilen och föraren?

Jaja, du kommer nog att bli snabbare nästa säsong. För mig kanske det blir någon liten ponny till på hjulen. Sen har jag beställt en oljekylare till automatlådan så att den kanske håller nästa säsong. Tänkte eventuellt prova med R-däck också. Kraftigare krängningshämmare fram och bak har jag beställt, men jag behöver lite bättre bromsar och det kan jag inte bestämma mig för vad jag ska ha.

Lycka till i alla fall. thumbs up


Bommade att du hade skrivit
En fågel viskade i mitt öra om vad du ska häda din motor med Du verkar duktig som själva satan att köra så jag hoppas kunna komma ner i dom tiderna du fick iår så blir jag verkligen supernöjd
Men jag befarar att du alltid kommer att ligga steget före
Du har inte funderat på att ta bort lite dövikt på bilen, eller ska du bara ha en väldigt potent gatracer?

Min bil som den är nu kan nog inte prestera så mycket bättre tider. För lite effekt kontra vikt. Tycker jag håller ett riktigt hyggligt spår och på dom filmsnuttar jag har sett så har jag i regel alltid högre hastighet ut ur kurvorna än dom andra bilarna, men det syns att man inte har något att ge på rakorna :/

Kommer att renovera motorn hursomhelst nu i vinter, materialkostnaden går på ~4500-5000kr +jobb som en polare får göra. Kammarna skickas också till Köhler för omslipning samt att man får ett annat chip. Ska visst blir ganska ruggig med dessa prylar :P

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
M.Håsteen
Sollefteå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 4



Johan Mähler skrev:
M.Håsteen skrev:
Johan Mähler skrev:
Hjälp mig nu... Vad ska jag göra för att köra snabbare?

Varför jag frågar? Polaren med en Honda Accord 3.0 kör flertalet sekunder snabbare på Mittsverigebanan. Illa...


Hehe, undra om det är bilen, föraren eller bilen och föraren?

Jaja, du kommer nog att bli snabbare nästa säsong. För mig kanske det blir någon liten ponny till på hjulen. Sen har jag beställt en oljekylare till automatlådan så att den kanske håller nästa säsong. Tänkte eventuellt prova med R-däck också. Kraftigare krängningshämmare fram och bak har jag beställt, men jag behöver lite bättre bromsar och det kan jag inte bestämma mig för vad jag ska ha.

Lycka till i alla fall. thumbs up


Bommade att du hade skrivit
En fågel viskade i mitt öra om vad du ska häda din motor med Du verkar duktig som själva satan att köra så jag hoppas kunna komma ner i dom tiderna du fick iår så blir jag verkligen supernöjd
Men jag befarar att du alltid kommer att ligga steget före
Du har inte funderat på att ta bort lite dövikt på bilen, eller ska du bara ha en väldigt potent gatracer?

Min bil som den är nu kan nog inte prestera så mycket bättre tider. För lite effekt kontra vikt. Tycker jag håller ett riktigt hyggligt spår och på dom filmsnuttar jag har sett så har jag i regel alltid högre hastighet ut ur kurvorna än dom andra bilarna, men det syns att man inte har något att ge på rakorna :/

Kommer att renovera motorn hursomhelst nu i vinter, materialkostnaden går på ~4500-5000kr +jobb som en polare får göra. Kammarna skickas också till Köhler för omslipning samt att man får ett annat chip. Ska visst blir ganska ruggig med dessa prylar :P


Den enda vikt som jag kanske kommer att minska är att byta ut stolarna mot lite mer sitta-still typ, men jag vill ha dom i matchande grått skinn. Det är en minskning med ca 30kg, men sen tynger jag ner den lite igen med kylare och luftburk. Jag har ett orginal kjolpaket liggande i väntan på lack, men det är bara för syns skull.

Huv, baklucka, framskärmar och taklucka finns i kolfiber till min bil, men det skiter jag i. Mycke pengar för 30-35kg viktminskning på en 1500kg bil. Glastakluckan gillar jag så den blir kvar.

