| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hur är corvette C4 hjulupphängning?
|
3217 besök totalt |
|
som topcien lyder.. vet inte rikigt vad det heter men det har ju mycket med länkarmar och så att göra. så inte hjulen förflyttar sig för mycket? alltså hur bra är covettens hjulupphängning för bana? med coilovers inte bladfjädrar. |
||
|
Prova sökfunktionen
Annars är nog Göran Malmbergs väghållningsboken en bra bok. Han dyker väl iofs upp här och ger dig ett råd eller två. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Länk till väghållingsboken, se
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i _________________ Johan Sjölinder |
||
Gjorde det.. =) men hittade inget.. i väghållnings boken är det väl mycket grekiska? för mig eller kan man först utränkingar och så även om man inte är så haj på matte? För det står väl inte vilka bilar som har vilken fördel/ nackdel? |
||
Boken är lättbegriplig för de flesta som har intresset men inte de högre teoretiska kunskaperna. Den refererar inte så mycket till vilka bilar man lämpligen tar delar ifrån utan informerar och åskådliggör skillnader och resultat med tex olika längder, vinklar och infästningar av bärarmar. I steg två, när man lärt sig vad man skall leta efter, är det bara att söka rätt på lämpliga komponenter eller tillverka egna beroende på kunskap, färdighet, tid och pengar. Jag tycker boken är jättebra. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Det skiljer en hel del mellen C4 och C4.
Det du har....-84 -> -87 har en helt annan spindel än -88 -> -96. Båda är dock bra......faktiskt något av det bättre som finns på standardbilar. Bladfjädern är en utomordentlg konstruktion......men på bana har jag en kännsla av att den höjer framänden lite väl mycket när det kränger. Jag kommer att montera bort min, till nästa år.....och bara köra med coilovers (jag har både och idag). Dom fjädrar som jag såg på din sida.....ser väl klena ut. Jag kommer att åka med 1300 - 1750 lbs. Jag är också lite frågande när det gäller lutningen på övre bärarnen ( i bilens längdriktning) men jag har inte fått någon klarhet i vilken nytta eller skada den gör. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Vi kör med en utvecklad variant av den tvärgående bladfjädern som fungerar utmärkt. Naturligtvis är den betydligt tuffare än original, dock. Vi kan ställa fjäderkonstant + ride hight i princip hur vi vill utan att behöva byta någonting. Detta gör att man mycket enkelt ställer om bilen för varja bana. Dessutom innebär den mycket lätta kompositfjäderlösning som Corvetterna har att fjädervikten är fjädrad vikt. Kör man med coilovers borde man ju öka den ofjädrade vikten, eller hur? Min fråga är, vad vinner man egentligen med coilovers i detta fall?
Med den flexibiltet vi har i fråga om ställbarhet + att fjädern innebär fjädrad vikt är jag en smula skeptisk till byte. Men förklara gärna varför man bör använda coilovers istället, jag har haft fel förr... MVH/ Michael Karpers |
||
|
citat:
Jag är också lite frågande när det gäller lutningen på övre bärarnen ( i bilens längdriktning) men jag har inte fått någon klarhet i vilken nytta eller skada den gör. om den är lägre bakåt ger det anti-nig vid bromsing. Samma sak som jacking(anti-kräng) fast längs bilen. Allså en del av den fjädrade viktens viktförstjuning går ej genom fjädrarna utan direkt ner i däcket. Vad man vinner är att bilen inte niger lika mycket vid broms. _________________ Johan Sjölinder |
||
och det man förlorar....är att man har en delvis låst fjädring... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Man kan väl i stort säga att hjulupphängningen är rätt normal A-armskonstruktion. Lite ålderstigen layout, men den fungerar. Ska man få till en "upp to date" hjulupphängning så krävs rätt omfattande arbete enär upprights och spindlar som passar knappast finns som standard detaljer. Lite krångligt att förklara så här på forumet, men bor Du i Stockholm så kom till SLC;s moter på Bilsportmässan så kan jag förklara bättre. Som Butterfly beskriver så låser man fjädringsrörelse vid inbrömsning. Fast nödvändigtvis inte helt utan proportionelt mot lastväxlingen. Det blir även en ökande castervinkel för det-de hjul som fjädrar in. Till vilken grad dessa saker är en olägenhet kan diskuteras. Det blir inte okörbart i vart fall, men inte ligger det på pluss sidan direkt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
Vad är det som saknas i spindeln..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Är det någon som orkar mäta massa mått åt mig???
se bild (flik 3/sida 3) så finns det en bra bild vad jag behöver, hmm lite till sen bara
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3217 besök totalt |