| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tankplacering.
|
1333 besök totalt |
|
Tankplacering.
Hej! Jag kunde inte hålla mig utan har lättat bort diverse onödiga kilon(20 kg närmare bestämt), 17 kg på passagerarsidan och 3 kilo på förarsidan. För att kompensera och försöka få lite jämvikt så har jag fått en ide', att flytta bränsletanken till det ställe där passagerarstolen en gång satt. Jag har i så fall tankt köpa en säkerhetstank(på bilden) men frågan är bara hur smart detta är ur säkerhetssynpunkt. Det känns lite tveksamt att sitta alldeles intill bränsletanken utan något emellan. Skulle detta vara godkänt den dagen man vill skaffa vagnbok för racing? Nästa fråga är vad som händer med väghållningen från full till tom tank, märker man av det tro eller är det bara teoretiskt? En annan anledning att flytta tanken är att tankarna nästan alltid sitter längst bak på sevenbilar vilket inte är så bra om någon kör in i en bakifrån. Vad tycker ni?
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
|
Det är ok, om du klär in hela tanken i typ aluminium och inte har kopplingar/anslutningar etc i kupen.
Tanken skall s.a.s. ligga under golvet
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
ingen svår tolkning alls
har diskuterat detta med sbf:s besiktningman, när jag började med min racersportvagn och det var inga konstigheter alls. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Dude har rätt... det är inga svårigheter alls.... för det är ingen skillnad om tanken sitter 10 cm bredvid dig eller 10 cm bakom dig i säkerhetsavseende. Det som just är det viktiga är att den är avskiljd med täta skott mellan dig och tanken, så att om en slang eller koppling eller något börjar läcka och tar eld och elden då har någon annan riktning att ta vägen, typ förslagsvis neråt. |
||||
|
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Det är ok att ha öppet utåt mot tankhålet..... men själva röret in och infästningen vid lådan måste vara tätt. |
||||
Nej...väldigt förenklat kan man säga att Vägverkets regler (som styr Bilprovningen) inte har krav på tät brandvägg, däremot får påfyllningsöppningen normalt sett inte finnas "inuti bilen" (undantag vissa årsmodeller). VVs regler tillåter inte heller en "vanlig" fuelcell i de flesta bilar men det finns det redan massor skrivet om här... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Hmm...
det verkar som att jag får glömma min tankflyttaride'. Om man inte får tanka "i bilen" så blir det svårt. Det är ju inte lätt att dra ut tankpåfyllningen till karossidan för jag måste få plats med "någon typ" av passagerarstol eftersom jag i så fall tänk köra i roadsport. Tack för era svar i alla fall, bra att ha kunnigt folk att fråga så att man slipper gå på dyra nitar.
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Allvarligt talat är väl detta inte ens ett problem att lösa
om du sätter tanken på passagerarsidan och bygger in den i en låda. på ovansidan av lådan, rakt ovan tanklocket gör du en lätt demonterbar och tät lucka(du låter std tanklocket i tanken självklart sitta kvar). Du behöver inte ha en "stol" utan en sittplats med bälte (om inte roadsportreglementet skiljer sig från GT). Förslagsvis görs tanklådans ovansida i form av en sits ryggstöd s.a.s. Lite svårt att förklara utan bild, men jag tror du förstår. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
och för att få ner tyngdpunkten Största delen som sits
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tankplacering.
|
1333 besök totalt |