Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Text og bilder fra Ringen 23.-24.oktober 2005
1001 besök totalt
Spooz
Norge
Här sen Jul 2004

Trådstartare

En kjapp dagbok fra en debutant på Ringen:

Vi trommet sammen fire biler og en CBR 600 og flekket nedover til Ringen for et par helger siden. Vi var mildt sagt veldig uheldige med været, og hadde vel egentlig regn samtlige 5 dager turen varte, så av totalt 10 runder fikk vi 2-3 runder hvor banen var delvis torr i hjulsporene. Dette gav ikke rom for de helt lave tidene siden satsingen ikke ble all verden. :lol: Ringen er skikkelig dårlig på å tilgi feil, og jeg hadde vel som overordnet mål at jeg skulle ha med bilen hjem i én del. Det gikk ikke like bra for 12-15 andre biler på sondagen, disse havnet fremlengs, baklengs og sidelengs inn i autovernet. Én etter én. En nederlender knuste en 2000 GT wagon helt, haugevis av gamle 3-serie BMWer ble til spiker og også et par Alfa 75 motte bokstavelig talt veggen. Også et eldre ektepar i en Pug 407 da stakkars, de motte autovernet og tok hele fronten på bilen sin. Litt skoj likevel med tanten i baksetet, med blått hår og store oyne, når de passerte oss oppå bergningsbilen.

For en debutant, i tillegg på vått, er Ringen er forst og fremst skremmende. Den skiller vel ganske enkelt gutter fra menn. Eller de nogenlunde rasjonelle (i den grad det kan sies å være rasjonelt å ta familievogna på banekjoring) med totale amober uten sperrer. Selv fant jeg meg selv i den forste kategorien, noe jeg ble litt overrasket over selv. Gledelig likevel å kjenne at anatomomien har utstyrt meg med en sperre eller to. Dette legger likevel en viss demper på muligheten til å sette kanongode rundetider. Skal du sette en god tid må du være litt loony. Det hjelper ikke å vite at neste sving I FOLGE GT4 på PS2 er en slak 4.girs hoyresving, når man kommer der susende i 190 km/t. Jeg turte ikke å stole på noe av det jeg memorerte fra spillet, kort og godt fordi det går så innforjævlig fort og autovernet aldri er mer enn et par meter unna. Her er ingen avkjoringssoner, gjor man en feil er bilen (- og hoyst sannsynlig en selv) pinneved. Vi kjorte i tillegg som nevnt på vått fore, og det er ikke særlig kos når alle fire slipper i 150 km/t. I alle fall synes ikke jeg det. Det verste er likevel folelsen av å aldri stole på bremsegrepet. Skal man bremse seg inn i sving fra 200 km/t er det greit å vite at ting skjer når man flater bremsepedalen.

Så, jeg klokket de forste rundene, småskuffet over at ingen av de var under 10 minutter. Etterhvert som hjulsporene torket opp gikk det an å holde litt hoyere fart, og på 7. eller 8. runden kjorte jeg en runde på 9:31. Dette var altså på turistfarten, og på denne runden kjorte jeg forbi 5-6 biler og en buss. I den grad jeg hadde noe "mål", så var det å komme under 9 minutter. Skal man klare det må man for det forste ha torr asfalt, så må man nok ha mer enn 10 runder på baken. Det var uansett artig å fole at EN SELV var begrensningen, snarene enn bilen. Det er vel strengt tatt bare under den lange stigningen oppover Kesselchen at jeg kunne tenkt meg mer pudder under huven. Jeg fikk uansett aldri ladet skikkelig, siden den mekaniske boostkontrolleren min nektet meg å lade over 1.2 bar stabilt. Uansett hadde jeg vel nok motor å hanskes med, på en slik bane har understell og bremser samt hodet på sjåforen langt mer å si enn en sterk motor. Jeg justerte coiloverne som anbefalt for asfaltkjoring, og det fungerte egentlig greit nok. Dog, på 10 runder på ukjent bane kunne jeg vel strengt tatt kjort med bladfjærer, uten at DET hadde blitt det utslagsgivende på tiden.

