Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
fynnlads skum för ving-element i acrylplast
4 besök senaste veckan (1722 totalt)
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
fynnlads skum för ving-element i acrylplast

vad ska man använda? ving elementet är en dubbelvikt acrylplastbit men rätt mycket attackvinkel i sluten. 5mm är materialtjockleken och arean är ca 1600 kvadrat cm på ovansidan. mellanrummet övre delen och undre delen av den dubbelvikta plattan är som mest 23mm.

så vad ska man fylla detta med som inte kolappsar pga rörelser, vibrationer osv... ska inte vara för tungt heller.. kommer att köra ca 260 som topfart och attakvinken kommer att köra att detta ellement kommer nog vika sig säkert 20-30 mm i mitten av den.

hjälp!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



fogskumm , det är grymmt. Använde vi bla i bärarmarna på formula studentbilen för att öka knäckgränsen.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



_maniac_ skrev:
fogskumm , det är grymmt. Använde vi bla i bärarmarna på formula studentbilen för att öka knäckgränsen.


Som arbetandes i skumbranschen (inte skum bransch) så kvalar inte "fogskum" in som "grymt" enligt mina referenser....

Där jag jobbar tillverkar vi Divinycell, det och jämförbara konkurrentmaterial har nog mekaniska egenskaper som går långt utanför "fogskum" som jag mest betraktar som ett tätningsmaterial. "Fogskum" har dock den fördelen att befintliga kaviteter kan fyllas på ett enkelt sätt eftersom materialt skummar och härdar i den färdiga produkten.

Divinycell tillverkas under ett tryck flera hundra Bar och temperatur närmare 200 grader, därefter görs diverse vatten och värmebehandlingar för att nå höga hållfasthetsvärden

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20319



Det finns väl många olika kvalitéer och hårdheter på polyuretanskum som kan användas för att styva upp håligheter. Problemet är väl att de inte är lika lätta att få tag på som "fogskum".
Ett exempel

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Självklart jämförde jag inte fogskumm med dinvinylcell.

Jag ansåg att dininylcellen inte kvalade för uppgiften eftersom den inte går att applicera i expanderande skumm-form

För frågan var ju vad han skulle fylla en befintlig vingprofil med för material.

Iofs så skulle det gå att skära ut en divinylcell platta mha träprofiler och ståltråd med ström igenom. Och skjuta in i vingen tillsammans med lim. Men jag trodde trådskaparen eftersökte att skumm-material som fyller håligheten automatiskt.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3022



Jag tror att problemet är att plastmaterialet inte har tillräcklig styrka.
Det är själva plastmaterialet som ger den stora delen av styrkan. Distansmaterialets funktion är att ta upp sjuvkrafter, hålla ytorna separerade och sammanbinda dem vilket ger en ordentlig ökning av styrkan. Är även viktigt att materialet är svårt att komprimera. Fast det viktigaste är att materialen fäster ordentligt i varandra för att det ska vara någon större nytta med det hela.

Att göra en sandwich med divinycell med ett mjukt ytskikt känns inte som en bra lösning på problemet. Är inget som normalt används. Bättre isf att tillverka ett ordentligt vingblad i fiberkomposit med divinycellkärna. Styvheten i själva ytskiktet är väldigt viktig.

Men man kan ju prova att fylla bladet med ett hårt skummaterial eller att limma in en kärna av divinycell etc. Visar det sig då att problemet kvarstår är det läge att tillverka ett nytt ordentligt blad.

Evo 6:ans plastvinge har ju en förmåga att lägga sig på bakluckan i högre hastigheter. Är tveksam till om en kärna hade löst problemet. Finns ju en anledning till att de flesta seriösa vingprofiler är tillverkade i fiberkomposit eller i aluminium. Acrylplast brukar även kallas för plexiglas...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
tackar för alla svar! kul!

denna acrylplast är inte lika krossbar som "plexiglas" som i svenssons plexiglas. kan sega/flexa mycket mer innan materialet bryts. kan tyvärr inte så mycket om sdåan fysik så därav de konstiga förklarningarna.

jag söker efter ett skum som är expanderande och som inte kollappsar/bryts ner pga bla vibrationer och rörelser. anser ni att byggskumm klarar av att flexa lite utan att tappa vidhäftningen med ytorna och/eller bryts ner så kör jag på det. tyvärr räcker inte budgeten till att köra i alu men tanken har funnits..


mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Jan-E
Älvsbyn
Här sen Dec 2004
Inlägg: 20



om det krävs ett expanderande material skulle jag satsa på polyuretanskum. Det kan gå att få tag på hos den lokala fjärrvärmeleverantören om du får tag i en tillmötesgående (och intresserad) person bland de som jobbar med fjärrvärmekulverterna. Ett problem kan vara att det finns vissa arbetsmiljörestriktioner vid användandet.

mvh Jan-Erik

_________________
Jan-Erik Forsman

PCS 2074
Porsche 997 turbo -07
Porsche 996 GT3 CS -04 Såld
BMW X3 råoljebrännare
SKS 850
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag håller med Andreas om det där hur kompositer fungerar och normalt sett används och vilken uppgift distansmaterialet har (skummet alltså)

om det redan är en befintlig vinge i oarmerad akrylplast så kanske en ngt oortodox lösning kan vara att lägga stående förstärkningar inne i vingbladet, t.ex remsor av ganska tunna alu-plåtar och sen trycka i "skum på burk" så att det fyller. Ev behöver aluplåten eller vad man nu använder primas så att skummet vidhäfter.

Kanske man kan göra som en anpassar korrugerad plåt som skjuts in i profilen från ena sidan. Kan göras av mek firma eller plåtslagare som har kantpress. Ca 1 mm tjockt kanske är lagom.

Jag vet inte mkt om skum på burk, men jag skulle kanske vara lite oroad över att det inte får fortsätta att expandera sedan det börjat stelna, för då lär ju vingen "svullna" av det inre trycket

_________________
Pär Hylander
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
har funderat och pratat med lite folk nu och kommit fram till en bra lösning. ska ändå ha fyra stycken lodräta segment i vingen. låter dessa löpa igenom vingbladet istället för att fästa dessa på ovansidan och undersida. detta borde stadga upp rätt mycket vid limning. innan så fylls håligheterna med polyuretanskum för att kanske hemma lite av vibrationerna... då har vi bara problemet med bredden på vingplanet som kanske gör att det dippar nedåt i mitten. funderar på att lösa detta gnom att gjuta in en aluminium profil i framkant innuti vingen.

kommer nog bli bra. tack för all hjälp!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Skruva banåkabil
fynnlads skum för ving-element i acrylplast
4 besök senaste veckan (1722 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande