Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rund-dragen topplocksbult...
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10012 totalt)
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare

Utan att gå in närmare på hur jag lyckats(men ni är välkomna att skratta ändå) så har jag numera problem med en topplocksbult som, tja, blivit rund på fel ställe... Några tips på hur man löser detta lilla problem?
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Har du någon bild eller kan du förklara närmare hur bulten sitter, kan man komma åt den från sidan, är den försänkt osv.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Kan du inte svetsa på en mutter på bultskallen? Dels får värmen bulten att släppa lite och dels har du nånting att skruva på.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Jag tror inte bilderna hjälper så jättemycket, men såhär ser det ut iaf:
http://200sx.kicks-ass.net/yes/img438b949472c25.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/yes/img438b949c5f3d2.jpg

Bultarna sitter en bit in och är som försänkta i godset. Ganska trångt alltså, så det krävs minst en 5-6cm lång insexbit för att lossa dem. Jag skulle tro att det blir alldeles för tight för att svetsa, och det lär bli svårt att få en hylsa över muttern.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

jag har lite av samma problem, tänkte hitta en lämplig torx som är en eller två dimensioner för stor å slå i efter ett tips i någon annan tråd, kanske kunde vara värt å kolla upp?

Färingsö
Här sen Dec 2002

Annars finns det väl inte så många fler alternativ än att ta fram borrmaskinen och en stor portion tålamod och borra bort skallen...

Täby
Här sen Nov 2002

M3Jonas skrev:
Annars finns det väl inte så många fler alternativ än att ta fram borrmaskinen och en stor portion tålamod och borra bort skallen...

Usch ja, (Alexi, du är inte ensam om det är någon tröst...)
Jag tror också det är enda sättet. Vad skall man ha för borr och vilket varvtal enligt Rejsa-expertisen?

Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003

Testa en lite för stor torx, kladda i en massa grov ventilslippasta.
Har lyckats lossa en del bråkiga bultar på detta sättet.
Mvh Christer

Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Det finns hylsor som är speciellt framtagna för detta ändamål. De skruvar sig på skallen och griper fast i den. Funkar utomordentligt bra och har räddat mig i många situationer. Säljs av MacTools t ex.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Micke Holmström skrev:
M3Jonas skrev:

Usch ja, (Alexi, du är inte ensam om det är någon tröst...)
Jag tror också det är enda sättet. Vad skall man ha för borr och vilket varvtal enligt Rejsa-expertisen?

Är bulten en M12 så kanske 12.5mm borr för att få loss skallen även om man hamnar lite "offset" fast borret brukar centrera ganska bra i insex.. man kan ju börja med mindre och öka i storlek också..
Använd skärvätska och ett ganska lågt varvtal, stor diameter på borr=lägre varvtal.

Har bara testat metoden på M8 iofs men då gick det utmärkt, borren skar av huvudet på bulten så snart den var nere genom huvudet och resterna gick få loss med polygrip, tålamod och 5-56 i mitt fall

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Eric,
Är det vilken HSS som helst som gäller eller titanbalagda hokuspokus etc?

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Börja nerifrån i borrdimension och gå så långt upp som det behövs, dvs tills bultskallen går av. Borde funka med vilken bra stålborr somhelst. Bultarna är troligtvis av bra material men som tur är så är de antagligen inte härdade då det brukar sitta sträckbult till toppar.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Vilken HSS som helst med lite kvalité borde nog funka.. Topplocksbultarna är väl inte mycket värre än en 12.9skruv?

Själv körde jag sönder 4st nyinköpta (ville ha vassa) ÖB- titanbelagda borr, sedan tog jag en slö(inte slipad på måånga år iaf) gammal Bacho-borr ur farsans låda som löste problemet utan problem.. Nu köper inte jag billiga borr längre iaf

Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
om jag borrar sönder skallen, blir det inte ännu svårare att få ut bulten då?
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Alexi Törnqvist skrev:

När du har borrat bort skallen och lyft på toppen så släpper spänningen i bulten. Om den fortfarande sitter fast i gängorna är det enkelt att ta tex en rörtång eller svetstång och skruva ut det som återstår av bulten.

Vänersborg
Här sen Jun 2004

skippa torx-försöket, och borra ur den direkt ... går torz-bitset av blir det mkt svårt att borra ur den sen ...
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Lägger in en bild på den typen av hylsa jag menar, verkar inte som om någon nappar på idén? Hylsan är förvisso full med skit, men ni ser principen. Desto hårdare du drar för att få loss bulten ju mer gräver spåren sig in i godset. Jag har dragit loss rör med denna typen av hylsa, en av de bättre investeringarna jag gjort i verkstaden thumbs up
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
M3Jonas skrev:
Alexi Törnqvist skrev:

När du har borrat bort skallen och lyft på toppen så släpper spänningen i bulten. Om den fortfarande sitter fast i gängorna är det enkelt att ta tex en rörtång eller svetstång och skruva ut det som återstår av bulten.

Såklart, jag tänkte inte på att bulten bara är gängad i blocket.

Dan Johansson skrev:
skippa torx-försöket, och borra ur den direkt ... går torz-bitset av blir det mkt svårt att borra ur den sen ...

Brukar dom vilja gå av?

BMWTobbe skrev:
Lägger in en bild på den typen av hylsa jag menar, verkar inte som om någon nappar på idén? Hylsan är förvisso full med skit, men ni ser principen. Desto hårdare du drar för att få loss bulten ju mer gräver spåren sig in i godset. Jag har dragit loss rör med denna typen av hylsa, en av de bättre investeringarna jag gjort i verkstaden

Den ser inte dum ut. Helt klart värt ett försök. Jag har dock ingen aning vart jag kan köpa sådana.
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

Alexi Törnqvist skrev:

Brukar dom vilja gå av?

har hänt mej två gånger ...de är ganska hårda ...
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Dan Johansson skrev:
Alexi Törnqvist skrev:

Brukar dom vilja gå av?

har hänt mej två gånger ...de är ganska hårda ...

Har hänt mig också... Min nuvarande inställning är att om man använder oversize-torx så får man bara en chans, bränner man den så blir det bra jobbigt sen.
Använder iofs Biltemas bits

Så borra medans du kan

Här sen Okt 2004

ja, borra bara. när du sen lyft toppen så ska du nästan kunna lossa bulten för hand när det inte är någon spänning på den längre.

Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10012 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande