Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nissan Skyline R32GT-R -93 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 30758 besök totalt |
Dags att göra en lite banåkartråd nu när denna har gått sina första 30mil på bana i sommar.
Spec: Nissan Skyline R32GT-R 1993 (producerad i september så det är igentligen en -94) Motor: 2.6L 24V rak sexcyl motor med dubbla turbo. Effekt: orginal 280hk, nu ca 350hk? Chassi: uppdaterat med hårdare Nismo bussningar i bakvagnen, TEIN flex coiloversats inkl alu- topplagringar, Cusco fjäderbensstag fram+bak. Drivlina: adaptiv Attessa 4WD (100% bakhjulsdriven i grunden). uppdaterad koppling (Nismo G-max 2skivig 6pucks sinter) Styrning: Hicas (4hjusstyrning) Bromsar: Fram orginal: 296x32 hålborrat + nissan 4-kolvsok. Nu 324x30 fullt flytande slitsade Apexi skivor + 4-kolvs Brembo ok med röda pagid belägg, stålomsunna bromsslangar, Castrol SRF bromsvätska. Fälgar/Däck: BBS Le mans 9x17" ET 20 med Kuhmo MX 245/40-17 fram och bak. Invändigt: 2-ekrad sparco mocca ratt med extra offset, Apexi turbotrycksmätare, HKS turbotimer, alu-pedaler, greppvänlig buddyclub vxlspaksknopp. Lack: orginal Gun grey metallic KH2. Nu: Sparkling silver WV2 Jag köpte bilen ifrån Japan den 2 April -04 men pga en massa strul med att få plats på en båt så anlände bilen först i mitten av oktober -04. Så här såg bilen ut när den anlände till Sverige: Första tvätten efter att den landat på svensk mark Det var ju tänkt att denna bil skulle användas som bruksbil/entuseastbil och även som dragbil till min banbil (Opel Corsa 2.0 16V "Jägermeister") så bilen kördes upp till Bröderna olsson i Hedemora (BOH) sent förra året för att skräddarsy en dragkrok på plats på bilen eftersom det inte finns någon krok att uppbringa till dessa bilarna. Här kommer en väldigt smutsig bild på bilen med nymonterad dragkrok efter hemkomst ifrån hedemora: Här är en bild på premiär turen med hela ekipaget: Det funkade hyfsat bra att dra med skylinen men kopplingen var inte den bästa för ändamålet (flerskivig sinter) I somras började intresset för Corsan tryta och jag märkte även att det kostar pengar att driva runt 2st entuseastbilar så jag tog beslutet att sälja corsan och lägga krutet på skylinen istället. Sagt och gjort så såldes corsan och fokuset kunde vändas emot GT-R:n. Första eldprovet blev konbana med Motorkubben på Tullingeflygfält där jag snabbt kom in i rytmen att köra konbana med högerstyrd bil för första gången, det var lite annorlunda att köra 1500kg, 300+hk, RWD/4WD bil i konbana jämfört med corsans 850kg, 150hk, FWD men högst underhållande. Tror att jag placerade mig på en hedrande 3dje plats Sedan har jag även kört Lazzat RS och ett privat arrangemang på Lunda. Lunda: Lazzat RS i blött före: Jag besökte några veckor senare Mantorp även där med Motorklubben som arrangör, tyvärr blev det bara runt 10varv totalt pga att jag märkte att oljetemperaturen blev oroväckande hög (125grader) efter 3varv i högt tempo. RB26 motorerna är endast utrustade med en liten vattenkyld oljekylare till motorn orginal. oljekylarkit inhandlades och monterades: Efter att ha monterat nya belägg fram och bytt till fräsch bromsvätska bar det av till OpelSportClub's 2dagarsträff på Kinnekulle. Där avverkade jag ca 25mil på banan under 2dagar. Lite bilder (Tack Jani): Dock tog både däck och bromsar mycket stryk pga den ganska tunga bilen (~1500kg) Så här såg skivorna ut efter helgen: Vä framskiva: Bakskiva: Eftersom jag skulle bli tvungen att byta bromsarna så kunde jag lika gärna uppdatera med en gång. Jag fick tag i större fullt flytande skivor (324x30) med 4-kolvs Brembo ok i fram samt slitsade skivor i bak + stålomspunna slangar runt om, det följde även med röda pagid belägg till framoken. Bilder på dom nya bromsarna som numera sitter på bilen: Jag har alltid haft en förkärlek till BBS Lemans, speciellt dom med guldfärgat centrum. Lyckades jaga rätt på en uppsättning 9x17 av dessa under sensommaren. Lite bilder efter montering av dessa: Som ni ser på bilderna så har bilen haft lite fläcktyfus under sommaren pga att den har fått några småbulor riktade men under sensommaren så kördes bilen till lackeraren för en hellack. Jag gillade aldrig riktigt färgen jag hade innan så jag bestämde mig straxt innan lackering för att byta till en ljusare nyans. Nyansen är tagen ifrån den nyare R34GT-R V-spec NUR. Lite bilder på bilen vid lackering: Här kommer några på det färdiga resultatet: Bara bakrutorna + vinge kvar att montera: Färdigt Några riktigt fina bilder som en kompis har tagit: Här om veckan monterade jag ett nytt 3" avgas pga att rören var dåliga på det systemet som satt på bilen. (och ja!! jag vet att det är "blingigt") I vinter så kommer troligtvis motorn att tas ur och gås igenom och byta: ram/vevlager, kolvringar, vatten/oljepump samt toppackning för att allt skall vara ok till bansäsongen. Bättre att göra det i förebyggande än att stå med ett ras i sommar då alla är ute och kör _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Kul med en skyline som faktiskt körs som den ska !
Verkar ju ganska påkostat projekt, kungligt å ha dragkrok på den där _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Hur löste du besiktningen? Är bilen typad för drag i Sverige? Är även lite nyfiken på vad dragkroken kostade... _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Du har PM ang draget. Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Äntligen en riktigt tråd om Godzilla! Det var skoj att se den piskas på Kinnekulle i somras, likaså när den kom dragandes på Corsan till Lunda som vilken V70 som helst, mångsidigeheten på den där är inte dålig! Du har fått den riktigt snygg med i den ljusare nyansen... får hoppas, på tal om färg, att de nya bromsarna får bekänna färg i sommar på racerbanorna... det har du ju inte varit blyg med innan Bra med lite förberedande motormek i vinter, ser fram emot lite mysiga bilder _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Tack tack, visst skall det åkas mer bana till sommaren Hoppas kunna utforska åtminståne 2 "nya banor" under sommaren -06, Gotlandring och Knutstorp står på önskelistan, börjar bli lite tjatigt med att bara åka på Kullen, Sviestad och Gälleråsen. Vi ses säkert på vårträffen, får se om isbilen (ascona A:n) har överlevt vintern så kanske den får följa med bak på släpet till Björkvik. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Som sagt tidigare i tråden. Kul att se en skyline som används till vad den är byggd för. Att det är en R32GTR gör inte saken sämre. Tycker den ser grymmast ut.
Blev ju riktigt snygg med nya färgen! |
||||||
Tack! Vita blinkers kommer att beställas inom dom närmsta veckorna, vi har gjort ett gruppköp på skyline.se. Tror inte att det kommer att bli så värst många uppgraderingar i framtiden, jag är ganska nöjd med bilen i dagens utförande. Dock skulle jag vilja byta till hårdare bussningar i bakvagnen + justerbara övre länkarmar i framvagnen för att kunna justera lite mer negativ camber. Motorn kommer troligtvis att tas isär i vinter men endast för att förebygga ras och se till att allt är ok. Mvh _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Blir nog riktigt bra, har du inte tänkt på att lätta bilen? Vore coolt med kolfiberhuv, baklucka och kanske bur. _________________ Oscar Zettervall |
||||||
Motorhuven + framskärmar är i tunn aluminium orginal och väger inte speciellt mycket (framskärmarna väger 600gram/st). Visst en baklucka i kolfiber vore trevligt men dom 8000kr kan läggas på något vettigare. Jag vill inte lätta ur inredningen då bilen används mycket till vardags och långturer i sverige. Eftersom bilen har ett visst värde så vill jag inte förstöra den genom att bygga en bur med svetsning och urkapning i instrument bräda mm. I mitt tycke så skall en riktig bur vara tight monterad och svetsad på alla ställen där det går, detta gör i sin tur att det inte går att demontera buren utan att åsamka vissa skador. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Väldigt fin bil, speciellt med de fälgarna till bilen
Har själv börjat fundera lite kring en skyline, finns en 91:a GTS-T på blocket till salu för vettigt pris men tvekar lite på grund av vikten bland annat. Hur tycker du det funkar att köra bana med dem? Är dem för stora eller tunga? Hur mycket tror du man kan banta bort genom lite småingrepp som att köpa sportstolar och kanske lätta ur lite av inredningen (inte allt för i mitt fall vill jag ha den som sommarbil, nöjesbil till gatkörning också)? Är en GT-R tyngre än en GTS-T för jag läste någonstans att gts:en hade en tjänstevikt på 1300kg ungefär. Många frågor och det är bara ett axplock av alla som snurrar i huvudet men det är helt klart en väldigt fin bil du har _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||
Jag brukar inte kommentera liknande trådar men jag känner mig tvungen att säga att jag är mycket avundsjuk på din bil.
Lycka till med bilen och hoppas att vi ses ute på någon bana nästa år!!! Rkard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||||
Stämde bra det, vi hade 3 generationer GTR i montern: Min R32GT-R, SMR's R33GT-R och Perras R34GT-R v-spec UK.
Tack för dom snälla kommentarerna, jag är själv väldigt nöjd med att äntligen fått tag + råd med mina drömfälgar. Visst känns bilen tung jämfört med corsan på 850kg som jag tidigare hade som "banåkabil" men det känns inte alls störande, det som däremot känns störande är slitaget som ökar med vikten (bromsar + däck). En GT-S borde man kunna få ned till runt 1200kg utan att gå "hela vägen" med lättningen, den är ju som sagt lättare mycket pga att den saknar 4wd som GT-R:n har orginal. GT-S:en finns dock med tillägget GTS-4 och då har även dom Attessa (adaptiv 4wd) Jag tror min vägde runt 1480kg på vågen? Tänk på att R32GT-S har en 2liters 6:a med singelturbo på 220hk orginal. Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Vi ses säkert på Svistad i sommar, vi kanske kan bytlåna för något/några varv? jag har aldrig kört 944 på bana. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Tack så mycket, dock är lekbilen såld i somras så nu får denna bil agera lite alliallo (banbil/Glassätarbil/finbil) _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Nissan Skyline R32GT-R -93 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 30758 besök totalt |