Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad tror ni om denna lågbyggda domkraft?
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (18260 totalt)
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004

Trådstartare

http://www.karlsson.se/direct.aspx?artid=7350022432543
Ganska vettigt pris och låg höjd men hur bra är egentligen en rulle där fram om golvet inte är helt jämnt eller om det hamnar sten och grus under rullen. Känns som det kan bli lite instabilt.

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Jag handlade en låglyftande domkraft från biltema, billig, och funkar utmärkt. Är lite dålig på hur 968:an ser ut, men min 951 är väldigt låg, och jag kommer in under den med min domkraft. Kostade runt 200:-

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Känns som om du svarade på frågan själv. just rullen fram ställer jag mig tveksam till.
Man får säkert betala en och annan krona för blingeffekten...

Det som jag nästan tycker är viktigast är hur bra ventilen är, hur långsamt och noga man kan släppa ner domkraften. På flera modeller som vi har haft i garaget brukar just den funktionen lägga av efter ett tag och för att guida motorer eller växellådor på plats eller liknande så vill man ju kunna justera med precision

Dubbelpumpfuntionen tycker jag är bättre om man har en snabbhöjande fotpedal och sedan mer finjustering i pinnen.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det kanske är vinkeln eller nåt men jag tycker inte den ser speciellt låg ut?
Sen brukar inte problemet vara själva "lyftskålen" utan snarare att man aldrig kan lyfta precis i kanten på bilen om man inte lyfter i tröskeln och då behöver man en som klarar lite instick under bilen innan den tar i.

BMW 330i -05
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Brukar inte använda mig av kraftuttryck och gör väl inte det denna gången heller...
Men 2/2 som jag känner till har strulat

Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004

Trådstartare
okej, tack för hjälpen. Då lägger vi ner den domkraften. Jag har inte lust att köpa något som ändå inte fungerar i vår när jag skall lyfta ner bilen från pallbockarna.
Jag har en rätt hyffsad Biltema som går in under bilen om man kör upp ena framhjulet på en planka så den får nog duga ett tag till.
Det där med fotpedal lät smart för att snabbt pumpa upp frigången. Någon som har tips på märken eller inköpsställe?

Porsche 993 C2 -94
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

mattias 968cs skrev:
okej, tack för hjälpen. Då lägger vi ner den domkraften. Jag har inte lust att köpa något som ändå inte fungerar i vår när jag skall lyfta ner bilen från pallbockarna.
Jag har en rätt hyffsad Biltema som går in under bilen om man kör upp ena framhjulet på en planka så den får nog duga ett tag till.
Det där med fotpedal lät smart för att snabbt pumpa upp frigången. Någon som har tips på märken eller inköpsställe?

Jag ska kolla vad den heter som jag har i garaget.
Fördelen med fotpedal är också att man oftast vill kika under bilen och höja samtidigt liggandes på garagegolvet och då handpumpar jag med fotpedalen eller om det är trångt och pinnen skulle slå in i grannbilen etc så kan man ju fotpumpa....

EDIT:

Jula hade en, men den ser ut att ha så kort lyftarm.

Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Efter att ha genomgått flera skräckupplevelser med domkrafter av sämre kvalite står det nu sedan tre år en AC DK13HLQ i mitt garage. Det är vad jag kallar domkraft! Den går under min låga bil utan problem, lyfter högt, sänker ner den med precision och har snabbhöjning.

Helt outstanding!

http://www.ac-hydraulic.dk/uk/Hydraulic%20workshopjacks.htm

Fixhult
Här sen Apr 2004

Johan H skrev:
Efter att ha genomgått flera skräckupplevelser med domkrafter av sämre kvalite står det nu sedan tre år en AC DK13HLQ i mitt garage. Det är vad jag kallar domkraft! Den går under min låga bil utan problem, lyfter högt, sänker ner den med precision och har snabbhöjning.
De är ju ärliga och listar "Frame height" vilket är det mått man är intresserad av. thumbs up
Min blinglågprofilare kärvade rullen fast på rätt snabbt (men den glider bra) samt har låsskruven på skaftet på "ovansidan" thumbs down

Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Johan H skrev:

Helt outstanding!

En sån måste jag ha!

Vad kostar den och var köpte du den?
Min Seven måste jag köra upp på ramper nu och det vore skönt att slippa....

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

och ingen ärlig person kan väl säga att biltemas billiga rullar bra?

Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Gruppköp av:

Beroende på pris givetvis, skulle det finnas intresse?

Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Superswift skrev:

En sån måste jag ha!
Vad kostar den och var köpte du den?
Min Seven måste jag köra upp på ramper nu och det vore skönt att slippa....

Jag kollade nyss med en vän som jobbar på Autoexperten-kedjan. Utpris till kund är 5500 kr ink moms, utan rabatter.

Det är mycket pengar, men det är inte dyrt med tanke på vad man får. Jag ser det snarare som en livsinvestering till garaget. Den funkar så bra att jag nästan kan stå och hissa bilen upp och ner bara för att det är roligt.

Till skillnad från andra domkrafter, tex. Biltemas... Då är man ju nervös varje gång man ska använda den! Höll på att sluta med plåtrenovering av bil en gång när ventilen öppnade pang bom och bilen gjorde ett fritt fall 30 cm ner till de väntande pallbockarna. Då åkte den domkraften ut ur garage, med skaftet före! Den kostade mig 800 kr och det är SKITDYRT i min pris/prestanda barometer... Sålde eländet för en 100-lapp bara för att jag skulle slippa se skiten.

Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Johan H skrev:

Jag kollade nyss med en vän som jobbar på Autoexperten-kedjan. Utpris till kund är 5500 kr ink moms, utan rabatter.

Det är mycket pengar, men det är inte dyrt med tanke på vad man får. Jag ser det snarare som en livsinvestering till garaget. Den funkar så bra att jag nästan kan stå och hissa bilen upp och ner bara för att det är roligt.

Då är ju problemet löst! Du får komma och hissa min bil gratis!

Allvarligt.
Du har ju redan köpt en så du kanske inte är så intresserad att driva fram en deal för oss andra. Kan du PMa din polares namn och telefonnummer eller du kanske ändå hellre kollar med honom vad det är för antal som gäller för att det ska kunna bli rabatt, om de går att ordna frakt etc...
Uppsala är ju annars inte långt bort för mig, dit åker man ju snabbt.

Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Jon80 skrev:
Jag handlade en låglyftande domkraft från biltema, billig, och funkar utmärkt. Är lite dålig på hur 968:an ser ut, men min 951 är väldigt låg, och jag kommer in under den med min domkraft. Kostade runt 200:-

Hittar ingen låg på deras hemsida , alla har ca 130 mm minhöjd

A master of going faster!
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Superswift skrev:

Då är ju problemet löst! Du får komma och hissa min bil gratis!

Jag värderar min fritid högt.
Det blir nog billigare för dig att skaffa en egen.

Superswift skrev:

Allvarligt.
Du har ju redan köpt en så du kanske inte är så intresserad att driva fram en deal för oss andra. Kan du PMa din polares namn och telefonnummer eller du kanske ändå hellre kollar med honom vad det är för antal som gäller för att det ska kunna bli rabatt, om de går att ordna frakt etc...
Uppsala är ju annars inte långt bort för mig, dit åker man ju snabbt.

Jag kan kolla om du vill, men räkna inte med några underverk när det gäller priset. Han sa att deras avanser på A/C's produkter var små. Möjligt att man kan lösa det så att de skickas direkt från leverantören... Vet inte om det finns nån generalagent eller om de kommer direkt från Danmark. Ska kolla, frågan är ju fri iaf.

Linköping
Här sen Okt 2004

En US general då?

A master of going faster!
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

apex skrev:
En US general då?

Min personliga åsikt är att den typen av domkraft inte är något att satsa på...
Den är låg i fram, men på tok för kort!

Fixhult
Här sen Apr 2004

apex skrev:
En US general då?
Precis den jag har. Notera den idiotiska placeringen av låsskruven för handtaget. Den bygger ca 2 cm på "Frame Height" när man ska skicka den innunder.

Men den lyfter bra och ventilen är inte alltför "binär" men lite snyggare kunde den släppa ner (endast ett halvvarv för fullt öppen).
Min rulle har som sagt slutat rulla men den glider bra och jag bär den heller runt i garaget (den är lätt).

Att den är så kort innebär att den precis klarar av att lyfta upp på den lägsta inställningen på små (andra pinnen på Biltemas röda iofs) pallbockar men då "skjuver" den bilen markant i sidled.

Som däckbytardomkraft fungerar den däremot bra.

Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005

Jag blev också nyfiken på AC-domkrafterna , så jag var precis på Autoexperten och kollade priser,
Gelins KGK har höst erbjudande på bla DK20 2813:- inkl moms DK13HLQ 4375:- inkl moms.

Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Min första tanke är att US General och Torins big Red är grymt lika varandra.
En AC verkar däremot grymt intressant. Jag tror det blir en resa till SGA i Sumpan på torsdag för att se om de har kvar bra priser på domkrafter.
Blir det någon form av gruppköp är jag klart intresserad.

Porsche 993 C2 -94
Citera
Skruva banåkabil
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (18260 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande