Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3927 besök totalt |
R-däck på gatan?
har beställt 2 uppsätningar brigdstone re540s däck. 205/60*15, 215/45*17 å 255/40*17. RIKTIGT bar priser hos dahlbäck just nu! 15" är till mina ban fälgar men 17" tänkte jag ha på gat fälgarna. hur bra/dåligt funkar dessa däck på gatan? åker inte med bilen varje dag utan bara i bland och då blir det ganska "inspirerad" åkning. _________________ Nicklas Flor'en Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14 |
||||||
Det du lär märka mest är blästrandet av skärmkanterna.
Greppet finns där naturligtvis men att använda det fullt ut på gatan behöver inte vara en bra idé ![]() |
||||||
Vad har du för webläsare?? ![]() _________________ /David Söderblom |
||||||
Jag har kört ganska många mil på gatan med r-däck, jag har då aldrig råkat ut för några blästrade skärmkanter eller något annat. Man kör väl inte på grusvägar heller, eller hur menar du? ![]() Vad gäller greppet så är det en viss skillnad mot gatdäck, r-däcken måste komma upp i temp ca 50-60 grader innan de börjar klistra ordentligt, denna temp kan det vara svårt att uppnå när man kör på gatan. Gatdäck ger fullt grepp direkt, men börjar bli överhettade vid 50-60 grader. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||
Jag har fått en del blästrade kanter. Det gick rätt fort och lackning behövs nu.
Det du alltid har oavsett temp är styrrespons och känsla, dvs rolighetshöjande egenskaper. Jag fick en avsevärd förbättring av placeringssäkerheten när jag bytte till R-däck. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||
![]() ![]() beställningsdags... ![]() ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Haha. jag testade först i Webbläsaren Safari (vi har mac på jobbet) och sen med Explorer... Du har rätt... Det är olika sidor med olika priser som laddas... Och här på jobbet är det inga cache-filer som ligger och spökar heller... Undrar varför? Men Explorerpriserna gick ju inte att klaga på alls... Det är ju nästan så att man kissar på sig och blir akut köpsugen ![]() |
||||||
Det var felet för mig också! Mycket konstigt! När jag såg dessa priser kände jag mig "tvingad" att beställa 4stycken 16 tummare och ett par 265/35-18. Blev visst även fyra stycken 15 tummare på samma beställning ; ) _________________ Jonas Edling |
||||||
|
||||||
Jag har iofs inte kört på dåligt underhållna vägar men jag har inte fått några stenskott på eller omkring skärmarna. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||
Håller med om blästringen, har ordentligt nerslitet i botten på bakskärmen och i skärmarna, men de är smällar man får ta
![]() Beror på hur skärmarna är konstruerade. Angående grepp så tycker jag det är skitbra grepp, även fast dom är kalla (så länge vi inte snackar run 0 gradigt). Klart det blir bättre när dom är varma men grepp finns det gott om. I.a.f på mina 540s (köpte på förra REA:N =) ) _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Jag kör också på re540s, greppet är suveränt
![]() ![]() ![]() De greppar bra kalla (på gatan) också. Men det riktigt klistriga greppet kommer först när man fått upp tempen i dem. Ska kanske tillägga att jag ställer av banåka-bilen omkring 1'a oktober, så jag vet inte alls hur de greppar vid lite lägre utetemp. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||
![]() |
||||||
Hjälp jag har impulshandlat 10däck!!....
Nån som vet vad frakten är? Nån som vet om B-stone 540:isar 205/55/16 funkar på en Ford ST220 eller om bilen är för tung? Mvh _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Jag håller inte med om RE540 har bra grepp kallt. Jag tycker dom har mycket sämre grepp kallt än Pirelli PZeroC och Yoki 008, dessa har ju i nästan samma grepp direkt från depån men RE540 tar ca 2 varv innan dom funkar bra. Det var länge sen jag åkte bana med gatdäck, men jag har inget minne av gatdäck kännts så hala som kalla RE540 gör.... fast jag kanske lurar mig eftersom jag vet hur bra dom är när dom är uppe i rätt temp.
Jag har 225:or och ekipaget väger ca 1130 kg (924) Inget r-däck jag hade valt att ha till inspirerad gatkörning, så inspirerat ska man inte köra på gata så att dom kommer upp i driftstemp.... _________________ Pär Hylander |
||||||
750 för 8 fick jag betala _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||||
Tack, strax under 100 lappen mao... Tror ni St220:in funkar med 205:or eller blir det för tungt? /pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3927 besök totalt |