Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW 320si - Är det bara BMW som läser på rejsa?
<<   1, 2, 3   >>
9679 besök totalt
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Dahlbäck hade tidigare ventilkåpor till Audifemman i kolfiber,lanserades i samband med premiärvisningen av Golfen-försökte hitta den på hemsidan nu, men den verkar ha utgått ur sortimentet? En bidragande orsak kan ju ha varit priset, 12-15000 vill jag minnas att den kostade...och då är det iofs endast locket till ventilkåpan, enda funktionen det fyller är att täcka tändstiften


_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19102


Trådstartare
Turbo² skrev:
Intressant att de använt en kolfiberventilkåpa

då alla "professorer" och förståsigpåare hävdar så bestämt att det inte går pga att värmeutvecklingen är olika i materialen (alu/kolfiber) som gör att de rör sig olika vilket ger otätheter.



Du menar som gjutjärn och aluminium?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



MaZ skrev:
Turbo² skrev:
Intressant att de använt en kolfiberventilkåpa

då alla "professorer" och förståsigpåare hävdar så bestämt att det inte går pga att värmeutvecklingen är olika i materialen (alu/kolfiber) som gör att de rör sig olika vilket ger otätheter.



Du menar som gjutjärn och aluminium?


Syftar du på bla Volvos cylinderfoder??

Byta ventilkåpan på en av Volvos nyare motorer lär ju inte funka så bra heller då den är monterade med ett skruvantal som går mot oändligheten och även fyller funktionen att hålla fast kamaxlarna istället för att ha separata "kamöverfall".

_________________
/David Söderblom
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Detta känns ju lite som back to basic (om nu E30 får vara basic ), men varför gjorde de inte detta med 1-serien istället?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Kul med homologerings-specialare thumbs up
Ska bli kul att kolla närmare på när den kommer ut..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



NiklasFalk skrev:
Är det inte väldigt många skruvar för ventilkåpan? Det är väl inte vanligt med så många om man har samma material (Alu/Alu)?


Det är så där många skruvar på dom vanliga motorerna också. På min motor (S50) sitter alukåpan med 20 st skruvar.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Priset antas ligga på cirka 32k euro.
För högt för att jag ska kunna gå "back to basic", men helt klart ett kul initativ. thumbs up

1-serien klassar inte in under xTCC, det kan ju kanske ha med modellvalet att göra?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Arne skrev:
Kul med homologerings-specialare thumbs up
Ska bli kul att kolla närmare på när den kommer ut..


Jepps .. Undras hur mycket special där är i konstruktionen för att kunna utnyttja reglementet maximalt.
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 161



Med det antagna låga priset EUR 32k och endast 2600 ex så lär det inte bli många om ens någon som hittar till lilla sverige.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Anton Lillsund skrev:
Priset antas ligga på cirka 32k euro.
För högt för att jag ska kunna gå "back to basic", men helt klart ett kul initativ. thumbs up

1-serien klassar inte in under xTCC, det kan ju kanske ha med modellvalet att göra?


Klart att det är för homologiseringen. Tänkte ju inte jag på.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



MaZ skrev:
Turbo² skrev:
Intressant att de använt en kolfiberventilkåpa

då alla "professorer" och förståsigpåare hävdar så bestämt att det inte går pga att värmeutvecklingen är olika i materialen (alu/kolfiber) som gör att de rör sig olika vilket ger otätheter.



Du menar som gjutjärn och aluminium?


Jag menar att värmeutvidgningstalen för alu och kolfiberkomposit ska väldigt skilda från varandra.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Är det inte så att BMW har fått sina sexor varvtalsreglerade i WTCC för att de ananrs skall ha blivit för starka? Har för mig att jag hörde det utav kommentatorerna vid ett lopp här i våras. Så nu är det väl dags att BMW utökar lednignen igen genom att homoglobera in en ny 4:a då .

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



Det är ju synd att de redan nu antalsbegränsar den, det verkar ju vara en vettig startpunkt som begagnad om 5-10 år

Men de kanske kommer att släppa en homologeringsspecialare av 320 varje år framöver allt eftersom de optimerar efter reglementet?
Blir det 5 cylindar nästa år kanske?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Fredric Morenius
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 31



Re: BMW 320si - Är det bara BMW som läser på rejsa?

