| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Val av bromsbelägg
|
1, 2 >> 3778 besök totalt |
|
Val av bromsbelägg
Ska beställa bromsbelägg till Porschen och velar mellan Pagid blå eller oranga. De oranga ska klara lite mer värme, men hur är de t.ex. på att slita bromsskivor? Andra nackdelar/fördelar? _________________ Henrik |
||||
|
Skippa Pagiden helt och hållet, satsa på Performance Friction istället, närmare bestämt PFC -97
Med dessa belägg behöver du inte fundera på vilka som är bättre, för det finns inte bättre att köpa för pengar! Hör med Stacke på Pean, så får du veta mera
_________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
|
Nu tror jag inte det finns något belägg som är bäst alla kategorier, men tack för tipset. Jag ska kolla vad de kostar. "det finns inte bättre att köpa för pengar!", hmmmm låter lite oroväckande dyrt.
_________________ Henrik |
||||
|
Nu åker jag inte på PFC -97 utan PFC -90 en föregångre men i prinsip samma.
Ett jä... nyp i bromsarna och hålla verkar det gör. Men de skitar ner fäljana duktigt, iof inget jag bryr mig om
Gnislar rätt bra. Allså inget för ren glassätaråking eller bruksåka. Ring Stacke och surra med honom. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Kan enbart hålla med Johan! Det är ett otroligt bett i PFC-beläggen, värt varrenda krona! Hållbarheten är dessutom helt oslagbar!!!
Ett givet köp! _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
PFC 97 är alldeles ypperligt för banåkning men alldeles helfel för gatåkning pga det aggressiva bromsdammet samt slitaget på skivorna och belägg med kalla bromsar. Jag rekommenderar Pagid RS29 eller Carbopad RS. Carbopad RS gnisslar mindre, tål mer temp än RS29 (i synnerhet då beläggen börjar bli lite slitna), har högre friktion, dammar betydligt mindre, räcker längre och kostar mindre. RS29 i sin tur sliter något mindre på skivorna. |
||||
Word Körde med PFC -93 vill jag minnas på bimmern, underbara bromsar... men de lämnade lite att önska till vardagsbruk, men det var dom väll aldrig avsedda för
Tar ett litet tag att få upp tempen i bromsarna, innan dess så bet det inte speciellt bra
Men det är juh inga problem om dom används till det dom ska användas, dvs. banåka och inte vardagskörning
|
||||
|
Tack för alla tips.
Dessa låter som intressanta alternativ. Jag vill ju inte få alltför stora nackdelar vid vardagskörning, även om det stora intresset är bankörning. Jag ska kolla med Stacke på PEAN vad han kan erbjuda för priser.
_________________ Henrik |
||||
|
Har kört med både gula Pagid och PFC-97.
På min bil (964 turbo) så slets skivorna snabbare än beläggen när jag använde PFC-97. Nu är jag tillbaka på gula Pagid igen, dom skriker mer, ger något sämre bromskänsla och hanterar inte värme lika bra (får mjuk pedal). Fördelen är att jag kan byta skivor och belägg samtidigt, dom verkar inte vara lika tuffa på skivorna samtidigt som att jag kunde få tag på dom till betydligt lägre pris än PFC-97. Har ingen riktig favorit, lite pest eller kolera över det hela men tittar jag på pris/prestanda så vinner gula Pagid. Vincent på det här forumet (oxo 964 turbo) har kört med blåa Pagid, har för mig att hans skivor inte klarade av "bettet". _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
Vi kör PFC-97 och har inget som helst problem med skivslitage och beläggen slits inte heller mycket. Några speciella problem med bromsdamm har vi inte heller haft, utan de beläggen har varit helt fantastiska. Nu är det en ren tävlingsbil så jag har ingen aning om hur de beläggen uppför sig vid gatkörning.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Det är många som gör misstaget att inte köra in beläggen på rätt sätt tillsammans med skivorna, och då uppstår problemet med att PFC -97 beläggen äter skivor. Har hört en del hemska historier om detta, och det ger helt fel signaler till andra eventuella köpare. Med rätt inkörning, håller BÅDE skivor och belägg betydligt bättre än konkurrenterna! Henrik, när du har snackat 20 min med Stacke, lovar jag att du kommer vara helt övertygad om att det är PFC-beläggen du ska ha _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
|
Jag vet att det är lite OT men ingen har nämt nått av EBC's belägg
tänkte om det är för att de är dåliga eller om det inte är nån som provat dom? med tanke på att det ska vara både en gatbil och tävlingsbil så tänkte jag att nått av deras belägg karche skulle passa (bara en undran varför de inte blivit nämda)
_________________ // Mikeal Rylen |
||||
Inte för att vara otrevlig på något sätt, men EBC= svordom här på rejsa . Finns säkert dem som tycker att dem fungerar, men till en bil som den här tråden handlar om, så är det inte ens ett alternativ!
_________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
PEAN säljer vare sig Carbopad eller Pagid men det gör vi.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Val av bromsbelägg
|
1, 2 >> 3778 besök totalt |