Lättare fälgar och däck blir det också. Jag kommer att köpa dom fälgarna som jag hade tänkt köpa i år. Då minskar vikten på fälgarna från 13 till 10.8kg vilket borde göra skillnad. Däck vet jag inte vad jag ska ha, men det blir inte Kumho ecsta mx igen. Fästet var hyffsat men dom vägde bly(12.5kg styck). Min topphastighet minskade med ca 15km/t och jag körde saktare på banan jämfört med 17" Falken fk451. Jag ska nog prova med några 225/40-18 e-märkta R-däck, men jag har ingen koll alls på vad. Det får bli ett senare bekymmer.

Du äger mig fortfarande på konbanan, men jag ska nog ta mig förbi.

_________________
Markus Håsteen
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
Kommer att åka med bromsad diff nästa sommar, så konbanan är och förblir min

Varför får jag inge mail när nån svarar för

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
jens hag
Dalarna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 4



Öhhhhhhhhh... vänta nu.... lammelll diff....Behövs dä på en 1,8 liter montor. Vill till att du har minst en VOLVo MontOR i bilen för att detta ska kunna utnyttjas till fullo. Eller har jag fel kompis.... Är lite på öra.......

_________________
jens hag
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
Spelar motorns storlek roll i en kurva
Brukar jag lätta på ena bakhjulet och svarva hejdlöst med däck och tidsförlust som följd i kurvorna?
136hk är tillräckligt för hjulspinn vid starter, kan aldrig vara dumt med tvåhjulsdrift.

och slutligen, jag ska köra med bilen i vinter. Vad kan vara roligare än en lamelldiff då

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
Ändrade planer ganska hårt
Har fått tag på ett 30kvm stort varmgarage där min bil ska få husera i vinter.

Dessa saker är beställt:
* M coupé/roadster diffkåpa
* Powerflexbussningar runtom
* Krängningshämmare 22mm fram och 20mm bak från 02depån.
* En till Sparco Evo
* 2st 4p bälten, Sabelt.
* Ny fräsch länkarm, höger fram (SBP tyckte det...)
* Täckplattor istället för dimljus

Lite mer smyprylar finns också på ingång eller ska strax komma på ingång, men man måste ju se till så man har något att pyssla med i vinter
Ananrs är det mest jobbet som sätter stopp då jag ligger borta nästan 2 veckor åt gången och sen är hemma 4-5 dagar. Finns inte mycket tid för att göra det man vill då.

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004
Inlägg: 53



Johan Mähler skrev:
Ändrade planer ganska hårt
Har fått tag på ett 30kvm stort varmgarage där min bil ska få husera i vinter.

Dessa saker är beställt:
* M coupé/roadster diffkåpa
* Powerflexbussningar runtom
* Krängningshämmare 22mm fram och 20mm bak från 02depån.
* En till Sparco Evo
* 2st 4p bälten, Sabelt.
* Ny fräsch länkarm, höger fram (SBP tyckte det...)
* Täckplattor istället för dimljus

Lite mer smyprylar finns också på ingång eller ska strax komma på ingång, men man måste ju se till så man har något att pyssla med i vinter
Ananrs är det mest jobbet som sätter stopp då jag ligger borta nästan 2 veckor åt gången och sen är hemma 4-5 dagar. Finns inte mycket tid för att göra det man vill då.


Låter inte som helt tokiga planer du har för bilen din: thumbs up Min bil skulle också behöva ett sådant garage.

OT Borta två veckor i stöten jämt?, vad pysslar man då med?

_________________
Fredrik Andersson

a.k.a. andersson_csi
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
Typiskt.. Krängningshämmarna var slut men till årsskiftet så ska dom visst kunna komma
Samma med bussningarna. Aja, men det är smällar man får ta!

Har dock fått sug på en annan E30 där motorn bara ska plockas ihop, säg till om du vill köpa den här i standardskick. Ska inte kunna vara allt för hård på priset den här gången
EDIT: Det är min bil som ska säljas, för den som undrar

Jobbar på järnvägen i Ljusdal just för tillfället. Tråkig stad...

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
SÅLD!

Nye ägaren bor i S-vall och finns på lite diverse forum runtom på internet. Om han hänger här lär väl visa sig. Han hade iallafall en B10 Alpina innan och är inte rädd för att gasa :P

Aja, jag dyker upp snart igen med en lite värre E30.

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Ola@thomasson.nu
Åsäng
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Du får inte glömma att skriva Bi-Turbo bakom B10

_________________
Ola Thomasson
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
Sluta väck den här tråden och ge dig ut och gasa med min "black pearl" istället

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4
13622 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande