Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1971, bilen har bytt ägare.
<<   1, 2
12781 besök totalt
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Dennis Kullman skrev:
Så här såg min Spyder-ram ut (den var också röd (orange) från början, men jag lackade den svart).
Förutom stora förbättringar i bakvagnen blir det också betydligt lättare att t ex justera handbromsvajern

Kan du inte visa lite fler bilder av dina gamla Europor, jag förstod det som att du hunnit med ett par stycken?

CARGASM skrev:
Kom över lite delar till mitt projekt häromdagen, bla 2 st AVo ställbara bakdämpare, dom i kombination med spyderramen kommer nog hålla bilen på banan när det svänger.
Ska över till england i vinter & kommer köpa motsvarande fram coilovers då.

Har du hunnit att montera dem på bilen? Jag är rätt på g att byta dämpare/fjädrar runt om, så det vore kul att se hur det blev. Vilken längd och annan data är det på dem? Jag antar att du köpte dem från Banks?

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Max skrev:
Dennis Kullman skrev:
Så här såg min Spyder-ram ut (den var också röd (orange) från början, men jag lackade den svart).
Förutom stora förbättringar i bakvagnen blir det också betydligt lättare att t ex justera handbromsvajern

Kan du inte visa lite fler bilder av dina gamla Europor, jag förstod det som att du hunnit med ett par stycken?

Visst, kan lägga ut några bilder i en separat tråd när jag får lite tid över. 3 stycken TC hann jag med innan ett längre uppehåll - sen blev det miata.

Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Max skrev:

Har du hunnit att montera dem på bilen? Jag är rätt på g att byta dämpare/fjädrar runt om, så det vore kul att se hur det blev. Vilken längd och annan data är det på dem? Jag antar att du köpte dem från Banks?

Jag har inte monterat dämparna, arbetet med min europa går MKT långsmat pga 32 mil mellan min lägenhet & mitt garage...
Kommer nog inte montera dämparna förän i slutfasen av projektet, just nu håller jag på med inredningen, nästa del blir motorn & lådan & därefter bromsar & dämpare...

Mina AVo kommer från banks men jag köpte dom av en "racing kille" i stockholm som har Öhlinare på sin europa, han köpte AVo först men ändrade sig innan han hann montera dom.

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

Du cargasm, hur hittade du din S2a ?

Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Andreas T skrev:
Du cargasm, hur hittade du din S2a ?

Hittade den på lotus klubbens forum, men först efter ett tips från en annan europa ägare, min bil är ju långt ifrån nått toppskick, men den hade en hel del klara fördelar ex ramen & jag lyckades förhandla fram ett MKT bra pris !!!

om du är intresserad av en europa så vet jag vart det finns en till salu, helt komplett men i delar, karossen är "plåtren", ramen är helt ny & massa andra delar är också nya, den finns inte på nån annons men ägs av en av landets största lotus entusiaster. Kan förmedla en kontakt om du ä intresserad, han kommer inte sälja några delar utan endast som komplett objekt eller inte alls. Å det är MASSSSSSOR med jobb att få ihop en rullande bil av den...

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Det finns en på blocket också, saknar dock kaross....

/Daniel

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

Den på blocket har jag redan kollat upp, 3 ägare på 6-7 år tydligen
han bor inte ens i Sverige o vet inte nått om den, chassi nummret han gav mej va inte ens till en europa (22xxxxxxxx) nummer, o den sägs vara impoterad från Arabien.
Är regad som röd men karossen har försvunnit

cargasm ! är mycket intresserat ! Det ända jag vill ha är komplett kaross + chassi# & att den ska finnas i bilregistret ! resten är bara en bonus för mej

Kan du Pm:a mej om mera fakta ? är det en S2 ?

Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Andreas T skrev:
han bor inte ens i Sverige o vet inte nått om den, chassi nummret han gav mej va inte ens till en europa (22xxxxxxxx) nummer, o den sägs vara impoterad från Arabien.

cargasm ! är mycket intresserat ! Det ända jag vill ha är komplett kaross + chassi# & att den ska finnas i bilregistret ! resten är bara en bonus för mej

Den på blocket va jag & kollade på i lördags.... Det va 400 kr bensin åt skogen.
Massa gamla skabbiga delar i en enda röra plus en ram som va både krokig & avsågad.
Motorn & lådan kom jag inte åt att kolla på då dom låg under all bråte, i ett gammalt mobförråd där dom legat "ett bra tag"....
Inredningen fanns inte på plats, den ligger nån annanstans förutom mattorna som låg bland alla delar & är alltså i sämre skick än dom som jag håller på & sliter ur min bil för att kasta...

Hurvida den ä komplett eller ej (om en bil nu kan klassas som komplett utan kaross !? ) är omöjligt att svara på då alla delar låg i en enda rörar & va rostiga & i okänt skick....

Sensmoral, om något låter för bra för att vara sant (komplett europa utan kaross för 20000 kr) så är det oftast just så....

Sen de där med papprena & chassie nummer & killens mkt tveksamma historia gör inte saken bättre....

Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:
om du är intresserad av en europa så vet jag vart det finns en till salu, helt komplett men i delar, karossen är "plåtren", ramen är helt ny & massa andra delar är också nya, den finns inte på nån annons men ägs av en av landets största lotus entusiaster. Kan förmedla en kontakt om du ä intresserad, han kommer inte sälja några delar utan endast som komplett objekt eller inte alls. Å det är MASSSSSSOR med jobb att få ihop en rullande bil av den...

Är inte Åke rätt dyr på den?

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Citat:

Är inte Åke rätt dyr på den?

Det verkar som om priset är lite olika beroende på vem som snackat med honom. Allt hänger nog på förhandling, jag lyckades ju pruta ner in bil ca 25000 kr....! Men jag köpte å andra sidan inte min europa av Åke...

Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

CARGASM skrev:
Andreas T skrev:

Den på blocket va jag & kollade på i lördags.... Det va 400 kr bensin åt skogen.
Massa gamla skabbiga delar i en enda röra plus en ram som va både krokig & avsågad.
Motorn & lådan kom jag inte åt att kolla på då dom låg under all bråte, i ett gammalt mobförråd dår dom legat "ett bra tag"....
Inredningen fanns inte på plats, den ligger nån annanstans förutom mattorna som låg bland alla delar & är alltså i sämre skick än dom som jag håller på & sliter ur min bil för att kasta...

Hurvida den ä komplett eller ej (om en bil nu kan klassas som komplett utan kaross !? ) är omöjligt att svara på då alla delar låg i en enda rörar & va rostiga & i okänt skick....

Sensmoral, om något låter för bra för att vara sant (komplett europa utan kaross för 20000 kr) så är det oftast just så....

Sen de där med papprena & chassie nummer & killens mkt tveksamma historia gör inte saken bättre....

Haha okej, sämre än jag trodde då ... Han sa till mej att det var en TwinCam Special-72a
Hörde att det inte var helt rätt o när han sa chassi numret till en Formel junior så ah ..

Ska ringa åke direkt efter jobbet idag ! tack för tipset

Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Äntligen har jag fått tillfälle att skruva lite på min europa.

Hann med att slita ur all gammal isolering som satt på torpedväggen & skrapat rent glasfibern i resten av motorrummet. Jag kommer plasta på ett extra lager glasfiber i sommar.
Jag har också efter ett besök hos Arne Berg i fredags kommit fram till vad jag ska göra med mina motor funderingar.
Jag kommer lämna bort toppen till Arne för portning, få större ventiler & lättade lyftare, så nästa gång jag har tid nere i mitt garage kommer jag nog börja riva motorn, funderar på om jag ska lätta svänghjulet också.

Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Säljer bilen pga tidsbrist kombinerat med fler projekt & 5 mil till garaget

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1066162#1066162

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Re:

CARGASM skrev:
Säljer bilen pga tidsbrist kombinerat med fler projekt & 5 mil till garaget

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1066162#1066162

Jag blir sugen på att ta över stafettpinnen

Ny kulbil i garaget.
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Re:

DJ skrev:
Jag blir sugen på att ta över stafettpinnen

oj oj, på väg in i mörkret igen...

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1971, bilen har bytt ägare.
<<   1, 2
12781 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande