| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Stötdämpar insats
|
2514 besök totalt |
|
Stötdämpar insats
Hej hur fungerar det med insatser som fästs i nederkand på fjäderbenet? Kan kolvstången vara relativt klen på sådana insatser? skall försöka bifoga bild. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
|
Ja, "upside-down"-dämpare, som exempelvis Bilsteins ben till Capri 2.8i, har just en klen kolvstång nederst som skruvas i fjäderbenet. Det som sticker upp där man normalt sett ser en kolvstång är ju själva dämparkroppen.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Normalt är det (väl?) inbyggt stötdämparen.
Jag hittade den här bilden på Bilsteins stötdämpare,
Den är tagen från den här pdf-en, http://www.forza.se/listor/bilstein1.pdf _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
Såhär ser mina ut isärplockade. Tror att ytan på dämparkroppen glider mot insidan på Max Persson benet. Dämparkroppen är infettad med något rött fett. Någon som vet om det ska vara en speciell typ? Sedan sitter det en gummitätning som hindrar smuts ifrån att komma in i nedre delen av dämparen. _________________ Renault 5 GTE -88 |
|
Jag skall bygga nya fjäderben till nästa säsong.Nån som vet mått på bilstein fjäderben till 40mm`s insatser?
Kan de vara 52X44 då med 2mm glidringar + en stefapackning som tätar mot smuts.
Insats till Bmw e21 _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
![]() |
Skruva banåkabil
Stötdämpar insats
|
2514 besök totalt |