| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rund-dragen topplocksbult...
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (10012 totalt) |
|
Utan att gå in närmare på hur jag lyckats(men ni är välkomna att skratta ändå) så har jag numera problem med en topplocksbult som, tja, blivit rund på fel ställe... Några tips på hur man löser detta lilla problem? |
||||||||
|
Jag tror inte bilderna hjälper så jättemycket, men såhär ser det ut iaf:
http://200sx.kicks-ass.net/yes/img43 http://200sx.kicks-ass.net/yes/img43 Bultarna sitter en bit in och är som försänkta i godset. Ganska trångt alltså, så det krävs minst en 5-6cm lång insexbit för att lossa dem. Jag skulle tro att det blir alldeles för tight för att svetsa, och det lär bli svårt att få en hylsa över muttern. |
||||||||
Usch ja, (Alexi, du är inte ensam om det är någon tröst...) Jag tror också det är enda sättet. Vad skall man ha för borr och vilket varvtal enligt Rejsa-expertisen? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||
|
Testa en lite för stor torx, kladda i en massa grov ventilslippasta.
Har lyckats lossa en del bråkiga bultar på detta sättet. Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||||||
Är bulten en M12 så kanske 12.5mm borr för att få loss skallen även om man hamnar lite "offset" fast borret brukar centrera ganska bra i insex.. man kan ju börja med mindre och öka i storlek också.. Använd skärvätska och ett ganska lågt varvtal, stor diameter på borr=lägre varvtal. Har bara testat metoden på M8 iofs men då gick det utmärkt, borren skar av huvudet på bulten så snart den var nere genom huvudet och resterna gick få loss med polygrip, tålamod och 5-56 i mitt fall _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
|
Börja nerifrån i borrdimension och gå så långt upp som det behövs, dvs tills bultskallen går av. Borde funka med vilken bra stålborr somhelst. Bultarna är troligtvis av bra material men som tur är så är de antagligen inte härdade då det brukar sitta sträckbult till toppar.
_________________ Jonas Edling |
||||||||
|
Vilken HSS som helst med lite kvalité borde nog funka.. Topplocksbultarna är väl inte mycket värre än en 12.9skruv?
Själv körde jag sönder 4st nyinköpta (ville ha vassa) ÖB- titanbelagda borr, sedan tog jag en slö(inte slipad på måånga år iaf) gammal Bacho-borr ur farsans låda som löste problemet utan problem.. Nu köper inte jag billiga borr längre iaf
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
När du har borrat bort skallen och lyft på toppen så släpper spänningen i bulten. Om den fortfarande sitter fast i gängorna är det enkelt att ta tex en rörtång eller svetstång och skruva ut det som återstår av bulten. _________________ Jonas Edling |
||||||||
|
Lägger in en bild på den typen av hylsa jag menar, verkar inte som om någon nappar på idén? Hylsan är förvisso full med skit, men ni ser principen. Desto hårdare du drar för att få loss bulten ju mer gräver spåren sig in i godset. Jag har dragit loss rör med denna typen av hylsa, en av de bättre investeringarna jag gjort i verkstaden
|
||||||||
Såklart, jag tänkte inte på att bulten bara är gängad i blocket.
Brukar dom vilja gå av?
Den ser inte dum ut. Helt klart värt ett försök. Jag har dock ingen aning vart jag kan köpa sådana. |
||||||||
Har hänt mig också... Min nuvarande inställning är att om man använder oversize-torx så får man bara en chans, bränner man den så blir det bra jobbigt sen. Använder iofs Biltemas bits
Så borra medans du kan
ja, borra bara. när du sen lyft toppen så ska du nästan kunna lossa bulten för hand när det inte är någon spänning på den längre.
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (10012 totalt) |