STI-bremboene fungerte utmerket, dekkene viste knapt tegn til slitasje (2000 km landevei + 10 runder) og girkassen var med hele veien hjem til Norge. Provde forresten å henge meg på Ringtaxien på den aller forste runden min, men fant raskt ut at det kanskje ikke var spesielt gunstig. Jeg tipper bilen min er god for en lav 8 minutter, på torr vei burde nok 8:30-8:40 vært innen rekkevidde med meg selv bak rattet. Likevel tror jeg ikke jeg drar ned igjen med denne bilen, kort og godt fordi Ringen byr på hastigheter som er seriost livsfarlige i en vanlig gatebil. Det foles en smule mer rasjonelt å kjope en dedikert banebil. Og den skal ha bur.

Alt i alt en kanontur, jeg reiser garantert ned igjen til våren. Forhåpentligvis i en bil jeg ikke trenger å være bekymret for å knuse.

Utsikten fra soverommet, midt i Ringen.

Michael Düchting sin Donkervoort

Italienere krever stell og omsorg. Da vi passerte 210 km/t på Autobahn spratt blinklyset ut. :lol:

Taktikk og sporvalg - og vent på bedre vær.

1000 km i regn på sykkel, da får du våte hansker.

Lokale rånere.

Mye banerigga Golf på Ringen.

Kjoreskole - www.75experience.nl

Grei samling Porscher.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trevlig berättelse, men för att vara första gången på Ringen så tycker jag att du är en aning fixerad vid tider. Jag har kört ca 50 varv och har aldrig tagit tid och kommer troligen aldrig att göra det.

Vi har debatterat detta tidigare här på forumet och vi blir nog aldrig överens...

Spooz, du behöver nog läsa på reglerna om namn här på forumet...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Spooz
Norge
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Har lagt til navn. Joda, jeg har lest den evige diskusjonen om rundetider, uten at jeg finner den diskusjonen spesielt engasjerende. Folk er forskjellig.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Kul att läsa! och jag tog oxå tid första dagen jag var där...

Slåtte
Här sen Nov 2002

Min uppfattning är att tidtagning hör hemma på tävlingar, inte på turistkörningen...

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Verkligen kul att läsa, det är alltid lika roligt att läsa om diverse olika intryck av ringen, speciellt de första intrycken någonsin thumbs up

I övrigt tog jag oxå tid första gången vilket var 1992, då fanns ingen depå på långa rakan så det var fullt hela vägen ner i tiergarten . Kanske är det bra att det lagt depån mitt i rakan numera under turistkörningen!

Annars går det nog så fort där beroende på bil, att det inte är så numera på turistkörningen är ju bra, då det utan tvekan var nordslingans snabbaste parti utan depån.
Varför det är så kul att köra scuderian då man använder långa rakan fullt ut.

Som du säger Spooz vi är alla olika.

stockholm
Här sen Maj 2004

Sörpan skrev:
Trevlig berättelse, men för att vara första gången på Ringen så tycker jag att du är en aning fixerad vid tider. Jag har kört ca 50 varv och har aldrig tagit tid och kommer troligen aldrig att göra det.

Vi har debatterat detta tidigare här på forumet och vi blir nog aldrig överens...

Trevlig berättelse, men för att ha kört 50 varv på Ringen så tycker jag att du är aning fixerad vid att INTE ta tider. Jag har kört ca 50 varv och har alltid tagit tid och kommer troligen alltid att göra det.

Slåtte
Här sen Nov 2002

RS6 skrev:
Sörpan skrev:

Trevlig berättelse, men för att ha kört 50 varv på Ringen så tycker jag att du är aning fixerad vid att INTE ta tider. Jag har kört ca 50 varv och har alltid tagit tid och kommer troligen alltid att göra det.

Citera
Nürburgring
1001 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande