Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kika på en 1602:a
1112 besök totalt
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Kika på en 1602:a

Hej hopp,

Äntligen så ska jag ta mig i kragen och åka och kika på en 1602:a.

Så nu vad ska jag kika på? Svaga punkter osv? Kan alltid vara bra för jag kommer säkert missa något annars.

Motor går på den, men jag vet inte om det är nått att ha och bygga på?

Flera olika bromsok följer med den.

Rost finns, osäkert på hur mycket bara.

Vet inte om den är i skick för att "köra".

Jag vet att jag frågat lite om 02:orna förut men jag gör det igen för att fräscha upp minnet och jag tvivlar på att ni surar ihop

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rost, rost, rost... Trösklar, hjulhus (främst bakre), tvärbalk, framskärmar, frontplåt, dörrar osv...
En 1600-motor är inte mycket att bygga på, men en lämpligare M10 är inte dyr.
Sen är hjulupphängningar osv lite klenare än på de roligare modellerna.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Rost, rost, rost... Trösklar, hjulhus (främst bakre), tvärbalk, framskärmar, frontplåt, dörrar osv...
En 1600-motor är inte mycket att bygga på, men en lämpligare M10 är inte dyr.
Sen är hjulupphängningar osv lite klenare än på de roligare modellerna.


okaj, antog nästan att motorn var "skräp". Hur långt så att säga räcker hjukupphängningarna då? Jag kommer ju inte ha råd att vråltrimma min presumptiva M10:a i första taget.

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Som Kristian skriver, kolla efter rost. Allt annat går relativt enkelt att fixa(=uppdatera) och är inte särskilt dyrt heller! thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Som Kristian skriver, kolla efter rost. Allt annat går relativt enkelt att fixa(=uppdatera) och är inte särskilt dyrt heller! thumbs up


Det låter "betryggande".. Detta kommer bli första bilen och även den jag ska lära mig svetsa på osv.. så ambitionen är att få den ut på banan och inte så mkt högre! Jag hoppas det inte är en rosthög för då blir det ju inget!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



TheProphet skrev:
Kristian Larsson skrev:
Rost, rost, rost... Trösklar, hjulhus (främst bakre), tvärbalk, framskärmar, frontplåt, dörrar osv...
En 1600-motor är inte mycket att bygga på, men en lämpligare M10 är inte dyr.
Sen är hjulupphängningar osv lite klenare än på de roligare modellerna.


okaj, antog nästan att motorn var "skräp". Hur långt så att säga räcker hjukupphängningarna då? Jag kommer ju inte ha råd att vråltrimma min presumptiva M10:a i första taget.


Nja skräp är det inte , dög ju till formel 1 motor på en massa Hk Det går att uppdatera till 2 liter , men är nog billigare och enklare att handla M10 i rätt volym.

Rosten på min fanns i skarven golv -tröskel

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
krister Andersson skrev:


Nja skräp är det inte , dög ju till formel 1 motor på en massa Hk Det går att uppdatera till 2 liter , men är nog billigare och enklare att handla M10 i rätt volym.

Rosten på min fanns i skarven golv -tröskel


okej fast med våldsam övermattning då haha. Får nog bli en M10:a med rätt volym ja! Får bli en noga genomgång. Finns två som jag ev ska åka och kika på.. men jag sitter ju inte i skön med vintern i antåg.. men satan va dsugen man blir då man ser 02:orna i galleriet.!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Åter igen, rost, trösklar, infästningar bakvagga, stötdämparinfästningar bak inne i bakluckan och under bilen, a-stolpe nere vid övergång från golv till vägg bakom framskärm, dörrar nerkant, skärmkanter, front.

Köp på dej 2 - 3 bilar direkt om du har plats, reservdelsbilar är bra att ha. Det är väldigt mycket värt att köpa en rostfri bil, ingen gillar att svetsa rost, dessutom är det dyrt att leja bort.

Växellådorna är ganska känsliga, byt till e21 eller e30-låda.

Kolla in min hemsida för tekniktips och läsvärda artiklar.

_________________
/Anders C
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Hmm ja det blir att hårdleta rost och vara nitisk då! Läste Nostalgia artikeln och där var det samma budskap. rost rost rost. haha. Det råder inga tvivel om att de rostar iaf! Jag får kika runt lite och se hur illa ansatta objekten är. För mycket rost innebär ju mycket jobb, och det slipper man ju gärna när det gäller rost.

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Skruva banåkabil
Kika på en 1602:a
1112 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande