Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad göra åt lyft i bakvagn?
<<   1, 2
3653 besök totalt
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Dude skrev:
LuddeR skrev:
att minska fjädringvägen bak känns inte rätt på RWD bil


varför skulle inte en minskning av fjädringsvägen bak vara bra på en rwd??

du minskar ju bara en alldeles för stor utfjädring


eventuellt drivfästete problem kommer att bli värre om man göra det.. mest så jag tänkte..

alla som åker odiffat brukar ha problm med det..

iofs har mercen multilink..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



lite mer bromsverkan bak kanske?
förövrigt så tycker jag när jag tittar på bilderna att det mest ser ut som att bilen är hög i baken i normalläge och att den fjädrar ihop mycket fram när du bromsar.
Mycket broms fram och mjuka fjädrar fram?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



NiklasFalk skrev:
om man sätter dropstop så att de bara håller fjädrarna på plats så lär det inte märkas men om man sätter stoppet i ett läge där fjädrarna fortfarande är belastade så blir det ett enormt plötslig föränding i "fjäderkonstant" och viktförskjutningen framåt ändras med ett ryck.


Håller med där, under inbromsningen känns det som man vill undvika plötsliga lastförskjutningar. Sen ihop med att den statiska rideheighten bak är så pass hög som den är så är det nog relativt sett rätt normal dive.

_________________
Henning Olsson
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343



Då Johan inte har något internet under helgerna så kan jag svara på några frågor.

Belägg och skivor är MB original både bak och fram. Sitter ett H&R fjäderssats på annars är chassit original.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Krille_hlm skrev:
lite mer bromsverkan bak kanske?

Med mycket viktförskjutning framåt är väl mycket bakbroms snarare en belastning?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Kan "lyftet" uppkomma pga att jag kör på bilens orginalreglerbara stötar bak,
å att det inte har så stor returkraft gemt imot fjädrana??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Med andar stötardämpare ändrar man inte utfädringen utan tiden det tar innan max utfjädringen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



fuling skrev:
Med andar stötardämpare ändrar man inte utfädringen utan tiden det tar innan max utfjädringen.


det beror på om de är lika långa..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
det beror på om de är lika långa..

Som frågan var ställd, hmm om jag nu inte läst kast som vanligt , så var det frågan om dämpningen och INTE slaglängden. Är det slaglängden så är vi inne på droppstopp igen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Dude skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Dude skrev:
Jovani skrev:
där kommer ett fenomen, framvagnen "dyker" inte nämnvärt
och om hårdare fjädrar skall finnas blir till att köpa coilovers....


dropstops bak för att begränsa utfjädringen.


tips om hur sådana ser ut när man har bladfjädrar bak? (har samma problem...)


sätt en wire från chassiet till bladpaketet på varje sida thumbs up


Har för mig att det där har diskuterats innan, men "vi" (på rejsa alltså... ) kom aldrig fram till vad som var lämpligast uppfästning av wiren för att den inte skulle slitas...?
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
fuling skrev:
Med andar stötardämpare ändrar man inte utfädringen utan tiden det tar innan max utfjädringen.


precis vad jag sa i föregående inlägg fast i andra ord.....

När jag bytte från MBs orginal "bilstien" som är av gas till bilstien sprint
dämparna som oxå är av gas så skillde det ca 1,5sek dom åt vid utfjädring,
Å alltså måste sprint dämparn ha ett annat "retur motstånd" i sig gemt imot orginalet
(orginalen var nästan splitt nya ca 500mil)

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
dämparna som oxå är av gas så skillde det ca 1,5sek dom åt vid utfjädring,

En kvalifiserad gissning är att det tar mellan 50-300ms (millisikunder) för hjulet att fjädra ut från belastat till obelastat.(helt löst). Så skilnden på 1,5s är på LÖS dämpare som har mycket lite med det arbete stötdämparn gör på bilen.

Är det tiden eller utfjädringen som är problem?
Tiden sköter stöddämparna och fjädrarna tar hann om storleksårdingen på utfjädringen.
Viktförstjutningskraftena kommer kommer vara LIKA oavsätt vad man gör med stötdämpare och fjädrar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Är det mer än ett kosmetiskt problem?

Hur fungerar bilen att köra, skulle du vinna någon funktionalitet på att begränsa utfjädring bak?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
Vad göra åt lyft i bakvagn?
<<   1, 2
3653 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande