| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Är 60 profil inte att föredra på en V40?
|
786 besök totalt |
|
Hejsan! Är helt ny här på forumet! Även om jag spanat in er ett tag...
Ska köra lite bana med min V40 T4 nästa år är det tänkt och nya däck behövs. 15" är lätt och billigt, men är 205-60-R15 onödigt högt? Finns även 205-55-R16. original är det 205-50-R16 så ovanstående ska nog gå dit utan problem. Frågan är alltså hur de olika höjderna skiljer sig och upplevs när man kör. om det spelar någon roll så är bilen sänkt och har gula koni runt om. _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
|
Tjenare!
Glöm inte fixa till signaturen så inte forum- kommer och tar dig i örat... de är snabba med sånt här
Vad väger skåpet? Du borde nog kunna köra på 205/55 R15 (0.8% mindre än original) så kan du ha lätta fälgar och komma över billiga däck (t.ex. hos Dahlbäck). 205/50 R16 finns ju som sagt som R-däck, men utbuden är bättre i 15" och priserna likaså. Du kan även testa 215/50 R15 (2.5% mindre än original) om du vill ha lite mer bredd på sulorna. Just den dimensionen är jag lite nyfiken på, iaf så är de billiga hos Dahlbäck de med nu. En komplett uppsättning för en bit över 3000kr är rena fyndet
Själv ska jag köra 205/50 R15 på OZ Crono Evolutionfälgar till våren... kan bli skoj när man ska ut på banan sen! _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
|
Forum-
is in the building
Fixa namn pronto, annars raderar jag dit alternativa liv här på rejsa
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
|
Jag trodde det uppdaterades på alla inlägg jag skrivit, retroaktivt.
Men nu så ska det fungera! Blir nog 205-60-R15 om de finns kvar. Tokbilligt! _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
![]() |
Däck för banåka
|
786 besök totalt |