Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilrelaterad språkkurs
<<   1, 2
4656 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Vi har nu kommit så här långt:

Bromsolja = är ingen olja utan en vätska. Här är ni inne på rätt spår, men inte i mål.
Brytarspetsar = hmm är väll typ ett namn. Helt fel.
Bult = En bult inte har några gängor. Helt rätt!
Bussfil = är det något man skall dricka eller gnida en buss med? Här kommer en livlina: Vilka fordon får köra i bussfilen?
Handskfack = sexuell minoritet? Helt fel.
I morgon skall jag byta till sommardäck = tror inte alla har en däckmaskin hemma. Helt rätt!
Jag byter olja regelbundet = Byter olja med vem????, tar du min så tar jag din? Det var inte den lösningen jag hade tänkt mig, men OK.
Kofångare = Något att fånga kor med? Helt rätt!
Kurvhandtag = hur håller man i en kurva? Här är ni inne på rätt spår, men inte i mål.
Laddningsregulator =
Lägg grejerna i bakluckan = Hmm är bakluckan ihålig? Ja, lite kondensvatten kan man alltid spara där.
Mikrometer = tolkar jag som ett namn på ett mätverktyg. Precis, men vad heter verktyget?
Mikrometer = En "vanlig" mikrometer (mätdon) har en upplösning på 0.01 mm (10 μm). Helt Rätt!
Min BMW har differentialhuset gjort i aluminium = Tillverkar differentialhuset bilar? Den var bra! Men jag hade tänkt mig en annan.
oljetrycksgivare = Det är väl oljepumpen som skapar oljetrycket Rätt! oljetryckssensorn mäter det. Sensor är svengelska, det heter mätare.
Stötdämpare = skall kanke vara svängningsdämpare? Helt rätt!
Varvräknare = Är det en laptimer eller motorhastighetsmätare? Helt rätt! En laptimer (svengelska igen) är en varvräknare, men vad heter instrumentet det står RPM, UPM eller giri/min på?
Vassa kammar = kan användas av tunnhåriga fakirer, i bilen har kamaxlarna möjligen relativt skarp nockvinkel. Här är ni inne på rätt spår, men inte i mål.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Bromsolja = olja man bromsar med

Brytarspetsar = något man bryter spetsar med, lakan e typ pennan?

Handskfack= fack i en handske?

Laddningsregulator = hmm nu vart det knepigt, laddning= påfulla och regulator= något som justerar, övervakar

mekrometer=mekrometerskurv har jag för mig

Vassa kammar= vassa i detta fall har inget med spetsig att göra utan talar snare om duration och lufthöjd. Vassa är lika med häftiga som då är slangord.

Varvräknare= borde väll heta varvhastighetsmästare slulle kunna heta vinkelhastighetsmätare också.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Är inte Bult ett registrerat varumärke? Tror det är Hilti som ligger bakom..?

Bussfiolen får väl taxibilar och ibland även bilar med mer än två personer åka i?

De brytarspetsar jag bytt är iaf inte spetsiga, brytarklackar låter mera sant.

Mikrometerskruv?

En laddningsregulator reglerar spänningen..

Finns det en ort som heter Aluminium?

"Vassa kammar" är ju rimligtvis trubbigare än "slöa"...

Är det nån som sett en kurva med handtag?

Har du handskar i handskfacket? inte jag, borde heta typ lösa-delar-och-serviceboksfacket

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
MaZ skrev:
Är inte Bult ett registrerat varumärke? Tror det är Hilti som ligger bakom..?

Bussfiolen får väl taxibilar och ibland även bilar med mer än två personer åka i?

De brytarspetsar jag bytt är iaf inte spetsiga... Helt rätt!

Mikrometerskruv?

En laddningsregulator reglerar spänningen... Helt rätt!

Finns det en ort som heter Aluminium?

"Vassa kammar" är ju rimligtvis trubbigare än "slöa"... Helt rätt!
Är det nån som sett en kurva med handtag?

Har du handskar i handskfacket? inte jag... Helt rätt!

e MaZ kung, eller?

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm tror att detta är en kvarleva från förr då man hadde hanskarna i hanskfacket, och min instuktionsbok ligger i ett fack i dörrarna.
Hanskfack få vara fel men det är väl inarbetat och klockrent när man säger till någon -Titta i hanskfacket.

Då är odiffat och diffat och dess innerbörd i allmänt tal bytydligt mer åt hel.....

Hmm på en av mina bilar inget bagarsutrymme heller för där ligger det mäst sopper, skall det då heta sopputrymme??????

"Min BMW har differentialhuset gjort i aluminium"
Skall det inte heta gjort "av" aluminium????
"i" måste väll i detta fall peka på var som MaZ skrev en ort eller dylikt.
differentialhuset:
Frågan är väll om det är klumpen som snurrar eller det är klumpen sitter i som är differentialhuset

Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
fuling skrev:
..."Min BMW har differentialhuset gjort i aluminium"
Skall det inte heta gjort "av" aluminium????...

Jo, det skall det. Sorry about that.

fuling skrev:

Frågan är väll om det är klumpen som snurrar eller det är klumpen sitter i som är differentialhuset

Nu börjar det brännas!

