| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Val av bromsbelägg
|
<< 1, 2 3778 besök totalt |
För det första så är det omöjligt att hålla skivorna inkörda då man kör på gata för att kombinationen kalla bromsar och fjösiga bromsningar gör att beläggningen slits bort och för det andra har jag empiriskt stöd för att säga att PFC-97 sliter skivor mer ÄVEN vid rätt inbromsade skivor och belägg på en ren racebil. Däremot räcker beläggen längre än t ex Pagid RS19. Vi har kört med PFC 97 som vi fö fick mer eller mindre gratis hela säsongen 2004. Under test, träning samt kval fram till 24h körde vi med Carbopad. I 24h körde vi med Pagid RS29 för vi fick spons på dem och de funkade också bra. Nu har vi bytt till Carbopad igen trots att vi har flera uppsättningar Pagid RS29 kvar. Vår erfarenhet visar att PFC 97 har högst friktion beläggen räcker länge men de sliter på skivorna betydligt mer än Carbopad och Pagid, detta på en ren racebil som ändå har optimala förhållande vad gäller inbäddning av bromsar. På en gatbil så har man inte dessa ideala förhållandet och då är plötsligt det aggressiva bromsdammet och slitaget på skivorna som man får med kalla PFC 97 ett relativt stort problem. Det gör att man knappast kan påstå att PFC 97 är ett bra belägg för den som både kör på gata och bana. På en Porsche är det dock snabbt gjort att byta belägg så ett alternativ kan ju vara att ha ett banbelägg och ett gatbelägg, dock kvarstår problemet med inbäddning/inkörning som då dessutom måste göras varje gång man byter belägg. EDIT: Som ytterligtare stöd för min tes så kolla in denna länk från PEAN: http://www.peansweden.se/pfcbelagg.h |
||||
|
Vi har som sagt inte haft några som helst problem med bromsskiveslitage. Det har vi visserligen inte haft med Mintex-beläggen heller, som vi också kört med, men där har beläggen gått åt i rask takt istället.
Men så säljer vi inga konkurrerande belägg heller.
Det är väl som vanligt, höra sig för vad som funkar för andra och sedan testa. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
|
Vare sig ni är sugna på PF eller Carbopad/Pagid rekommenderar jag att ni tar kontakt med Per Stacke som saluför PF för att balansera upp den information vi fått här i tråden från Johann som själv saluför alternativa belägg.
Min erfarenhet i beläggfrågan är att jag tycker att PFC97 visserligen dammar men biter väldigt bra, även när de är varma, skivslitage kan jag inte uttala mig om än. Som referens har jag dock endast Ferodo RS23 som också var bra, om än med mindre bett. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
|
Måste faktist försvara EBC (greenstuff)beläggen lite men vill samtidigt inte påstå att de är några superbelägg. Första gången jag satte på dem på en bil var en vanlig gatbil (Alfa 75a) jag åkte enstaka banmöten med. Först gick dom hela vintern på gata och fungerade helt ok. Våren kom och jag frestade dem hårt på min favoritväg och efter bara några kurvor börjar de överhetta men jag lät de jobba vidare och räknade med byte innom kort (när jag kom hem eller så). men det vart inte gjort och efter ca: 20mil normal körning så känndes de helt ok igen så de fick gå vidare eftersom de inte var slitna eller såg konstiga ut när jag kollade dem. Sedan åkte jag ner till Sviesta och skulle hålla förarkurs bilen fick gå ett antal varv som buss för visning av spår mm. Framåt eftermiddagen fick jag tid att åka lite själv och till min förvåning håller beläggen!
Satt sedan greenstuff i min frus GTV6a bromsade dem direkt till fading så de vart helt överhettade och körde till dem några mil så de fick sätta sig igen, efter det höll dom för en hel dag på Gotland (ca:80l bensin) och det är fortfarande mer än hälften kvar. Trots detta vet jag att det finns bättre klossar men helt skräp är dom inte, jag har åkt på klossar som skall vara väldigt bra men inte hållt i närheten av EBC greenstuff som trots allt är klassade som sportiga gatbelägg. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Nej, I vart fall inte från min sida. Frågan blir dock lite delikat när man dels gärna vill delge sina erfarenheter, i detta fall säkert välgrundade, och i nästa fall har ekonomiska intressen i valet (Även om det ekonomiska intresset i sig kommer av att man fastnat för en produkt man tycker är bra.) _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
För att det inte ska bli några "felaktiga signaler till andra eventuella köpare" så ska jag berätta att både skivor och belägg var nya, och kördes in helt enligt Stackes instruktioner. Och precis som Johann skrev så tycker jag också att PFC-97 är bra belägg, kanske blir det nästa gång om priset är rätt. Men i mitt fall så kvarstår faktumet. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
Val av bromsbelägg
Kan kanskje tilfore debatten noe. Sjekk www.hawkperformance.com. Det finnes to store produsenter i USA, PFC og Hawkperformance. I racing der borte er de vel like store, Hawkperformance er offisiell leverandor til SCCA (Sports Car Club of America), og Kenny Bräck brukte dem i Indy Car, bl a. I Sverige kjorer Camaro Cup på dem. Grunnen til at man skal se på amerikanske klosser er at der har man alltid kjort store tunge biler med små hjul, gjerne 14 og 15 tom. Det sier seg selv at bremsene har måttet tåle en enorm belastning, og det er dette som har skapt PFC og Hawkperformance. Forskjellen mellom disse og tradisjonelle europeiske merker er det store innholdet av carbonfiber, som gjor at bremsene tåler MYE mer. Vi har i mange år brukt Hawkperformance i racing her i Norge (Neon Cup, Peugeot 206 Cup, Roadsport, Special Saloon mm). Forskjellen mellom PFC og Hawkperformance er i vår erfaring at PFC har for liten range, dvs at de kun har klosser som er i den ekstreme delen av skalaen, for racing. De er veldig aggressive mot skivene hvor det bl a lett oppstår herdesprekker i tillegg til stor slitasje. For "vanlig" bruk har Hawkperformance bedre utvalg. Hawkperformance's Blue 9012 vil antagelig passe perfekt: Meget bra på bane (Ref Porsche i Roadsport), og akseptabel til daglig bruk. Dessverre er det slik at stover det ikke eller bråker det ikke, så bremser det jo heller ikke! Derfor ser det ut til at man må leve med slike plager, i hvert fall en stund til. Bl a kommer Hawkperformance nå med en stor range kjeramiske klosser som skal stove mindre og bremse ennå bedre. MVH Sigurd Krane _________________ Sigurd Krane |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Val av bromsbelägg
|
<< 1, 2 3778 besök totalt |