| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med hjulinställning på framhjulsdriven bil (Saab)
|
4507 besök totalt |
|
Hej! Tänkte be er här på forumet om lite hjälp angående hjulinställningen på min Saab 900NG -94. Bilen körs både på gata och bana, men banåkingen är prioriterad. Den är inte lättad på något vis, och körs med r-däck på bana. Sitter även gula koni och Eibach-fjädrar på, som kanske är i mjukaste laget för bankörning. Upplever att bilen är väldigt understyrd, vilket märktes extra tydligt på kinnekulle ring i år, då framdäcken tog ordentligt med stryk. Letade fram senaste hjulinställningsprotokollet idag, och inställningarna är följande med original länkarmar som ej har justerbar camber/caster.: Fram Caster vänster 1,42 Caster höger 1,39 Camber vänster -1,42 Camber höger -1,34 Toe vänster 0,07 Toe höger 0,08 Bak Camber vänster -1,52 Camber höger -2,04 Toe vänster 0,17 Toe höger 0,16 Har skaffat justerbara länkarmar från Sellholms med justerbar camber och caster fram, samt hade tänkt tillverka shimsplattor till bakre hjulnaven för cambervinkeln. Frågan är vilken inställning som skulle kunna fungera bra för bankörning, men också till och från banan. Tacksam för tips.... Mer info om bilen finns här: http://www.garaget.org/?car=10091 _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
|
Tittar man på bilderna på din bil behöver du göra något åt krängningen.
Tumme pekfinner mätt på bilen bakifrån kränger aset ca 4-4,5grd. Med MacPeston fram och sänkt bil är camberkomensationen inte mycket att hänga i granen, ca ca ca ca 0,2grd komp per grad kränging. Med 4grd kräning, -1,4grd staisk camber och 0,2grd komp ger det ca ca ca 1,8grd possetiv camber. Bra?näääää. Du lär behöva en hisklig negtiv statisk camber för att komma vättigt. Allså börja med fjädrar och krängare. _________________ Johan Sjölinder |
|
ok.
Fjädrar har jag funderat på att byta ut, då de känns alldeles för snälla för bankörningen. Hur beräknar jag fram hur hårda fjädrar jag bör ha.....kanske nån som vill hjälpa till med det.
Vart hittar jag hårdare fjädrar någonstans? Stötdämparexperten? Angående krängningshämmare så vill man väl inte ha för hård hämmare fram på en motorstark fwd-bil? Baktill så går det förstås att byta till grövre hämmare och kanske bättre bussningar än originalbussningarna som sitter där nu. Svarvade nylonbussningar kanske? Med bättre avstämda fjädrar, vilka hjulinställningar bör jag utgå ifrån på ett ungefär? Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
|
Fram ca ca om du kommer på ca 2grd kräning allt från -2,5 till -5grd camber.
Här är det en balansgång mellan broms/ax grepp och kurvgrepp. Bra/bäst kruvgrepp ger sämre ax och broms. Bra attt välja. Casterna på ca 5-6grd, mer ger inte så mycket mer. Bak är det inte så noga så länge du kör med samma däcksbredd runt om. citat: Angående krängningshämmare så vill man väl inte ha för hård hämmare fram på en motorstark fwd-bil? Nja krängarn bak och fram skall vara lagom, presis så inner bakhjul ligger med i prinsip noll belsting. Så fort det lättar kommer bara resterade viktförstjuting hamna på ytter framhjul. Bra? nääää Ger bara mer kräning som ger mindre negativ camber som ger sämre kurvgrepp. Sen fjädrar och krängare vore det bra att veta vad som sitter på nu, allså inte att det kommer från en viss leverantör utan fjäderkonsten. Sen behöver jag massa data på bilen. _________________ Johan Sjölinder |
|
Ska maila Eibach imorgon och se om jag får något svar angående fjäderkonstanten på mina fjädrar.
Vilka mer data om bilen är du intresserad av? Grovleken på hämmarna fram+bak? Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
|
citat:
Vilka mer data om bilen är du intresserad av? se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Hmm allt är väll inte helt självklart, bara fråga på. _________________ Johan Sjölinder |
|
oj, det var en hel del!
Ser att jag har en hel del att försöka lära in framöver.
Angående fjädrarna, så är de progressiva. Kan nog bli lite småknivigt att räkna ut konstanten då? Får väl ta med mig fjädrarna och försöka få dem uppmätta någonstans. Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
|
hehe, det var väntat
citat: Angående fjädrarna, så är de progressiva. Kan nog bli lite småknivigt att räkna ut konstanten då? Beror lite hur de är progresiva, det valigaste sättet är att ett antal varv på fjädern är tätare lindade så de bottnar. Är det så går det ganska lätt att räkna på. vad är det för typ? citat: Får väl ta med mig fjädrarna och försöka få dem uppmätta någonstans. Div firmor som tillverkar fjädar kan göra sånt. Men det går att göra själv med en tex en press, en badrumsvåg och en tumståck. edit: finns lite användbart https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php se Fjäderkonstant och Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare edit2: Ett tips till, köp denna bok. En j.... bra grund att stå på. https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i _________________ Johan Sjölinder |
|
Hmmm, fjädrarna fram vill jag minnas ser ut som "vanliga" fjädrar. Jag får helt enkelt ta och demontera dem från fjäderbenet i veckan och kolla hur de ser ut i utspänt läge.
Bakfjädrarna däremot smalnar i godstjocklek mot ändarna samt minskar i omkrets. Lite äggformade skulle man kunna beskriva de som. Tack för tipset på boken. Blir perfekt att läsa under nattskiften på jobbet i vinter.
Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
|
Har ringt runt lite idag och kollat vilka fjäderalternativ som finns till min bil, och har fått som svar att det inte finns nåt annat som passar förutom vanliga sänkningssatser av olika fabrikat. Att få en customtillverkad fjäder verkade inte heller så lätt....om man inte vill slanta upp alldeles för mycket pengar.
Så det enda rätta just nu, verkar vara att bygga om fjäderbenen till coilovers. Har haft lite kontakt med Stötdämparverkstaden idag och de skulle ge mig en prisoffert på delarna jag behöver, dvs gängat rör, justermuttrar, topplagring m.m Väntar även på lite bilder från AWR-racing som körde med ombyggda originalfjäderben på sin 900NG-tävlingsbil. Nån som vet fler firmor som säljer gör-det-själv coilover-satser? Yd-mått på mina länkarmar är 55mm, så det är en 2½" sats som är intressant. Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
|
Ta och testa den där knappen uppe till höger
Det står "SÖK" på den Sökord tex coilover AND bygga Detta hittade jag snabbt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
|
Att få NG900 att vilja svänga kräver en hel del jobb, men det går.
Fråga inte hur jag vet och vad som testats och inte testats...
Med Fulings hjälp kommer det nog dock bli kalas. I ditt fall skulle jag satsa på en riktig topplagring oxå då merparten/grundinställningen av alla vinklar görs på länkarmen skulle jag vilja påstå. Caster skulle jag ställa på den i framtiden oxcå om man vill ändra. Camber skulle jag justera på taopplagringen. Håll dig dock ifrån excentrar som påverkar mer än en vinkel i taget. Med original länkarm tar fjädern (60mm tror jag det var) i vid strax över 5 grader caster. Genom att justera till det lite extra på länkarmen behöver du ju inte lägga benet så långt bak dock. Största problemet med denna bil anser jag nog vara att n'r man går upp på fjäderhårdheten så inbillar jag mig att det finns få tillräkligt grova krängare. leta efter en från en diesel om du inte hittar ngn eftermarknadspryl som är stöddigare. Men som Johan säger, allt är en avvägning. Lycka till! |
|
Hehe jo, en 900NG är väl inte det mest självklara valet när det ska köras på bana.
Men varför göra det enkelt för sig?
Tror också att det kan bli riktigt bra....eller iallafall bättre med hjälp av er här på rejsa. Hittade förresten universal topplagringar på khmotorsport, som såg fina ut.....dock lite dyra (1090:-/st) http://www.khmotorsport.se/ohlins/50750u120.htm Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
|
Jo, värre dårar finns det nog. Ingen nämnd, ingen glömd!
Hörnet jo.....men man kan ju bygga på universal-lagringen med största tallriken och sedan fräsa till den så att centrumet hamnar mer inåt i tornet. Dock så saknas justeringen istället. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
|
om du söker runt efter typ topplagringar här så finns det div lösingar.
Du är finna div uppslag på lösingar. Jag har inget större intresse för dessa i detalj. Andreas har bättre koll på MacPeston ben på tyska terroristholkar och svenska äckelåååplar. _________________ Johan Sjölinder |
![]() |
Skruva banåkabil
|
4507 besök totalt |