Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1033 besök totalt |
Fjäderbalans
Den store gurun sa en gång "man skall låta den icke drivande axeln ta upp den största delen av krängningsmotståndet". För mig som åker bakhjulsdrivet är det självklart, men jag fick för mig, att jag här på rejsa.nu, läst om någon som hade hårdare fjädrar fram än bak på sin framhjulsdrivna pjäs. Var det verkligen så, eller har jag fått det hela om bakhjulet? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: Fjäderbalans
Var det kanske Bert som håller på att bygga corsa? Han har hört sig för hos team som åker slc med corsa och fått rekomendation ang hårdheten på fjädrarna. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
I vilken bemärklse hårdare fram????
Fjäderkonstant eller odämpade egenfrekensen? Min fornlämning till framkrafsare håller jag på att sucksetivt styva upp bak tills den slutar understyra. Fjäderkonstantmässigt är den hårdare fram än bak men den odämp. eg.frekvensen högre bak än fram. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re: Fjäderbalans
jag har hårdare bak än fram |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1033 besök totalt |