Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Säljer aluminium och skär ut efter CAD-ritning i sthlm ?!
3152 besök totalt
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Ja, har typ gjort färdigt min adapterplatta men skulle behöva köpa material till den. och tanken var att eftersom nån firma ändå måste skära ut en fyrkantig plåtbit kan de kanske lika gärna skära ut efter en CAD-ritning. Hålen kommer jag att borra själv i efterhand men konturerna vore ju kul att få klart på en gång. Är så drygt att såga 10-15 mm alu med sticksågen.

Så, är det nån som vet något företag som dels säljer aluminium men som också har möjligheten att skära ut plåten efter ritning ?

Skall ligga i sthlm som sagt.

Tack på förhand alla galningar!

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Säljer aluminium och skär ut efter CAD-ritning i sthlm ?

_maniac_ skrev:
Ja, har typ gjort färdigt min adapterplatta men skulle behöva köpa material till den. och tanken var att eftersom nån firma ändå måste skära ut en fyrkantig plåtbit kan de kanske lika gärna skära ut efter en CAD-ritning. Hålen kommer jag att borra själv i efterhand men konturerna vore ju kul att få klart på en gång. Är så drygt att såga 10-15 mm alu med sticksågen.

Så, är det nån som vet något företag som dels säljer aluminium men som också har möjligheten att skära ut plåten efter ritning ?

Skall ligga i sthlm som sagt.

Tack på förhand alla galningar!

Har 10mm aluplåt liggandes samt en flerop ståendes. Ligger i och för sig inte i Stockholm utan i Huddinge.

stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
ah, jag menade storstockholm. bor själv i Haninge. SÅ det är perfekt. Jag är inte 100 på att jag ska ha just 10 mm. har inte gjort slutgiltiga mätningen än. Har du i fler tjocklekar än så? I vilket fall, vad ska du ha för en cirka 50x50 cm bit ? Du har ingen möjlighet att skära ut eller ?

Tack!

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

nu har du ju redan löst det, men jag kan ju passa på att berätta för någon annan som kanske är intresserad:

Kör själv 12mm med sticksåg utan problem, gäller bara att välja rätt sågklinga samt fylla en blomspruta med T-sprit och ha det som skärmedel. Då håller bladen ca 1 meter istället för 15 cm och det blir någorlunda snygg skäryta.
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Vet inte om det är löst än. får se.

Men okey. Sticksågen hänger med upp till en 12 mm iaf. jag har sågat typ 5-7 mm och det funkar kalas. Måste ställa in rätt vinkel på bladet bara å sen som sagt ha mycket t-sprit. Man ska inte använda de allra grövsta träbladen, de som ser ut som en fogsvans. Utan tänderna ska va lagom stora. Men absolut inga pulverblad eller väldigt fina tänder. Det ska tugga lagom. Hehe.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

_maniac_ skrev:
ah, jag menade storstockholm. bor själv i Haninge. SÅ det är perfekt. Jag är inte 100 på att jag ska ha just 10 mm. har inte gjort slutgiltiga mätningen än. Har du i fler tjocklekar än så? I vilket fall, vad ska du ha för en cirka 50x50 cm bit ? Du har ingen möjlighet att skära ut eller ?

Tack!

Skrev ju att en flerop stod och väntade. Har kanske andra tjocklekar också.

"Kör själv 12mm med sticksåg utan problem, gäller bara att välja rätt sågklinga samt fylla en blomspruta med T-sprit och ha det som skärmedel. Då håller bladen ca 1 meter istället för 15 cm och det blir någorlunda snygg skäryta. "

Lovar att en fräsch pinnfräs ger ännu snyggare yta :-)

Lund
Här sen Feb 2003

_maniac_ skrev:
Vet inte om det är löst än. får se.

Men okey. Sticksågen hänger med upp till en 12 mm iaf. jag har sågat typ 5-7 mm och det funkar kalas. Måste ställa in rätt vinkel på bladet bara å sen som sagt ha mycket t-sprit. Man ska inte använda de allra grövsta träbladen, de som ser ut som en fogsvans. Utan tänderna ska va lagom stora. Men absolut inga pulverblad eller väldigt fina tänder. Det ska tugga lagom. Hehe.

annars kan du köpa blad avsedda för metall
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:

annars kan du köpa blad avsedda för metall

Vanlig fulalu är så pass mjukt att det går bra med lite snällare "träblad". Har man en hjälpande hand som sprayar t-dojjan så kan man mata på rätt bra. thumbs up

stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
ah,okej va inte familjär med facktermen "flerop" hehe.

Men perfekt! Då tar jag reda på tjocklek och färdigställer CAD-ritningen. Vilket format vill du ha ritningen i ? Samt vad är minsta håldiameter som fräsen klarar av ?

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

_maniac_ skrev:
ah,okej va inte familjär med facktermen "flerop" hehe.

Men perfekt! Då tar jag reda på tjocklek och färdigställer CAD-ritningen. Vilket format vill du ha ritningen i ? Samt vad är minsta håldiameter som fräsen klarar av ?

Man kan bli lite blind på hjärnan ibland. Tror de flesta förekommande cadfilerna på marknaden går bra, hittar du något som en rysk forskare har tagit fram på egen hand och bara använder i sitt labb kanske det blir problem men alla kommersiella fungerar.

Minsta håldiameter om man vill ha lite ekonomi i det 6mm fräsning, samt borrning 1mm

stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Japp, nu är ritningen klar iaf. Jag satsar på det här hoppas att jag har gjort rätt. Om inte kommer inte växellåda och motor va koaxiala. hehe. Yeahyeah. Det visar sig.

Jag PM:ar dig rolle om pris, mail, format osv.

Screenshot:

Citera
Skruva banåkabil
3152 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande