| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Zetec tändsystem
|
4656 besök totalt |
|
Zetec tändsystem
Någon som har tips om ett bra tändsystem har kollat på Dunells och Burton men vill ha lite tipps. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Kör själv med omex 600 på min Zetec, fungerar fint... verkar vara vanligaste valet av eftermarknadssprut till Zetecen.
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
|
Ja
Ja Zetecen skall konventeras till förgasare (Weber DCOE 48) jag har kollat på Dunells box och Alpha hos Burton _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Jag skall ha Zetec med Weber 45 DCOE och behöver oxså bara tändning så jag tänker bygga ett Megasquirt och använda MegasquirtnSpark-extra firmware med Ford Edis module.
Har beställt delarna av DIYAutOTune http://www.diyautotune.com/catalog/index.php för US$ 238 och köper Edis modulen på skroten för c:a 200 :- med kablar och tändspolen sitter redan på motorn _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||
|
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Hade helt missat att det skulle vara förknasare på Din Zetec
Dcoe 48... bygger du ett monster? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
|
orig sprutet finns ju på vinden,nästan lika nära som hyllan
Ta det.
Helt ärligt.. Året är snart 2006. Förgasare känns så..... svårt Det går att köpa separata spjäll med inbyggda spridare och fuel rail till Zetec för samma pris som nåt slags eftermarknadständsystem. Fixar sådana spjäll, bygger en plenumkammare som inte behöver klara vakuum eller tryck och så smckar man på luftmassemätaren sen är man online. Motorn kommer starta i alla väder, dra lite bensin, lämna mycket effekt osv osv. som sagt, förgasare känns.. svårt.
om du nu prompt MÅSTE åka weber så kan du iaf låta orig sprutet sköta tändningen. Då blir det både bra och gratis. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Problemet är väl att originalsprutet inte styr tändningen så lysande om det inte har alla givare på plats. Dessutom brukar man kunna plocka fram lite mer effekt med rätt (aggressivare) tändkurva.
Jag skulle solklart satsa på Megasquirt (och bara köra tändningen då), det kan ju hantera Zetecmotorns VR-givare och 36-1-hjul samt tändspole nästan Plug'n Play numera. Enklast med EDIS-modulen men man kan ju köra utan den också. Vill man ha ett köpessystem är Emerald ofta rankat som prisvärt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Fördelen med EDIS är att man får limp home mode och enkel kabeldragning _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||
I clubman/RS1800 måste man ha 40 DCOE och måste ha dunnells tändbox som inte får ändras. _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||
|
Roadsport
Min bil kommer att gå i Roadsport A och om jag kör med insprutning så måste jag tynga bilen och det vill jag inte.så jag bygger den nya motorn som kommer från en Formel Ford Zetec. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Fick mitt Megasqurt kit idag.
Det ser väldigt trevligt ut med alla komponenter i märkta påsar. Även lådan ingick i kitet så jag ahde beställt förmycke en låda extra. Så här ser Stimulator kitet ut
och så här ser Megasqurt kitet ut
_________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||
Då är det strax dax att vrida om nyckeln
Kommer ner en dag kollar till statusen... _________________ Adam Eliasson Westfield SpeedSport 2000 Mini Cooper 1275 |
||
då har du en kul kväll framför lödkolven och datorn framför dej då! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Zetec tändsystem
|
4656 besök totalt |