MaZ skrev:

Varför fattar inte Alfa att det är precis sådär dom borde gjort när dom skapade 156/147 GTA.
Jag börjar vackla, är det bara BMW som är rätt för oss (med vanlig lön) som inte vill ha massa junk i bilen?

Saken är väl den att när Alfa skulle skapa 156 GTA fanns det väldigt många kriterier som skulle tillmötesgås i en och samma bil. Dels det lyxigare och potenta med en top-of-the-line GT-vagn, dels racingarvet från GTA modellerna innan. Man hade nog helt enkelt inte resurser att bygga två separata modeller. Ser man det så förklarar det mycket av hur en 156 GTA är idag. Vill man plocka fram mer GTA och mindre lyx GT vagn, så får man göra en del modifieringar, vilket jag är i färd med. Tyvärr kostar det en (rejäl) slant, men vad gör man inte när man är förälskad? Jag blir nyförälskad i den bilen minst en gång i veckan, och det finns det nog inte många bilar på denna sidan 500k-strecket som kan åstadkomma...
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



TheProphet skrev:
Är det inte så att BMW har fått sina sexor varvtalsreglerade i WTCC för att de ananrs skall ha blivit för starka? Har för mig att jag hörde det utav kommentatorerna vid ett lopp här i våras. Så nu är det väl dags att BMW utökar lednignen igen genom att homoglobera in en ny 4:a då .


Njaa, det var väl nästan tvärt om...
9000 rpm för 6 cyl, 8750 för 5 cyl och 8500 för 4 cyl.
Tror det har att göra med att bl.a friktionen dvs effektbortfallet är större med fler cylindrar.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19102


Trådstartare
Pax, Jag hävdar fortfarande att de borde döpt den till QV. 156 GTA är ett lok, en lättad bil med en uppskrämd fyra är det enda som får kallas GTA i min bok.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredric Morenius
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 31



Mats, jag förstår vad du menar.

Men vad gäller namnet GTA och vad det förpliktigar så skall det vara en lättad GT-vagn. 156 GTA är en GT-vagn, men lättad är den inte. Men att den skulle vara ett lok håller jag inte med om. Den är t.ex. avsevärt lättare än en 320si. Jag kan förstå argumentet att det skall vara en fyra i, men jag hade aldrig bytt bort den underbart potent rejsiga sexan mot en fyra. F.ö. är fjädringssättningen klart styvare än övriga 156 modeller, större bromsar, skålade stolar, direktare styrning etc. Racingattribut mao.
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



TheProphet skrev:
Är det inte så att BMW har fått sina sexor varvtalsreglerade i WTCC för att de ananrs skall ha blivit för starka? Har för mig att jag hörde det utav kommentatorerna vid ett lopp här i våras. Så nu är det väl dags att BMW utökar lednignen igen genom att homoglobera in en ny 4:a då .


Det finns ju dessutom ingen sexa som klassar in längre, 320i är ju numera 4 cylindrig.

Motorn i 320si saknar Valvetronic och har ett traditionellt gasspjäll.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



MAo var det oundvikligt att bygga en hedlig fyra igen då. Detta borde väl även innebära lägre kostnader och de raka sexorna är väl så insålda som de kan bli nu... .

Hur många ex byggdes det utav M3 CSL? Var det fler? om det rör sig i samma antal så borde det ju iaf komma ett fåtal hit till sverige. Kungen vill väl ha en .

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul initiativ även om det mest verker vara en PR-grej.
Vore roligare om BMW sneglade lite på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23822&highlight=dacia !

_________________
/Kristian Elisson
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Kolfiberventilkåpor har funnits på BMW's s motorer i racing länge. Har b l a sett på Axehults E36 med S42? motorn för ett par år sen på Knutstorp. Här är en bild jag hittade på Fredrik Eklunds gamla STCC bil.


Hittade bilden på www.touringcartrophy.com , deras annonsmarknad är helt sjuk... Motorn är nyligen genomgången av Köhler står det att läsa i texten

För övrigt verkar si'n trevlig, men jag antar att det finns både AC, ASC, PDC, EDC och en massa annat skit som kunde plockas bort för att göra en riktigt kul bil. Viktminskning på 10 kilo är ju tramsigt att ens nämna, bara att välja bort hi-fi paketet så är den saken fixad. Kul initiativ i vilket fall som helst thumbs up
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW 320si - Är det bara BMW som läser på rejsa?
<<   1, 2, 3   >>
9679 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande