| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med tändkurva (obs stora bilder)
|
8 besök senaste veckan (3170 totalt) |
|
Har en grundmapp i bilen med mitt OMEX system, men det har tillkommit en kraftigt portad topp och kammar efter detta så tädningen är åt skogen. Jag kan absolut noll om insprutningssystem, men jag ska få bilen mappad på SQR men måste vänta några veckor tills pengarna börjar trilla in igen. Så min fråga är om nån som har lite koll kan titta på tändkurvan nedan och ge lite feedback. Nedanstående tändkurva är alltså från en i princip standard Ford Zetec 1.8i med 105 hästar med ett omex insprutningssystem. Vågar man pilla någonstans... Är som sagt helt grön när det gäller insprutningssystem Kanske ska tillägga att motorn varvar ok i friläge men med växel i när man kör så orkar den varva till kanske 3000 varv sen så händer det inte mycket mer Tändkurva tabell
Tändkurva graf
_________________ :: Mikael Lindqvist |
|
Ja, den där tändkurvan kräver sin förklaring från annat än racing synpunkt. Nu har jag inte jobbat med den typen av motorer, men det ser ut som man skulle göra om alltihop i mina ögon.
Kurvan ser inte ut att direkt skada motorn om du kör, men det blilr inte maximalt effektivt ur prestanda synpunkt. Du får nog lov att åka ock ställa in på allvar, mitt stalltips. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
|
Hej
Mikael, börja med att läsa informationen om tändning på trimmade motorer här: http://hometown.aol.com/dvandrews/ti Jag tycker att det är en ganska bra, basic förklaring på hur man kan tänka. Visserligen i 2d och för fördelare, men ändå. Kommer du åt att mappa soppa och tändning själv? I så fall kan du prova dig fram lite försiktigt, men frågan är om det är soppa eller tändning som bromsar...kanske snarare soppa? om mappen är gjord av sedvanliga engelsmän går den kanske lite fett... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Jo kan mappa både tädning och soppa själv. Meningen är ju inte att jag ska mappa den själv men det är kul att få lite grundläggande information hur det går till. Tack för länken.
Skicka med en bild på bränslekurvan
|
Rent spontant så låter det som den för ganska mycket bränsle....
För jag hadde ett liknade symptom när vi körde Lotusen
på rullande landsväg..för att dra historian kort den är bromsad 2ggr där, första gången var för att göra ett bromsintyg inför reg besiktningen...med andra ord så mappade vi den bara till ca 50% gasläge över det jämnade vi bara ut staplarna
fetade på med andra ord .
Andra gången var det tänkt att hitta dom saknade hästarna..
allt funkade bra tills 4500 rpm... men när vi skulle upp till 5000 var det som
att varvstoppen låg på 4800 fick det inte att varva mer i bänken provade att backa tändningen lite ingen skillnad, minska bränsle lite ingen skillnad.. minskade det med 25%....då började den svara på ändringarna.
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
|
Intressant, som sagt så är symptomen liknande, men vad jag tycker är konstigt är att bilen är mappad för ett nytt insug och grenrör, dock inte för dom nya kammarna, den portade och planade toppen samt det nya spjällhustet. Rent teoretiskt sett så borde den dra i sig mer luft nu än tidigare vilket borde medföra att bränsleblandningen blir för snål, för mycket luft i förhållande till bränsle, eller är jag helt ute och paddlar nu?
|
Hej
Jag tycker också att den borde få för lite bränsle efter dom modifieringarna som är gjorda men det är bara att koppla in en lambdamätare så slipper man gissa. Värdena i bränslemappenn vad är det en funktion av kan det vara millisek el fyllnadsgrad, el ngt annat klurigt, men dom ändrar sig inte så mycket efter 3000rpm så det verkar lite konstigt Sen är tändkurvan lika på alla belastningar, vilket som tidigare är sagt det är inte så optimalt, så blir det inte ens med fördelare och vaccumklocka Lycka till Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
|
Så här ser min uppstarts mapp ut....
Har försökt att konvetrera värdena från Haltec....till ..Motec
och bränsle kurvan stämmer ganska bra med vrid kurvan för motorn för där man har Max vridet, så bör motorn få mest bränsle...i mitt fall mellan 2500-3000 rpm _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
|
Hej
Jag skulle prova att ta ned soppan efter vridmomenttoppen, där den börjar "mota", dvs efter 3000 varv nånstans. Men lambdasond att mäta med är inte fel. Till och med en smalbandslambda kan ge lite hum i alla fall... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Mikael,
har du mappat bilen ännu hos SQR? Jag skall snart sparka igång min motor (Zetec 2,0l, trimkammar osv) och kör också med omexsprut. Nyfiken på hur det gick med din motor... Se nedan för "min" tändningsmapp som jag har fått
och här är bränslet...
_________________ Christian Hammer Westfield SEiW -07 BMW M4 CS -18 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (3170 totalt) |