| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Nån som har bild på Koppling SAAB 9000 2.3 tyyrbo mm
|
1318 besök totalt |
|
Nån som har bild på Koppling SAAB 9000 2.3 tyyrbo mm
Är det nån här som har bild på svänghjul tryckplatta och lamell till en SAAB 9000 2.3 turbo? Det skall vara den kopplingslamellen med 14 tänder. Jag vore grymmt tacksam om nån kunde svara på hur den ser ut. Tex diameter på tryckplatta, koppling, tjocklek på tryckplattan. Lamellens utformning, om fjädrarna ligger "i" lamellen eller är förskjutna till ena sidan osv. Som sagt, nån som har massa skrot liggandes som kan hjälpa?! Tack på förhand! _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||||
|
grymmt.
Skulle man få besvära med lite mått också ? Vore kanon.
Jag funderar nämligen på om det går att köra med sån koppling till min pontiac fiero - bmw konstellation. Vad bygger du adapterplatta till ? Kör du 5mm stål eller vad blir det för material å tjocklek ?
om du orkar så skulle jag va jätteglad om jag får veta förljande mått: *tjockleken på tryckplattan. Alltså avståndet från svänghjulsplanet ut till fjäder-fingrarna. *Diametern som skruvarna till adapterplattan ligger på *kopplingens innerdiameter, friktionsytan. *ytterdiametern på kuggkransen. Samt även en bild eller om du förklarar hur fjäderpaketet till lamellen är gjort. Sticker det ner fjädrar på undersidan ? eller är hela paketet off-set:at ut från svänghjulsplanet ? Tack än en gång för hjälpen beepbeep. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||||
|
Jag är på tjänsteresa så jag kollar upp det när jag kommer tillbaka (någon gång på tisdag).
Adapterplatta är till för en Porsche-växellåda (transaxel). Kuggkransen är bara ditpressad ring som man kan kapa bort. Den använder 240mm koppling, precis som Porsche 911 Turbo...vi kapade bort kuggkransen och styrpinnar för tryckplattan samt svarvade ner svänghjulet för att lätta den. Porsche använder pull-koppling, SAAB använder push-koppling så det var bara svänhjulet som användes, själva kopplingen har vi ingen nytta av (du kan köpa den för några hundringar plus frakt).
Får kolla upp det sen.
Förstår inte riktigt. Dessa skruvar ska hålla i en Porsche-växellåda och är således totalt ointressanta för dig. Själva svänghjulet sitter bultat på en SAAB motor så där passar den rakt av.
240mm koppling, som sagt
Får kolla upp det sen. Enda vi gjorde var att ta en SAAB svänghjul och svarva den så den kan ta emot 911 Turbo koppling på rätt avstånd från motorn. Kuggkransen är utbytbar och sitter på kopplingen så den var inget att bry sig om. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
"*Diametern som skruvarna till adapterplattan ligger på "
Förlåt.. Jag menade såklart diametern på bultcirkeln som skruvarna till tryckplattan sitter på. om det är som så att den passar vore det kanske bra att köpa den kopplingen. Den borde ju klara 400 Nm i vrid tycker man. SAABen har ju mycket vrid och vad jag hört går det ju att trimma orig motorn en del också utan att nå hårdvara ställer till med problem. jag är jättetacksam för all hjälp ser fram emot tisdag.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Nån som har bild på Koppling SAAB 9000 2.3 tyyrbo mm
|
1318 besök totalt |
