| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad göra åt lyft i bakvagn?
|
<< 1, 2 3653 besök totalt |
eventuellt drivfästete problem kommer att bli värre om man göra det.. mest så jag tänkte.. alla som åker odiffat brukar ha problm med det.. iofs har mercen multilink.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
|
lite mer bromsverkan bak kanske?
förövrigt så tycker jag när jag tittar på bilderna att det mest ser ut som att bilen är hög i baken i normalläge och att den fjädrar ihop mycket fram när du bromsar. Mycket broms fram och mjuka fjädrar fram? |
||||||||
Håller med där, under inbromsningen känns det som man vill undvika plötsliga lastförskjutningar. Sen ihop med att den statiska rideheighten bak är så pass hög som den är så är det nog relativt sett rätt normal dive. _________________ Henning Olsson |
||||||||
|
Kan "lyftet" uppkomma pga att jag kör på bilens orginalreglerbara stötar bak,
å att det inte har så stor returkraft gemt imot fjädrana?? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
|
citat:
det beror på om de är lika långa.. Som frågan var ställd, hmm om jag nu inte läst kast som vanligt , så var det frågan om dämpningen och INTE slaglängden. Är det slaglängden så är vi inne på droppstopp igen.
_________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Har för mig att det där har diskuterats innan, men "vi" (på rejsa alltså... ) kom aldrig fram till vad som var lämpligast uppfästning av wiren för att den inte skulle slitas...?
|
||||||||
precis vad jag sa i föregående inlägg fast i andra ord.....
När jag bytte från MBs orginal "bilstien" som är av gas till bilstien sprint dämparna som oxå är av gas så skillde det ca 1,5sek dom åt vid utfjädring, Å alltså måste sprint dämparn ha ett annat "retur motstånd" i sig gemt imot orginalet (orginalen var nästan splitt nya ca 500mil) _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
|
citat:
dämparna som oxå är av gas så skillde det ca 1,5sek dom åt vid utfjädring, En kvalifiserad gissning är att det tar mellan 50-300ms (millisikunder) för hjulet att fjädra ut från belastat till obelastat.(helt löst). Så skilnden på 1,5s är på LÖS dämpare som har mycket lite med det arbete stötdämparn gör på bilen. Är det tiden eller utfjädringen som är problem? Tiden sköter stöddämparna och fjädrarna tar hann om storleksårdingen på utfjädringen. Viktförstjutningskraftena kommer kommer vara LIKA oavsätt vad man gör med stötdämpare och fjädrar. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Är det mer än ett kosmetiskt problem?
Hur fungerar bilen att köra, skulle du vinna någon funktionalitet på att begränsa utfjädring bak? |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vad göra åt lyft i bakvagn?
|
<< 1, 2 3653 besök totalt |