Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323 E21 Eklund Motorsport | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (31161 totalt) |
Hej!
Eftersom man rätt nyligen upptäckt reja.nu och redan ställt lite frågor på forumet,så skall jag försöka lägga upp lite bilder och berätta kort vad vi håller på med. Bilen är som sagt en BMW 316 E21, som vi kör Asfaltsprint och backe med här hemma i Finland. Bärarmar bak är upphängda med uniballs,bärarmarna fram är av egen tillverkning också med uniballs. Motor är en 2.0l m10 med turbo,lämmnar 336hk vid 0.8bar. [img] _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
_________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Hej!
Jo jag råkade utför motorras på midsommaren i syöte sprint backen. Det var vevstakslagret som gav efter. Sen körde jag resten av sommaren med 1,8l`s motor men den var aldeles för svag. Senare på hösten råkade jag utför ännu ett haveri, denna gång var det bärarmen som gick av.Vilket resulterade i att framhjulet var påväg in i kupen. Antagligen för klen konstruktion bara att bryta ihop och nytt. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
Ball bil! Vad är de för kam i motorn? om den lämnar nästa 340hk vid 0,8bar redan! Måste va grymt stark som sugmotor!
Bygger själv E21 dock med 6an! Adios! |
||||
Ca 185 borde det vara utan ladd. Helt ok! Ball bil! /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
hej
lite motor spec. kammen 304 schrick vevstakar från e30 320is= cc 150mm kolvar 90mm från schnitzer 16v turbo topplock börjat från en 1,6á är märkt med "motor trim" kan vara från motornord??? styrsystem dta p8pro turbo kkk27 från bmw 745 med större kompressordel och mindre avgashus men som sagt är en vevstake helt kass, och e30 320is vevstakar är inte lätt att hitta speciellt bara en. Så det blir nog ny motor med lite mer volym. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
Roligt att se lite bilar från hemknutarna här på rejsa Det verkar ju som ett riktigt fränt projekt! Jag har lyckats missa denna bil fastän jag trodde att jag hade lite koll på vad som händer häromkring.
Visa gärna mer bilder på bärarmarna (fram och bak). Är det ett justerbart McPhersonben som ligger och skräpar i bakgrunden på en av bilderna? Det skulle vara intressant om du kunde berätta mer om bärarmsraset. Lite dimensioner på grejerna och mer bilder om du har. Till 2007 ska jag försöka svetsa bärarmar till min E30 så jag försöker samla så mycket erfarenhet som möjligt innan jag börjar kladda ihop delarna. Denhär bilen skulle väl passa perfekt i Roadsport A? _________________ Sten Isaksson |
||||
Bärarmsraset ja,vi var vid kemora och tränade lite.Jag var påväg tillbaks från läktarrakan och hade hunnit dra en stund på 5:ans växel när vänster fram kolapsade,sen var det bara att sitta på("pasagerare") sten,du nämde roadsport.Före raset så körde vi 1,21 tider ungefär samma varvtid som bästa kvaltid i A ,men då andvänder vi ju slicks.Men med mer optimalt chassie för bana och mer träning så Jag har inte så många varv bakom mej på kemora. Tillbaka till bärarmarna.Jag andvände M14 uniballs måste nog vara minst M16 på yttre. orsaken var nog den att de sprack vi svetsfogen,för kort svetsmutter,pilen som jag för övrigt ritade i autocad visar var det sprack.Jag hade svetsat ihop de för att kunna flytta bilen.Som följd effekt slets uniballen av på höger sida,pil visar. Nya bärarmar både fram och bak är under konstruktion. Mina gamla fjäderben med krokiga stötdämpare,håller på att bygga nya med upside down dämpare. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
Bild på nästan färdiga fjäderben med upside down dämpare
Bärarm klar för provmontering Bygger också ny bil/kaross till säsong 2006 lite bilder på bakbalks infästningen _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
Intressant med bärarmsraset. Jag är ju en sån pessimist så jag tror inte att något håller, det har bara inte gått sönder ännu. M16 låter lite stort när man ser hur små uniballs formelbilarna klarar sig med men hellre lite för stort på ett så viktigt ställe.
Har du tänkt på att när du svetsat ihop nya bärarmen att det inte går att justera en svetsad bärarm. Skruvar du ut en uniball utan att ändra fästpunkten i karossen så borde vinkeln mellan rören kunna ändras. Om inte så får du brytspänningar i bärarmen. Snygg e21 kaross du hittat _________________ Sten Isaksson |
||||
Jag skall uppdatera med lite bilder på nya bilen.Den 15 oktober började vi skrapa av underredsmassan,ingen rast och ingen ro nu rullar bilen på egna hjul.
Sen följer montering av stolfästen,fästen för bälte. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
Efter en paus under jul och nyårshelgen så är vi igång igen
Det som vi måste tillverka härnest är skärmar bak och bestämma sej för vilka hjul man ska köra med,har lite beslutsångest med den saken,de ena hänger ju liksom ihop med de andra. Ny laddluftkylare skall också passas in,jag tror att jag har hittat den som vi kommer att andvända oss av om den är tät.krängningshämmare skall monteras antingen andvänder vi dom gammla eller bygger knivhämmare om vi har tid och lust. Jag skall också bygga pedalbox. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
Karossen var flyttgods frå italien,nästintill rostfri Andgående bärarmarna,har man bara hjulen på rätt plats så anser jag att man bara behöver topp justeringen för camber och caster.På unballen längst ut kan man justera lite spårvid och camber om man behöver. Man drunknar lätt i justeringar. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
Fälgarna bak är weller mattig 9x15 et-19 har också 9x15 et03. fälgarna fram är chevy fälgar med ändrad bultcirkel 8x15 et0 _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
Tack för svaret, dom såg grymma ut _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
De e helt enkelt kopior av framskärmarna,inte desto märkvärdigare. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323 E21 Eklund Motorsport | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (31161 totalt) |