| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
några frågor om bur bygge!
|
1878 besök totalt |
|
har suttit och tittat igenom sbf reglerna för burar för racing för att inte behöva bli arg sen när bilen är klar och den inte går att få vagnbok på då min tanke var att kunna köra Tex. Roadsport / Modsport eller liknande i framtiden! och själv klart hade jag missat att baksträvorna från huvud ramen måste luta minst 30grader så nu måste jag bygga om det. jo jag vet gör om gör rätt! och denna gång tänkte jag inte gör några fel
1:burren är köpt av guss och nu så behöver jag ju x antal extra meter rör som jag förstod det så är burren gjord av 2391bk och det är ju inga problem att ringa och beställa. men det som jag är lite kluven inför är om jag ska beställa special bokade rör för de nedre rören på huvud bågen då detta inte går att dra rakt mellan bågens ben då det sticker fram en motor där! se bild med en lite tänk rör dragning röda markeringen! enligt reglerna får detta rör var två delat om det inte går dra rakt men det måste ju vara bättre med ett helt rör som är bockat i stället!? sen undrar jag om man får förstärka upp buren som dom blå rören med tanke på ev. motor som lossnar eller måste en sån säkerhets anordning byggas för sig utan att beröra buren för att få det godkänt?
2:fråga två är bara för att jag har blivit så nojig nu att inte göra fel. bilden visar foten på huvud bågen som kommer att få tre hål för m8 bultarna igenom sig och på baksidan av foten och genom original plåten kommer förstärknings plåtarna sitta. visst får man göra så ? man kommer att kunna kolla på baksidan att det verkligen är förstärkt. Och förstärkning ska ju var x antal kvadrat cm men för den förstärkningen bestå av flera olika plåtbitar som svetsas ihop eller måste det var en hel bit för att jag inte ska få problem sen?
3:sen till den sista frågan efter som bilen ska gå på gatan också funderar jag på att göra övre dörrsträvan och Toyota staget plus ev hjälm krossarskyddet demonterbart är det några problem med det eller får man bara ha vissa rör demonterbara? ursäkta min duma frågor. men denna gång ska jag inte behöva göra om det tänkte jag om ni ser nåt som verkar skumt eller som jag måste tänka på så skriv!!!
_________________ jonny strand |
||
|
Re: några frågor om bur bygge!
Värför ha det demonterbart? Det där med att man inte får eller bör ha Toyotastag, hjälmkrossarstag, kryss i dörrarna etc. för SBP tycks vara en av rejsa-nu's mest seglivade myter
Ta kontakt med den bilprovningsstationen som kommer att göra registreringsbesiktningen och visa dem ritningarna. Du får säkert en hel del värdefulla tips. I mitt fall var SBP killen lite tveksam till hjälkrossarstagen till en början, dock hamnar de ju rätt långt bak i en bil med endast två dörrar, så det var lungt! Vad gäller Toyotastaget oroade han sig endast för att de ev. skulle skymma sikten genom höger backspegel. Sidosträvorna (jag har ett rör vid tröskeln, samt ett kryss i dörren) var inte ett endaste problem. När det var dags för registreringsbesiktningen var de mest intresserade av att kolla om avbäraren i taket (ovanför vindrutan) fanns, samt att rören var klädda med något stötabsorberande. Lycka till!
||
|
Tror att du kan göra så med förstärkningsplattan som du skriver men för att vara helt säker så kontakta din SBF-besiktningsman, det är ju hans tolkning som gäller.
Misstänker att din bil ska gat-besiktigas som ombyggt fordon och då är det troligen ännu enklare att komma igenom med mycket bur. Jag besiktigade min bil nyligen med ganska höga dörr-kryss och toyotastag mm utan problem. _________________ /Arne Lindgren |
||
låter ju som en bra ide hm blir mer samtal att ringa märker jag jo tanken är det ska regas som ombygt fordon!
_________________ jonny strand |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1878 besök totalt |