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

ice skrev:

e MaZ kung, eller?

Sluta nu, folk kan ju få för sig att jag kan nåt och sen får de för höga förväntningar...
Hmmm, man kanske skulle posta lite felaktigheter så förväntningarna kommer ner på en go låg nivå.

Svetsgreven kallas jag i vissa sällskap...

BMW 330i -05
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

AndersY skrev:
Kofångare var väl just till för det i början, att fånga upp kor alltså, när man körde på dem efter vägarna, eller kommer namnet ifrån nåt annat?

Tror att det ursprunglingen kommer från de första tågen som körde runt i USA. De hade skyfflar (kofångare) framtill som puttade undan korna när tågen kom farande på prärien.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Sista chansen nu, att visa sig duktig, sen kommer jag med de rätta svaren.

Vi hade kommit så här långt:

Bromsolja = är ingen olja utan en vätska. Här är ni inne på rätt spår, men inte i mål.
Brytarspetsar = De brytarspetsar jag bytt är iaf inte spetsiga. Helt rätt!
Bult = En bult inte har några gängor. Helt rätt!
Bussfil = är det något man skall dricka eller gnida en buss med? Här kommer en livlina: Vilka fordon får köra i bussfilen?
Handskfack = Har du handskar i handskfacket? inte jag, borde heta typ lösa-delar-och-serviceboksfacket. Helt rätt!
I morgon skall jag byta till sommardäck = tror inte alla har en däckmaskin hemma. Helt rätt!
Jag byter olja regelbundet = Byter olja med vem????, tar du min så tar jag din? Det var inte den lösningen jag hade tänkt mig, men OK.
Kofångare = Tror att det ursprunglingen kommer från de första tågen som körde runt i USA. De hade skyfflar (kofångare) framtill som puttade undan korna när tågen kom farande på prärien. Helt rätt!
Kurvhandtag = hur håller man i en kurva? Här är ni inne på rätt spår, men inte i mål.
Laddningsregulator = En laddningsregulator reglerar spänningen. Helt rätt!
Lägg grejerna i bakluckan = Hmm är bakluckan ihålig? Ja, lite kondensvatten kan man alltid spara där.
Mikrometer = tolkar jag som ett namn på ett mätverktyg. Precis, men vad heter verktyget?
Mikrometer = En "vanlig" mikrometer (mätdon) har en upplösning på 0.01 mm (10 μm). Helt Rätt!
Min BMW har differentialhuset gjort i aluminium = Frågan är väll om det är klumpen som snurrar eller det är klumpen sitter i som är differentialhuset. Här är ni inne på rätt spår, men inte i mål.
oljetrycksgivare = Det är väl oljepumpen som skapar oljetrycket Rätt! oljetryckssensorn mäter det. Sensor är svengelska, det heter mätare.
Stötdämpare = skall kanke vara svängningsdämpare? Helt rätt!
Varvräknare = Är det en laptimer eller motorhastighetsmätare? Helt rätt! En laptimer (svengelska igen) är en varvräknare, men vad heter instrumentet det står RPM, UPM eller giri/min på?
Vassa kammar = "Vassa kammar" är ju ... trubbigare än "slöa". Helt rätt!

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Andra försöket...

Bromsolja? Smörjer du bromsarna?

Kurvhandtag, handtag tillverkade av kurvor då eller?

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Då knyter vi ihop säcken, så att vi kan koncentrera oss på de trådar som gör att våra bilar går fortare.

Här kommer lösningarna på de ord/meningar där jag inte fått tillfredställande svar.

Bromsolja = Smörjer väldigt dåligt, tvärtom, den går bra att använda som skärvätska.
Bussfil = De fordon som får köra i bussfilen, är de som har en turlista att följa. Om de är registrerade som buss, lastbil eller personbil har ingen betydelse.
Regelbundet = Här fick jag i.o.f.s. en lösning, men den fokuserade på ordet "byter". Min lösning fokuserar på ordet "regelbundet". Ordet regelbundet (bundet av regler) beskriver HUR något görs, det lägger ingen vikt vid när, eller hur ofta.
Kurvhandtag = om man skall hålla i sig för att det svänger för mycket, bör man välja en punkt som ligger längs den horisontella/transversella linjen som går genom kroppens tyngdpunkt (det inre dörrhandtaget eller sittdynan exempelvis).
Mikrometer = Verktyget som mäter decaμm heter: Bygelmätskruv.
Differentialhuset, är på de allra flesta BMW gjort av stål. Slutväxelhuset däremot, är oftast gjort i aluminium.
Varvräknare = Här hade jag hoppats att lära mig något. Är det ingen som vet vad instrumentet heter? om ingen har något bättre förslag, föreslår jag: Motor(rotations)frekvensvisare.

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag tänker nog fortsätta säga både varvräknare och mikrometer. Det är liksom praktiskt att folk begriper vad jag pratar om.
Att något sker regelbundet är också ganska vedertaget i svenska språket och det får du nog svårt att få folk att ändra på.
Bakåtsträvare...*suck*

Slåtte
Här sen Nov 2002

Vad är framvagn och bakvagn för något då?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilrelaterad språkkurs
<<   1, 2
4656 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande