Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9679 besök totalt |
Dahlbäck hade tidigare ventilkåpor till Audifemman i kolfiber,lanserades i samband med premiärvisningen av Golfen-försökte hitta den på hemsidan nu, men den verkar ha utgått ur sortimentet? En bidragande orsak kan ju ha varit priset, 12-15000 vill jag minnas att den kostade...och då är det iofs endast locket till ventilkåpan, enda funktionen det fyller är att täcka tändstiften
![]() ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Du menar som gjutjärn och aluminium? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Syftar du på bla Volvos cylinderfoder?? Byta ventilkåpan på en av Volvos nyare motorer lär ju inte funka så bra heller då den är monterade med ett skruvantal som går mot oändligheten och även fyller funktionen att hålla fast kamaxlarna istället för att ha separata "kamöverfall". _________________ /David Söderblom |
||||
Det är så där många skruvar på dom vanliga motorerna också. På min motor (S50) sitter alukåpan med 20 st skruvar. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Priset antas ligga på cirka 32k euro.
För högt för att jag ska kunna gå "back to basic", men helt klart ett kul initativ. ![]() 1-serien klassar inte in under xTCC, det kan ju kanske ha med modellvalet att göra? _________________ /Anton Lillsund |
||||
Klart att det är för homologiseringen. ![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Jag menar att värmeutvidgningstalen för alu och kolfiberkomposit ska väldigt skilda från varandra. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Är det inte så att BMW har fått sina sexor varvtalsreglerade i WTCC för att de ananrs skall ha blivit för starka? Har för mig att jag hörde det utav kommentatorerna vid ett lopp här i våras. Så nu är det väl dags att BMW utökar lednignen igen genom att homoglobera in en ny 4:a då
![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Det är ju synd att de redan nu antalsbegränsar den, det verkar ju vara en vettig startpunkt som begagnad om 5-10 år
![]() Men de kanske kommer att släppa en homologeringsspecialare av 320 varje år framöver allt eftersom de optimerar efter reglementet? Blir det 5 cylindar nästa år kanske? ![]() |
||||
Re: BMW 320si - Är det bara BMW som läser på rejsa?
Saken är väl den att när Alfa skulle skapa 156 GTA fanns det väldigt många kriterier som skulle tillmötesgås i en och samma bil. Dels det lyxigare och potenta med en top-of-the-line GT-vagn, dels racingarvet från GTA modellerna innan. Man hade nog helt enkelt inte resurser att bygga två separata modeller. Ser man det så förklarar det mycket av hur en 156 GTA är idag. Vill man plocka fram mer GTA och mindre lyx GT vagn, så får man göra en del modifieringar, vilket jag är i färd med. Tyvärr kostar det en (rejäl) slant, men vad gör man inte när man är förälskad? Jag blir nyförälskad i den bilen minst en gång i veckan, och det finns det nog inte många bilar på denna sidan 500k-strecket som kan åstadkomma... ![]() ![]() |
||||
Njaa, det var väl nästan tvärt om... ![]() 9000 rpm för 6 cyl, 8750 för 5 cyl och 8500 för 4 cyl. Tror det har att göra med att bl.a friktionen dvs effektbortfallet är större med fler cylindrar. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Mats, jag förstår vad du menar.
Men vad gäller namnet GTA och vad det förpliktigar så skall det vara en lättad GT-vagn. 156 GTA är en GT-vagn, men lättad är den inte. Men att den skulle vara ett lok håller jag inte med om. Den är t.ex. avsevärt lättare än en 320si. Jag kan förstå argumentet att det skall vara en fyra i, men jag hade aldrig bytt bort den underbart potent rejsiga sexan mot en fyra. F.ö. är fjädringssättningen klart styvare än övriga 156 modeller, större bromsar, skålade stolar, direktare styrning etc. Racingattribut mao. |
||||
Det finns ju dessutom ingen sexa som klassar in längre, 320i är ju numera 4 cylindrig. Motorn i 320si saknar Valvetronic och har ett traditionellt gasspjäll. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
MAo var det oundvikligt att bygga en hedlig fyra igen då. Detta borde väl även innebära lägre kostnader och de raka sexorna är väl så insålda som de kan bli nu...
![]() Hur många ex byggdes det utav M3 CSL? Var det fler? om det rör sig i samma antal så borde det ju iaf komma ett fåtal hit till sverige. Kungen vill väl ha en ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Kul initiativ även om det mest verker vara en PR-grej.
Vore roligare om BMW sneglade lite på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Kristian Elisson |
||||
Kolfiberventilkåpor har funnits på BMW's s motorer i racing länge. Har b l a sett på Axehults E36 med S42? motorn för ett par år sen på Knutstorp. Här är en bild jag hittade på Fredrik Eklunds gamla STCC bil.
![]() Hittade bilden på www.touringcartrophy.com , deras annonsmarknad är helt sjuk... Motorn är nyligen genomgången av Köhler står det att läsa i texten ![]() För övrigt verkar si'n trevlig, men jag antar att det finns både AC, ASC, PDC, EDC och en massa annat skit som kunde plockas bort för att göra en riktigt kul bil. Viktminskning på 10 kilo är ju tramsigt att ens nämna, bara att välja bort hi-fi paketet så är den saken fixad. Kul initiativ i vilket fall som helst ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9679 besök totalt |