Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya Golf R32 o BMW 130
<<   1, 2
4067 besök totalt
Joachim

Här sen Jul 2003

Anders Jonsson skrev:

/.../ och 1450 kg för 130 som tjänstevikt på sin hemsida.

Se där ja! Bara 120 kg mer än min -87 Saab 900 T16...
thumbs down

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Christian Eick skrev:
I senaste numret av tyska SportAuto provkör de en 130i med 18" och M-chassi och den får lysande kritik. Artikelförfattaren skriver t.o.m. något i stil med, fritt översatt: "I och med lanseringen av nya M1, förlåt 130i, har BMW för första gången etc etc..."

Eftersom SportAuto har betoningen på sport när de bedömer bilar så verkar ju bilen vara lämplig för rejsianer...

Frågan är dock om han har sett en M1

Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Joachim skrev:
Anders Jonsson skrev:

thumbs down

Ja iblaand frågar man sig om utveckligen verkligen går framåt

Stockholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
Lillen skrev:
Drag på R32:n??

Vet att t.ex Skoda Felicia RS INTE får ha det , vanliga Felicia men INTE RS.
Bör kollas upp iaf om den är typad med drag , annars blir det svårt att regga.

130i kanske man får ha drag på!?!
Kanske skulle funka som dragbil till Lådbilen.

Finns dragkrok till för runt 6000:- Har utrustningslistan hemma
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Joachim skrev:
Anders Jonsson skrev:

thumbs down

och 100 kg mindre än BMW 330i.

Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Peeter skrev:
och 100 kg mindre än BMW 330i.

och...
Att en flodhäst är lättare än en elefant gör inte flodhästen till en gasell

Stockholm
Här sen Nov 2002

Nån annan som hunnit provköra 130 ännu? Fick en snabb tur i förrgår och det enda jag inte gillade var prislappen, annars var det en bil jag lätt skulle tänka mej att äga.
Bilen var utrustad med M-sportpaketet (annan ratt = ruggigt skön, annat chassi, lite styling osv)
Tyckte inte bilen kändes speciellt tung (allt är relativt) undrar om dom gjort nått åt styrningen men den kändes faktiskt bättre äv vad jag minns den på 118i osv.
Gick helt okej, dock lite maskerat. Antispinnlampan blinkade en bit in på tredje växeln på våt asfalt.
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Johan Wagréus skrev:
Alex Eklöw skrev:
Johan Wagréus skrev:
Cédric skrev:
Tycker i så fall den här är ballare

http://www.tuningnews.net/news/050830/vw-golf-gt.php

Golf 5:a med turbo och kompressor, helt vrickat egentligen, vw borde inte hålla på med sådant egentligen ...

med 1.4 l i fronten borde bilen bli både lättare och mer välbalanserad. Undra va den kommer väga..Ingen "småbil" är särskilt lätt nu för tiden..

Finns bolt-on turbokit till Cooper S, då får man turbo + kompressor och runt 280-290 hk på lite drygt 1200kg :P

låter ju mumma... men hur ska man få ner all den kraften?v

Hmm får man drömma lite slänger man på Getrags 4WD prototyp drivlina. Bakhjulsdriven tills man tappar greppet då även framhjulen hjälper till :woot:

Alt måste man ju åtminstonde dra dit en diff

Låter mycket likt ATESSA-ETS systemet som funnits sen 1989.....

Stockholm
Här sen Nov 2002

Johan Wagréus skrev:
Nån annan som hunnit provköra 130 ännu? Fick en snabb tur i förrgår och det enda jag inte gillade var prislappen, annars var det en bil jag lätt skulle tänka mej att äga.
Bilen var utrustad med M-sportpaketet (annan ratt = ruggigt skön, annat chassi, lite styling osv)
Tyckte inte bilen kändes speciellt tung (allt är relativt) undrar om dom gjort nått åt styrningen men den kändes faktiskt bättre äv vad jag minns den på 118i osv.
Gick helt okej, dock lite maskerat. Antispinnlampan blinkade en bit in på tredje växeln på våt asfalt.

Hur kändes chassit?
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Johan Wagréus skrev:

Hur kändes chassit?

Nu satte jag mej i 130:n direkt från min 528 -87:a så jämförelsen kanske inte blir perfekt men jag gillade bilen och upträdandet starkt, den styrde in fint (testade i princip från vällingby-brommaplan-vällingby) så det blev ingen längre tur men det gav helt klart mersmak.
Kanske går att hitta en 130 sen som gått runt 1000mil och som ramlat ner lite i pris
Diffbroms saknar man nog men det borde ju gå att lösa på nått sätt , motorn är helt klart en pärla
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Såg nån snabbtest på R32:an i DN idag... shit säger jag, kalla 130 överprisad.... tror testgolfen kostade nått på 333.000:-... 1450kg eller nått 0-100 på 6.5...
Känns som 130 nästan är prisvärd i jämförelse
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Johan Wagréus skrev:
Såg nån snabbtest på R32:an i DN idag... shit säger jag, kalla 130 överprisad.... tror testgolfen kostade nått på 333.000:-... 1450kg eller nått 0-100 på 6.5...

Jag anser då det iaf.. För i själv skulle jag inte köpa en FWD GOLF för samma pengar som en BMW, Alfa, Audi...

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

TheProphet skrev:
Johan Wagréus skrev:

Jag anser då det iaf.. För i själv skulle jag inte köpa en FWD GOLF för samma pengar som en BMW, Alfa, Audi...

AWD menar du väl?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Sörpan skrev:
TheProphet skrev:
Johan Wagréus skrev:

AWD menar du väl?

*harkel* Ja just ja... Glömde! Hahaha. Det kvarstår ändå att jag inte lägger de pengarna på en golf. Hade de byggt något färckare likt deras concept bilar så hade jag ev kunant vara intreserad.

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Sörpan skrev:
TheProphet skrev:
Johan Wagréus skrev:

AWD menar du väl?

*harkel* Ja just ja... Glömde! Hahaha. Det kvarstår ändå att jag inte lägger de pengarna på en golf. Hade de byggt något färckare likt deras concept bilar så hade jag ev kunant vara intreserad.

Allmänt banåkaforum
Nya Golf R32 o BMW 130
<<   1, 2
4067 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande