Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 TURBO -94 *SÅLD* | 1, 2, 3, 4, 5 >> 31731 besök totalt |
Nu är bilen till salu.
Motor: Saab B234R från en 9000 -98. Bortplockade balansaxlar. MHI TD04HL-19T #7 turbo från Volvo V70R AWD med portad wastegate. Egentillverkat grenrör med givare för avgastemp. Hårdare tryckklocka från en Garret T3 turbo. 540x190x86mm intercooler med egentillverkade gavlar. 60mm tryckrör i aluminium. Bosch -040 bränslepump monterad i tanken. 630cc högohmiga spridare. ombyggd fuelrail med bättre flödande tryckregulator, 3bars grundtryck. Råämneskammar med 268graders duration och 9,6mm i lyft. Justerbara kamdrev. Hembyggt 3" rostfritt avgassystem, med dämpare från Raka rör. Lintec yellowline luftfilter. Lämnar 365hk/520Nm. Drivlina: 6vxl F28 från Opel Calibra moddad till FWD och hydraulisk kopplingscylinder. Spec tryckplatta. 4-pucks sinterlamell utan fjädrat centrum......som tyvärr medför en hel del transmissionsljud. Svarvat/shimsat svänghul för den lite tjockare sinterlamellen. original drivaxlar, men med stålhylsförstärkta inre drivklockor. Väghållning: Gula justerbara koni-dämpare. Egenkonstruerade coiloverben fram. 2,25" fjädrar. Sellholm justerbara länkarmar fram. Krysstag för att stabilisera subframen. oilonbussningar i bakvagnen. Bromsar: 330x32mm bromsskivor från Volvo S60R. Porsche 996 GT3 4-kolvsok fram. Saab 9-5 300x20mm skivor+ok bak. PFC 01 belägg fram. PFC 97 belägg bak. Stålomspunna bromsslangar. Däck: Pirelli P-zero corsa-R 205/45-17 Övrigt: Komplett viggenpaket. omregistrerad som ombyggt fordon. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
_________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Ja, jag har kört med boxad bakaxel.
Vad jag hade hört innan, är att den ska vara alldeles för mjuk. Pratade även med AWR-racing förra veckan, och han frågade om jag hade moddad bakaxel och ansåg att det gjorde nytta på 900/9-3 karossen. De körde själva med boxad axel. Även P-A:s bil har det. Sen om det verkligen är rätt eller inte, är en helt annan sak. En grövre krängningshämmare kanske hade varit bättre? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
citat:
Vad jag hade hört innan, är att den ska vara alldeles för mjuk. I vilken lädd? Är den vek i toe rikting? och vad märkte du för skilnad? (med boxat) citat: En grövre krängningshämmare kanske hade varit bättre? Ja, då är det betydligt lättare att få justerbarhet på krängingsstyvheten. _________________ Johan Sjölinder |
||
>fuling
Citat: I vilken lädd? Är den vek i toe rikting? Ehurrmmmm....*host*....vet ärligt talat inte... och vad märkte du för skilnad? (med boxat) Kan inte svara på det heller, eftersom jag bytte ut originaldämparna mot gula koni i samma veva. >t16 Jag har använt 3mm vanligt svartstål, vet inte exakt vilken kvalité det är. Tror inte det har spruckit något, men ska syna den ordentligt närden plockas ner någon gång under vintern. Bilder skulle jag nog kunna ordna fram i veckan. Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Jasså så det är den här SAAB:en man har hört rykten om
ordet på gatan: Finns en svart SAAB 900 som går utabarafan _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
He He fick hör det av en som kör Audi. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Så, nu är delarna till ombyggnationen till coiloverdämpare fram beställt.
Blev rör,muttrar och topplagring från Sellholms som dock måste modiferas en smula för att passa. Måste svarva upp rören invändigt från 52mm till 54mm samt borra upp hålet i övre hatten för fjädern. >t16 Kollade på bakaxeln häromdagen....och visst hade "boxningen" spruckit i mitten på bakaxeln. Ska titta lite närmare och ta en bild på det senare i veckan. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Jag kommer inte ihåg vad det skulle vara för matrial men det borde vara samma som till krängare(fuling vet nog) hur man lämpligen svetsar så gissar jag på tig eftersom man då blandar samma matrial eller pinne vilket ger en mjukare svets som inte spricker lika lätt.
om det är bra att boxa istället för att montera en annan krängare har jag dock ingen aning om men det känns konstigt att boxa den. mvh Dennis _________________ Dennis Mollberg |
||
Hoppar in lite här ang. boxad bakaxel...
Jag körde med samma koncept som Magnus nu i år..samma motor spec etc.. Jag körde först med orginal bakaxel....det gick inte hålla bilen på vägen... Efter boxningen så gick den spikrakt...dock nu när jag rev ner den så hade mina rör också brustigt.. Så på min bil gjorde det en hel del på vägegenskaperna... 2,3T motorn ger ju lite mer vrid än vad ng900/og9-3 karossen behöver...men det är en härlig känsla när man blåser iväg... Mvh Johan!!! _________________ Johan Pålsson Ng900 2,3T 541hk/622nm |
||
Idag kom tomten lite tidigare än vanligt med två paket....tyvärr så tog han rätt bra betalt den snåle f*n.
Dock så saknades topplagringarna i paketet från Sellholms, så det får jag vänta ytterligare på. Carbotech XP8 fram och Pagid blå bak. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Boxning:
Jag är MYCKET tveksam till boxningen OM den är för att öka krängingsstyvheten. Men är den till för att hålla reda på hjulen i toe rikting så är det befogat men då hälst utan att påverka krängsstyvheten. Skall krängingsstyvheten ökas så gör det med krängre istället. Ps Magnus Jag tror det borde gå att knö dit så kallde race fjädarar bak också, kolla tråden om det. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jo, en grövre hämmare är nog precis som ni säger ett bättre val för att öka kränkningsstyvheten. Boxningen gör säkert en del för toe-stabiliteten, men påverkar säkert krängningen negativt.
Ska försöka läsa på lite angående krängningshämmare och se hur knepigt det är att tillverka en egen. Angående race-fjädrar bak så ska det visst funka fint. Är 2st i STCS som kört med 60mm race-fjädrar bak på sina bilar....Robert Uhr bl.a. Är ju 60mm innerdiameter även på originalfjädrarna, så race-varianten passar i fjäderkopparna. Fjädrarna som använts har varit 120mm långa och haft en fjäderkonstant på 220Nm/mm. Vet inte om det kan vara lagom till min bil med?....fjäderkonstanten alltså. Längden verkar ok när man ser bilder på bilarna. Var förresten iväg och vägde grannens 900:a (icke turbo) över axlarna igår och fick följande värden med halv tank: Framaxel: 700kg Bakaxel: 430kg Totalvikt: 1240kg Vet inte hur pass noggrann bilvågen var, men 110kg försvann om man slår ihop vikten. Men lägger man på c:a 50kg på båda axlarna så stämmer viktfördelningen 60/40 rätt bra. (tror 900/9-3 ska ha 60/40 fördelning enligt fabriksuppgifterna). _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 TURBO -94 *SÅLD* | 1, 2, 3, 4, 5 >> 31731 besök totalt |