| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Torsen diff i Audi quattro
|
1844 besök totalt |
|
Jag håller på med drivlinan på en formula student bil. Håller på att jaga torsen diffar men har problem med att hitta i vilka audi quattro årsmodeller som den lilla helgjutna torsen diffen sitter i. Hoppas jag är i rätt forum. _________________ Martin Lund |
||
|
Re: Torsen diff i Audi quattro
http://www.torsen.com/fsae/fsaefaq.h /Bo PS. Trådstöld: Nån som har koll på vart jag kan hitta väldigt små öppna diffar för typ 120 kilo fordon med tio häst? DS _________________ Bo Danerius |
||
|
Problemet är att det sitter olika diff typer i olika årsmodeller.
Den öppna sitter i tidigare moddeller och jag skulle vilja veta från vilket årtal som den helgjutna börjar sitta monterad. Dessutom så har dom större quattro bilarna typ rs4 en större tyngre diff. Dom diffarna du kollar efter kanske kan finnas på ATV's. _________________ Martin Lund |
||
Kontakta Torsen o hör va de säger. Har för mej att jag sett på nåt FSAE-teams sida en mera komplett lista över vilka diffar som sitter i vilka Audis. Men tänker inte ta gift på det.
Har kollat lite på ATV:er men de dom har diffar sitter dels mest på de större modellerna så storleken blir fel. O dels så är prisbilden tyvärr uppåt väggarna. /Bo _________________ Bo Danerius |
||
|
Hmpf
Läs än en gång på Torsen sida. Det står uttryckligen vilken generation/årsmod du ska använda. Det är dock ett himla läge att köpa en diff av dem för $360. Billigt, nytt och enkelt. Tror den "nya" är från den gamla 016-lådan medan den "gamla" sitter i den nyare 01A lådan ("nya" och "gamla" är på det sätt Torsen hänvisar, dvs den gamla student special är från en nyare låda än den nya och tvärtom - läs på Torsens sida en gång till). Diffar till lätta fordon? Tror det sitter jättesmå No-Slip diffar på tex industri-golvtvättar - du vet såna man sätter sig på och tvättar golv med medan man kör. ja iaf, det är små diffar iaf. Men du allvarligt. Bygg en egen rampdiff istället. Ta en BMW E30 rampdiff, toklätta huset. Jag önskar då att vi gjort det med vår SAE bil när vi byggde den. Vi bromsade bara på diff huset och det gjorde att när vi mosade på bromsen med ett hjul i luften, ja då snurrade hjulet i luften åt fel håll. Inte snyggt när den slår i marken med fel rotationsriktning. Vidare kan man konstatera att det blir lite tråkia egenskaper när ett hjul är i luften och man ligger på gas också. Gå inte på det där argumentet att "jaja, men man kör ju aldrig så fort". Åk sedan på Baltic open som går på Go Cart bana och inse att det gör man visst det... Ropen skalla, rampdiff åt alla (iaf på SAE bilar). _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1844 besök totalt |